  • 51. Data: 2015-11-25 07:28:43
    Temat: Re: Czyja wina?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-11-24 o 23:03, Axel pisze:

    > Nie mogłaby, bo skręcający w lewo nie widzi, jakie światła ma skręcający
    > w prawo. I z jego punktu widzenia skręcający w prawo ma pierwszeństwo...

    Z jego punktu widzenia skręcający w prawo nie może mieć pierwszeństwa,
    bo zielone na zawracanie daje mu właśnie gwarancję bezkolizyjnego przejazdu.

    --
    Liwiusz

  • 52. Data: 2015-11-25 11:47:55
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    > Z jego punktu widzenia skręcający w prawo nie może mieć pierwszeństwa,
    > bo zielone na zawracanie daje mu właśnie gwarancję bezkolizyjnego
    > przejazdu.

    Gdybym ja się znalazł w takiej sytuacji, to bym się nie zastanawiał, czy ten
    z przeciwka ma zieloną strzałkę i w dupie przepisy, czy ma zielone światło,
    bo ktoś źle światła zaprogramował, tylko bym hamował... (patrz mój post ciut
    powyżej z wczoraj, tamten nawet nie miał zielonej strzałki).

    --
    Axel

  • 53. Data: 2015-11-25 13:54:21
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 25 Nov 2015 07:28:43 +0100, w <n33kf4$tio$2@node1.news.atman.pl>, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

    > Z jego punktu widzenia skręcający w prawo nie może mieć pierwszeństwa,
    > bo zielone na zawracanie daje mu właśnie gwarancję bezkolizyjnego przejazdu.

    Ale on nie ma zielonego na zawracanie, rzekłbym że ma wieczne czerwone na taki
    manewr.

  • 54. Data: 2015-11-25 16:16:32
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Nov 2015, Shrek wrote:

    > Wiem, uważam to za głupie, ale to tylko moje zdanie - wynika to
    > prawdopodobnie z faktu, że tak sądom i policji wygodniej.

    Nie.
    Wynika z litery prawa.
    Wskaż przepis z którego miałoby wynikać, że pierwszeństwo zależy
    od tego jak kto sygnalizuje, a nie od tego jak jedzie.
    Wszystkie takie przepisy dotyczą przecinania się kierunków
    *ruchu*, a nie kierunków *zamiaru* (który należy sygnalizować).

    > Natomiast dalejh twierdze, że jeśli była bezkolizyjna zielona
    > w lewo, a czerowne "na wprost" to zawracający pojechał na czerwonym.

    Przedtem pisałeś o sygnalizatorze "ogólnym" co, przynam, spowodowało
    odłożenie jednego mojego posta ;), ale teraz piszesz o kierunku
    "na wprost".
    Przecież on NIE DOTYCZY zawracającego, rzekłbym: "nie dotyczy
    co najmniej w takim kierunku jak zielone w lewo" (to drugie
    jest kwestią dyskusji czy "zawracanie jest w lewo" :D)
    A "tylko złamanie warunku" (przy pozwoleniu warunkowym) całkiem
    często stawia kierującego w gorszej sytuacji, niż zakaz
    (bo - na ogół - nie istnieje przepis "jakby jednak złamał
    zakaz, to powinien..."), więc nic dziwnego jeśli w tym przypadku
    też tak wyjdzie.

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2015-11-25 16:49:27
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Nov 2015, 8...@7...160531.invalid wrote:

    > No i w przepisach nie ma przy S-2 o "ustąpieniu" tylko jest
    > o "utrudnianiu"...

    W sprawie formalnej - "utrudnianie" IMO implikuje nieustąpienie.
    Nakaz ustąpienia pierwszeństwa jest zdefiniowane przez zachowanie,
    nakaz nieutrudniania (słownikowo) również, a "węższy" (bardziej
    szczegółowy) przepis w całości mieści się w przepisie ogólniejszym,
    bo jedno zachowanie zawiera się w całości w drugim.

    Nakaz nieutrudniania jest czymś "wyżej" niż nakaz ustąpienia.
    Szczegółowszym.
    Nakaz ustąpienia nakazuje jedynie nie zmuszać do (1.) istotnego
    (2.) zwolnienienia (do zatrzymania włącznie)[koniec listy],
    zmuszenie do nieistotnego zwolnienie oraz uniemożliwienie
    przyspieszania stanowi "utrudnienie", nie istnieje jednak
    relacja odwrotna.
    Nieutrudniacz ma obowiązek przewidzieć, że ten drugi zechce
    przyspieszyć (istotne jak na poprzecznej dostaną zielone!),
    ustępujący pierwszeństwa - "nie ma takiego przepisu".
    Tyle, że dość rzadko dochodzi do spotkania się litery przepisu
    o "nieutrudnianiu" z ustąpieniem pierwszeństwa, więc mało
    flejmów było na taką okazję ;)

    Nim dyskusja się rozgałęzi na flejm o "wyższej ważności"
    nakazu nieutrudniania, chciałbym zaznaczyć że pisząc wyżej
    o "wyżej" miałem na myśli szczególność przepisu, znaczy
    fakt iż sam nakaz nieutrudniania implikuje nakaz ustąpienia
    jako "szczególną postać ustąpienia".
    Tym samym, jeśli jeden ze zobowiązanych ma nakaz
    nieutrudniania, to NIE można powiedzieć, że nie ma
    nakazu ustąpienia.

    To czy (nakaz nieutrudniania) jest *ważniejszy* to już
    sprawa osobna, ale IMO i taką wersję można przedyskutować:
    wszak ani jeden ani drugi (nakaz) nie zawiera zastrzeżenia
    "innym uczestnikom ruchu poruszającym się prawidłowo" ;),
    więc w prostym przypadku kiedy obaj przyspieszają to
    zobowiązany do nieutrudniania łamie literę swojego nakazu,
    zaś zobowiązany do ustąpienia - nie.
    Jak obaj utrzymują tę samą prędkość... khem, poproszę
    o wnioski do tej wersji ;)

    BTW: IMO jest jeszcze wyższy "stopnień ustępowania", jest nim
    nakaz ustąpienia *miejsca*. Zamierzający wjechać[1] ma (wtedy)
    obowiązek przewidzieć czas i kierunek własnej teleportacji
    (lub jej niemożliwość i tym samym nie wjechać[1]).

    [1] lub wejść :>

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2015-11-25 18:49:49
    Od: <5...@4...184950.invalid> (Tom N)

    G.S. w

    > W sprawie formalnej

    Owszem, póki co masz mocno ujemny score na różnych grupach za Content-Type:
    multipart/mixed; BOUNDARY="19413899-19310-1448466567=:1056"

    --
    TomN

  • 57. Data: 2015-11-25 19:00:17
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Axel a...@o...pl ...

    > Niestety, coraz więcej idiotów też się na drodze spotyka, co jest
    > związane z upowszechnieniem się samochodów w PL.

    Ale to nieprawda.
    Mam wrażenie, ze odsetek idiotów w ciągu ostatnich 10 lat sukcesywnie
    spada.

  • 58. Data: 2015-11-25 19:19:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 25.11.2015 16:16, G.S. wrote:

> [...]
    > Wszystkie takie przepisy dotyczą przecinania się kierunków
    > *ruchu*, a nie kierunków *zamiaru* (który należy sygnalizować).

    A gdzie napisałem, że jest inaczej? Po prostu prawo przedkłada tu
    jasność (orzekania o winie) nad "sprawiedliwość". A co do zasady prawo
    powinno być sprawiedliwe.

> [...]
    > co najmniej w takim kierunku jak zielone w lewo" (to drugie
    > jest kwestią dyskusji czy "zawracanie jest w lewo" :D)

    No właśnie akurat temat czy "zawraceanie jest w lewo" jest jasny - nie
    jest. Więc skoro ma czerwone dla pozostałych kierunków "na wsprost" w
    cudzysłowiu, to pojechał na czerwonym.

    Shrek.

  • 59. Data: 2015-11-25 22:19:46
    Od: "Axel" <a...@o...pl>

    "Budzik" wrote in message
    ..

    > Ale to nieprawda.
    > Mam wrażenie, ze odsetek idiotów w ciągu ostatnich 10 lat sukcesywnie
    > spada.

    Mam inne zdanie - przeciętna poprawność jazdy i kultury na drodze się
    zdecydowanie poprawiła. ale Idiotów nie ubywa.

    --
    Axel

  • 60. Data: 2015-11-26 11:31:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Axel,

    Tuesday, November 24, 2015, 10:53:54 PM, you wrote:

    > Niestety, coraz więcej idiotów też się na drodze spotyka, co jest związane z
    > upowszechnieniem się samochodów w PL.

    Dziwne. Powiedziałbym, że Polacy jeżdżą coraz lepiej i coraz mniej
    widzę dzikich wybryków na drogach. Statystyki wypadków też to
    potwierdzają.

    > Póltora roku temu wracałem sobie z Frankfurtu, przez całą drogę bez sytuacji
    > kolizyjnej (1100km), a kilometr od domu zawracam sobie na zielonej strzałce
    > (do skrętu i zawracania) i mało się nie wpakowałem w klienta, który mi z
    > poprzecznej skręcił w prawo wprost przed maskę. A ja mój klakson otworzył
    > okno i wrzasnął, że miał zieloną strzałkę (w dodatku jej nie miał, bo te
    > strzałki nie palą się jednocześnie). No i co takiemu kretynowi zrobić?

    Z tak banalnego powodu wyciągasz tak daleko idące wnioski?

    Parę lat temu stary Niemiec w Mercedesie na A4 zaczął zmieniać pas w
    trakcie, gdy go wyprzedzałem. Nawet w bok nie spojrzał zanim włączył
    kierunkowskaz. Dotknął mnie przy jakiś 150km/h i na tym się skończyło.
    Gdyby to był młodszy Niemiec, wykonałby manewr bardziej zdecydowanie i
    rozsmarowałby mnie na barierze :(
    Czy mam na tej podstawie wnioskować, że niemieccy kierowcy to
    mordercy?

    --
    Best regards,
    RoMan