    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czym zabezpieczyć PCB przed uszkodzeniami?
    Date: Sun, 14 May 2017 20:55:00 +0200

    W dniu 2017-05-13 o 10:32, Maciek pisze:

    > Ee tam :) Wiesz na razie jestem jak małpa z brzytwą :) Początki
    > początków. Raczej ludzie w moim mniemaniu mający większe
    > doświadczenie twierdzą, że do plexi taki posuw to nic
    > nadzwyczajnego.

    hehe - będę eksperymentował zatem :-)

    > Frezarka, samoróbka: https://zapodaj.net/f8e8354c4ec33.jpg.html

    Wrzeciono Dremelo - podobne?
    Też tak próbowałem. Straciłem tylko czas. Te mini-narzędzia są strasznie
    nieprecyzyjne w uchwycie narzędzia. Nie wiem o co chodzi ale wiertła
    potrafią bić. Gdy patrzy się na końcówkę, to rozmywa się - nie zawsze
    ale dość często. Wniosek z tego, że nie pracuje w osi. Wkur... mnie taka
    sytuacja. Kupiłem więc CNC na eBayu za ponad 2k zł, zutylizowałem
    chiński kontroler jako g-warty, kupiłem części z firmy Planet + własne
    dodatki. Popracuję nad udoskonaleniami elektroniki) bo ta oryginalna
    jest super w sensie softu ale taka se w sensie współpracy z tym co
    metalowe :-)

    > Efekty, przykładowa obudowa, niedoczyszczona wewnątrz ;) z
    > "liźniętymi" krawędziami pastą polerską do samochodu i filcem. Wymiar
    > dwie połówki po 5mm, 30mmx17mm, frez dwupiórowy 2mm:
    > https://zapodaj.net/ef53433e1746c.jpg.html
    > https://zapodaj.net/bddab5252afdc.jpg.html
    > https://zapodaj.net/1a30413e1b802.jpg.html

    Wiesz? Nie jest źle! A nawet całkiem dobrze :-) Właśnie dostałem
    zamówioną plexi "laserową". Zmarnuję ją na eksperymenty. :-D

    > A to te krzywe krawędzie przy frezie jednopiórowy 3mm:
    > https://zapodaj.net/0632a7471d9ad.jpg.html
    > https://zapodaj.net/3979897652060.jpg.html
    >
    > Nie wiem o co chodzi, nawet jak dam zbieranie materiału 0.2 to tak
    > wychodzą.

    To już kwestia softu lub modyfikacji G-code. Podejrzewam, że nie
    wykonałeś korekcji dla danego narzędzia. Bez problemu uzyskuję idealne
    kąty proste (zewnętrzne). Stosuję Planet CNC TNG obecnie. Nie znam
    innego softu więc opowiem jak ja postępuję. Kluczem jest zdefiniowanie
    "tool table", co pozwala na późniejsze uwzględnienie wymiarów narzędzia.
    Z racji, że rzeźbię jak do tej pory wyłącznie w PCB, to do wycinania
    stosuję kody gerberowskie, tłumaczone na g-codes. Zresztą to nie powinno
    mieć znaczenia skąd masz g-codes. Mając zdefiniowany magazyn narzędzi
    modyfikuję zaimportowany kod G dodając G40...G42. Po zastosowaniu tych
    kodów diametralnie zmienia się ruch narzędzia.
    Jeśli masz zewnętrzny edytor kształtów, który eksportuje G-codes, który
    z kolei chcesz użyć bez modyfikacji do rzeźbienia, to poszukaj w nim
    opcji do kompensacji wymiarów narzędzia. Wynikowy G-code może wtedy
    utworzyć inną ścieżkę narzędzia, skorygowaną o jego wymiar.

    > No i jeszcze na koniec... Kolega prosił mnie o płytkę pod procka do
    > zabawy, więc stwierdziłem, że i ja się pobawię i zrobię pierwszy mój
    > projekt frezarką. ...a o to płytka pierwsza, którą zrobiłem, akurat
    > zepsuta, niepotrzebnie wypełnione obszary masą i mirroring, druga już
    > była ok :) https://zapodaj.net/d55fbbeb16b52.jpg.html
    >
    > Czas wykonania jeżeli wiedziałbym już tyle ile teraz wiem to ok 2h
    > łącznie ze schematem i projektem na kompie, niesamowite.

    Fajne, ale osobiście raczej nigdy nie podążę tym tropem. Preferuję
    metodę fotochemiczną, jak wspominałem. Precyzyjna i błyskawiczna,
    szczególnie dla druku 2-stronnego. Przy bardziej złożonych projektach
    rzeźbienie w miedzi za pomocą CNC trwa wieki. Potem przekładka na drugą
    stronę i drugie wieki rzeźbienia :-) To się nadaje tylko do prostych
    obwodów. Aczkolwiek są tacy, którzy żyją z rzeźbienia w PCB. Jak dla
    mnie, to rodzaj twórczej ekspresji bardziej niż przydatna funkcjonalność :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek