  • 1. Data: 2009-09-25 15:59:08
    Temat: Czyszczenie obiektywu - zmora początkującego.
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    Witam,

    Na wstępie chciałbym się przywitać z Grupowiczami. Grupę czytam, ale
    do tej pory nie ujawniałem się. Jestem (bardzo) początkujący, mam
    swoją pierwszą lustrzankę, obchodzę się z nią jak z jajkiem i dlatego
    mam do Was pytanie:

    W jaki sposób wyczyścić przednią soczewkę obiektywu (Nikkor 18-55)?
    Czytałem, żeby nie trzeć szmatką, bo można porysować. Wiem, że można
    użyć lenspena, są też zestawy czyszczące, ale nie bardzo wiem, co jest
    dobre.

    Skłaniam się ku Hamie, ale nie wiem, czy jest sens bawić się w to.
    Wybaczcie banalne pytania, ale wolę upewnić się, niż coś zepsuć.

    Pozdrawiam,
    Jacek.

    --
    Pozdrawiam,
    http://gusioo.blogspot.com

  • 2. Data: 2009-09-25 16:10:55
    Temat: Re: Czyszczenie obiektywu - zmora początkującego.
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 25 Sep., 17:59, Gusioo <f...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Skłaniam się ku Hamie, ale nie wiem, czy jest sens bawić się w to.
    > Wybaczcie banalne pytania, ale wolę upewnić się, niż coś zepsuć.

    czynnosc banalna
    postepuj zgodnie z instrukcja
    zwroc uwage zeby szmatke czy co tam uzywasz nie zanieczyscic potem /
    tluszczem z palcow.
    trzeba jak w aptece.

    XXX

  • 3. Data: 2009-09-25 16:18:20
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 25 Wrz, 18:10, XX YY <f...@g...com> wrote:

    > czynnosc banalna
    > postepuj zgodnie z instrukcja
    > zwroc uwage zeby szmatke czy co tam uzywasz nie zanieczyscic potem /
    > tluszczem z palcow.
    > trzeba jak w aptece.

    Teorię znam (czytałem fora, grupę, etc.), ale użyć jakiegoś płynu,
    wilgotnych chusteczek, czy zwykła ircha kupiona u optyka?

    Dzięki za odpowiedź.

  • 4. Data: 2009-09-25 16:22:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 25 Sep., 18:18, Gusioo <f...@g...com> wrote:

    > Teorię znam (czytałem fora, grupę, etc.), ale użyć jakiegoś płynu,
    > wilgotnych chusteczek, czy zwykła ircha kupiona u optyka?
    >
    > Dzięki za odpowiedź.

    zasada jest tak zeby jak najmniej kontaktu fizycznego z powierzchnia
    szkla.

    najpierw gruszka , ew. czysty miekki bedzelek ( z borsuka)

    dopiero jesli odciskio palca na soczewce , tluszc itd to na mokro -kup
    sobie plyn w sklepie fotograficznym ze sciereczka - wystrczy na pare
    lat.
    myc tylko wtedy gdy potrzeba , dmuchac jak najczesciej .

  • 5. Data: 2009-09-25 16:24:45
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gusioo wrote:
> [...]
    >
    > Skłaniam się ku Hamie, ale nie wiem, czy jest sens bawić się w to.
    > Wybaczcie banalne pytania, ale wolę upewnić się, niż coś zepsuć.

    a czym jest zanieczyszczony?

    jeśli tylko zapaćkany to chuchamy i wycieramy spranym podkoszulkiem ;-)

    ja zwykle wcześniej solidnie dmucham i sprawdzam pod światło czy nie ma tam
    jakiś drobin ostrego kurzu i dopiero potem funduje mu wycieranie polarem czy
    podkoszulkiem
    poczytaj archiwum grupy :)

  • 6. Data: 2009-09-25 16:25:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gusioo wrote:
> [...]
    >
    > Skłaniam się ku Hamie, ale nie wiem, czy jest sens bawić się w to.
    > Wybaczcie banalne pytania, ale wolę upewnić się, niż coś zepsuć.

    acha jak sie bardzo boisz to odeślij do serwisu ;-)

  • 7. Data: 2009-09-25 16:35:08
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 25 Wrz, 18:24, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > a czym jest zanieczyszczony?

    Mam kilka plamek na szkle, patrząc "pod kątem" odbijają światło.
    Podejrzewam, że to "rozprysk" z chuchania ;)

  • 8. Data: 2009-09-25 16:37:32
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 25 Wrz, 18:25, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > acha jak sie bardzo boisz to odeślij do serwisu  ;-)

    O nim też się naczytałem -- jednym naprawiają, innym psują, nie chce
    bez powodu ryzykować, choć czyszczenie matrycy i środka aparatu zlecę
    właśnie serwisowi, ale to dopiero zimą, brudne szkło już teraz nie
    daje mi spokoju.

  • 9. Data: 2009-09-25 16:49:35
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Gusioo" napisał
    Skłaniam się ku Hamie, ale nie wiem, czy jest sens bawić się w to.
    Wybaczcie banalne pytania, ale wolę upewnić się, niż coś zepsuć.
    =========================

    Od Hamy to się lepiej trzymaj na odległość. Szczególnie od płynu do
    czyszczenia optyki w takim małym czerwonym pojemniczku.
    Kiedyś to kupiłem ale mam dobry zwyczaj testować takie rzeczy na czymś mniej
    kosztownym niż obiektyw (ja miałem plany co do matrycy). Był to bliżej
    niezidentyfikowany, tłusty (!) syf, którego zmycie z ekranu aparatu trwało
    baaaardzo długo.
    Nie wyobrażam sobie co by było gdyby tym potraktować obiektyw lub nie daj
    Bóg matrycę - w tym drugim przypadku serwis niewyjęty.
    Taką ostrożność warto przejawiać wobec każdego specyfiku.

    Ja do swoich potrzeb mam płyn do szkła od optyka (do okularów) i ściereczkę
    z tego samego źródła. Płyn i ściereczkę znajdziesz w każdym VisionExpress
    czy innym tego typu punkcie.

    adam

  • 10. Data: 2009-09-25 16:56:07
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 25 Wrz, 18:49, "adam"
    <j...@o...maile.com> wrote:

> [...]
    > z tego samego źródła. Płyn i ściereczkę znajdziesz w każdym VisionExpress

    Czyli najlepiej kupić płyn u optyka? Też nad tym myślałem i sporo osób
    tak właśnie robi. Jutro przejdę się po okolicznych optykach.

    Dzięki.