    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czym obróbka CR2 - RAW?
    Date: Wed, 27 Nov 2013 16:31:35 +0100

    W dniu 2013-11-27 14:05, pwz pisze:

    > Za to pobrałem cały trialowy
    > pakiet ACDSee i pierwsze wrażenia są pozytywne. Mam: acdsee 17, acdsee
    > photo editor 6, acdsee pro 7 oraz acdsee videoconverter. Od przybytku
    > ponoć głowa nie boli,

    Mnie by rozbolała :-D Preferuję minimalizm :-)

    > ale mam wątpliwości, czy jest sens to wszystko
    > instalować i ewentualnie czego używać w jakich celach. To znaczy
    > oczywiście wiem, do czego jest videoconverter, podobnie photo editor -
    > rozumiem, że to większy kombajn do poważniejszych zabaw ze zdjęciami
    > (filtry, warstwy itp.). Zastanawiam się natomiast nad sensem używania
    > acdsee 17 oraz pro 7 - czy jest gdzieś jakieś sensowne zestawienie ich
    > funkcji? No i który jest "lepszy" (i do czego)?

    Niestety nie jestem ekspertem w produktach ACDSee. Po latach przerwy
    spowodowanych zniechęceniem się do ACDSee, powróciłem do tej firmy gdy
    wreszcie dostrzegli swój błąd i w pakiecie Pro 7 udostępnili szybką
    przeglądarkę (rozbili aplikację na 5 modułów: szybki podgląd, podgląd,
    edytor bitmap pod kątem korekty zdjęć, edytor "odwracalny" z wywoływarką
    RAW, katalogowanie) zamiast godzinę ładującego się kombajnu do wszystkiego.

    Postaram się więc pomóc w ograniczonym zakresie. Znam dobrze wersję Pro
    i porównuję z opisami 17tki na stronie:

    http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-17

    Wygląda na to, że 17tka to zubożona wersja Pro. Nie ma w niej
    wywoływarki, która przy okazji jest bezstratnym edytorem zwykłych bitmap
    (JPG, TIFF itp). Wydaje mi się, że to podstawowa różnica.

    Drugą różnicą jest katalogowanie, które w Pro 7 nazywa się zarządzaniem.
    Wygląda ta to, że 17tka ogranicza się do zwykłego katalogowania i
    wyszukiwania zaawansowanego (np. po ISO, po przysłonie, po zastosowanym
    obiektywie i innymi nietypowymi kryteriami). Przypuszczam, że brak jest
    w 17tce całej reszty zarządzania zdjęciami. Musisz to sam zweryfikować.
    W wersji Pro masz parę narzędzi. Najbardziej złożonym jest Batch, w
    którym możesz jednocześnie przeprowadzić kilkanaście operacji na
    wybranym każdym zdjęciu oraz masz możliwość podglądu tego co się stanie
    ze zdjęciem na każdym etapie przetwarzania oraz zdjęcia finalnego.
    Możesz przykładowo jednocześnie kadrować, zmniejszać, korygować
    oświetlenie, nanosić tekstowe informacje (całe mnóstwo, np. data
    zdjęcia, dane z Exif, dane z katalogu ACDSee, właściwości pliku,
    atrybuty obrazka, dane IPTC) z efektami kształtowania czcionki.
    Masz też narzędzia do wypalania płyt, tworzenia prezentacji w tym HTML,
    generowanie podglądu PDF, contact sheet itp. Możesz też wysyłać zdjęcia
    gdzie chcesz (FTP, email, portale społecznościowe).
    Możesz też zbierać fotki z różnych miejsc na dysku do koszyka aby potem
    móc łatwo zastosować na nich powyższe operacje.

    > I kolejna sprawa: której z aplikacji z pakietu acdsee używać do prostego
    > 'batch' (analogicznie do Irfanowego 'B', którym np. zmieniam rozmiary X
    > fotek wg tego samego algorytmu?).

    Chyba tylko w wersji Pro. Polecenie batch daje się wywołać w wielu
    trybach. Możesz nie chcieć się bawić w ustawianie łańcuszka operacji ale
    tylko chcieć skonwertować rozmiar. Wtedy szybko możesz uruchomić samo
    resizowanie. Podajesz rozmiar oraz ustalasz co się ma stać z nowym
    plikiem: nadpisanie, dodanie rozszerzenia nazwy, inny katalog itp.

    Marek