eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyCzy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!feeder2.feed.ams11.usenet.farm!feed.usenet.farm!peer03.am
    s4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!peer01.ams1!peer.ams1.
    xlned.com!news.xlned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!posting.twe
    aknews.nl!fx01.ams1.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    References: <3fTWO.128060$hP51.16054@fx08.ams1> <vgilpc$lep$1@news.chmurka.net>
    <tPdXO.132080$3UEf.55039@fx06.ams1>
    <180ofu884eisx.1e2x1ke9sjl3d$.dlg@40tude.net>
    <vgkktq$pbh$1@news.chmurka.net>
    <eanjkd5j54lw$.1w292at45gacq.dlg@40tude.net>
    <OumXO.182491$CStb.158698@fx12.ams1>
    <sv72rnvr4w7q$.181pgvxnn795u.dlg@40tude.net>
    <qQvXO.131899$hP51.1228@fx08.ams1>
    <5vwd2re3p2fk$.ozpj5pu91d44$.dlg@40tude.net>
    User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 79
    Message-ID: <6OAYO.12291$Zok1.4534@fx01.ams1>
    X-Complaints-To: a...@t...nl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 12 Nov 2024 04:26:42 UTC
    Organization: Tweaknews
    Date: Tue, 12 Nov 2024 04:26:42 GMT
    X-Received-Bytes: 4682
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2725911
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2024-11-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Fri, 08 Nov 2024 21:58:46 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >> On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>> On Fri, 08 Nov 2024 11:21:18 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >>>> On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>>>> On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
    >>>>>> W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
    >>>
    >>>>>>>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    >>>>>>>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    >>>>>>>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    >>>>>>>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    >>>>>>>> skrzyni.
    >>>>>>>
    >>>>>>> Głowny opór stawia silnik.
    >>>>>>> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
    >>>>>>> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
    >>>>>>> 4000 obr.
    >>>>>>>
    >>>>>>> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
    >>>>>>> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
    >>>>
    >>>> Ze dwa razy mi się zdarzyło i to mimo, że motór ma niby kontrole
    >>>> antypoślizgową, z tym, że przy przyspieszaniu.
    >>>
    >>> Przy przyspieszaniu siły inne, szczególnie jak silnik mocny.
    >>
    >> No więc m.in. stąd wątpliwości czy to jest obliczone na jakieś nieco
    >> bardziej radykalne hamowanie. Tu rozpędzasz masę, tam wyhamowujesz tę
    >> masę. Gdzieś te siły działają zapewne w odmiennym układzie biegunowym.
    >> Fakt, że rozpędzasz powiedzmy w kilka sekund, a hamujesz może w
    >> kilkanaście, ale to nie musi być różnica np. rzędu wielkości.
    >
    > Silnik bez gazu stawia nieduzy opór, i tyle skrzynia musi przeniesc.
    >
    > Ale jest inny moment - jedziesz na luzie, szybko, wrzucasz niski bieg,
    > i puszczasz sprzegło. Tu trzea silnik rozpędzic do duzej prędkosci
    > szybko, co wymaga duzej siły/predkosci.

    No nie puszczam sprzęgła aż tak gwałtownie, ale wystarczy, że z 2 na 1
    jest odczuwalena deceleracja i silnik czy skrzynia dość głosno wyją. Z 3
    na 2 też. Powyżej efekty pomijalne.

    > Przez ułamek sekundy, ale coś można połamać.
    >
    > Ale sprzegło raczej tak dużo nie przeniesie, a sporo zalezy od jego
    > konstrukcji.
    >
    >>>>>>> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
    >>>>>
    >>>>>> Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
    >>>>>
    >>>>> W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
    >>>>> Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.
    >>>>
    >>>> W wymienionym motorze nie ma z tym żadnego problemu.
    >>>
    >>> Na przełożeniach motorowych się nie znam, w samochodach silnik na
    >>> jedynce stawia spory opór.
    >>
    >> W motorze również. Jakbym próbował wyhamować z większej predkości z
    >> jedynki to pewnie byłby poślizg nawet na suchym. Na jedynce, w końcowym
    >> etapie mogę wyhamować do jakiś kilku km/h.
    >
    > Ale to juz powoli idzie.

    Nie aż tak powoli skoro potrafi przyblokować koło.

    > Nie wiem czy się poslizgniesz, za to ... przy duzej predkosci silnik
    > chyba mozna uszkodzic.
    > Choc motorki wysokie obroty znoszą.

    Nie ten. Tzn. nie wiem czy nie znosi, ale ten ma silnik niskoobrotowy,
    podobno jakaś modyfikacja z Hondy Freed albo czegoś podobnego (minus 2
    cylindry). Skrzynia pewnie zupełnie inna, ale silnik nie jest typowy dla
    750cc jak w innych Hondach typu CB400 czy CB600.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: