-
31. Data: 2010-04-02 22:01:04
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Jackare <j...@g...com>
On 2 Kwi, 11:22, CUT <c...@c...pl> wrote:
> Teraz do sedna, potrzebna opinia samochodziarzy :)
> Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
> możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).
Na początek krótko o sobie: dobre piętnaście lat swego życia spędziłem
w klubie motorowodnym. Dwanaście lat wyczynowo jeździłem na nartach
wodnych. Za komuny kluby takie same sobie budowały łodzie - holowniki
dla narciarzy. Kilka lat spędziłem jako sternik. Mój ojciec budował
takie łodzie. Do holowania narciarza potrzebna jest łódź o dużej mocy
Najlepszym źródłem napędu były silniki benzynowe V8 o mocy 250-450 KM.
Silniki samochodowe nadają się do napędu łodzi. Trzeba je marynizować
i zazwyczaj polega to na:
wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
pływania na rewersie
Wylot wody z układu chłodzenia silnika kieruje się do kolektorów
wydechowych . Łodzie nie mają tłumików, woda chłodzi spaliny i działa
jak tłumik. Aby zniwelować niekorzystne i nieprzyjemne basowe
dudnienie mozna sam wylot wydechu poza łódź zakończyć wylotem z
kilkoma otworami małymi zamiast jednego dużego i zakryć go osłoną.
Daje to dobre efekty akustyczne, na wylocie tworzy się "gestsza"
miesznina z wodą i wyciszenie jest lepsze.
Woda do chłodzenia silnika pobierana jest z dna łodzi za pomocą
specjalnej chrapy lub z chwytu wody umieszczonego na sterze (jeśli
łódź jest napędzana śrubą) lub z wylotu pędnika strumieniowego jeżeli
zastosowano taki napęd. Aby wyeliminować narażenie materiału na
skutrek róznic temperatury, część wody powracającej z układu
chłodzenia można mieszać z znimną wodą pobieraną z zewnątrz. Jeżeli
przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
sitakowy z mozliwością czyszczenia.
Potrzebna jest przebudowa miski olejowej ponieważ silnik łodzi pracuje
zazwyczaj w dwóch stanach: wolne obroty i pełne obroty. Łódź jako taka
pracuje w przechyle i do tego przechyłu należy dostosować miskę
olejową, zwłaszcza do największego niekorzystnego przechyłu
występującego w średnim zakresie obrotów nim łódź wejdzie w ślizg i
przechył będzie najmniejszy. Dobrze jest aby miska olejowa miała
płaszcz wodny zapewniający dobre chłodzenie oleju. Układ zasilania w
łodzi należy wyposażyć w filtr powietrza o niskich oproach przepływu.
Najlepszy będzie suchy filtr siatkowy lub siatkowy filtr olejowy -
taki jakie były stosowane w starych samochodach (np warszawa). W wielu
przypadkach silni w łodzi może bez większej szkody pracowac bez filtra
powietrza - to są zupółęnie inne warunki pracy niż w samochodzie.
Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
niskie obroty. Napęd łodzi jest prawie zawwsze bezpoiśredni.
Stosowanie przekładni redukcyjnych lub podwyższających obroty jest
niewskazane ze wzgledu na wibracje i hałas. Przy dieslu należałoby
raczej pokombinowac z doborem śruby (skoku i wielkości łopat) ale
efekt będzie raczej zawsze gorszy niż przy silniku benzynowym. Śruba o
więkzym skoku i większej powierzchni łopat będzie generować większe
(duuużo większe) wibracje przenoszące się na całą łodź, także do łodzi
rekreacyjnych raczej silniki benzynowe.
--
Jackare
-
32. Data: 2010-04-02 22:26:33
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Czarek Daniluk <c...@n...com>
W dniu 2010-04-02 20:30, Adam Płaszczyca pisze:
> Dnia Fri, 02 Apr 2010 13:34:21 +0200, Krzysiek Kielczewski napisał(a):
>
>>> Tak prawdę pisząc to zamiast bawić się z mercedesa 3,2 CDI, choć to
>>> zacny silnik chyba jeśli to ja miałbym robić - wolałbym pobawić się z
>>> 2,5TDI 140KM z Audi, ale tylko tymi starymi do 1997 5 cylindrowymi.
>>>
>>> Co pompa wtryskowa to pompa wtryskowa.
>>
>> Do tego silnika to mnie przekonywać nie musisz - taki mam ;-)
>
> Tylko czy turbo do łodzi to dobry pomysł? Choć w sumie intercooler można
> wsadzić do wody ;)
>
W sporcie natryskuje się wodą to tu go można do wody wsadzić :)
Pozdrawiam !!
-
33. Data: 2010-04-02 22:42:19
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Fri, 2 Apr 2010 13:01:04 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):
> wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
> głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
> łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
> celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
> pływania na rewersie
Niekiedy wystarcza odwrócenie istniejących.
> przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
> należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
> pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
> pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
> sitakowy z mozliwością czyszczenia.
Hm... A pompa wody silnika nie wystarczy?
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
34. Data: 2010-04-02 22:50:15
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>
J.F. pisze:
> On Fri, 02 Apr 2010 12:43:27 +0200, BQB wrote:
>> Ps. Ci wszyscy co piszą o słonej wodzie, to może jednak nie koniecznie
>> ta łódka będzie po nich pływać. Zawsze są jeziora i rzeki :P
>
> 10m lodka z dwoma V8 na jeziorze ? Toz policja to zaraz ukarze :-)
Jak dogoni. :>
--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl
P307 2.0HDi/90
Laguna I - http://otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C11422627
-
35. Data: 2010-04-02 23:08:08
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Jackare <j...@g...com>
On 2 Kwi, 22:42, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
wrote:
> Dnia Fri, 2 Apr 2010 13:01:04 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):
>
> > wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
> > głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
> > łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
> > celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
> > pływania na rewersie
>
> Niekiedy wystarcza odwrócenie istniejących.
Nie spotkałem się z czymś takim, ale za to można istniejące pozostawić
i za nimi dać takie odwrócone U z rury, i za nim puścić wszystkie
wyloty wody itd o czym pisałem z tym że raczej dąży się do tego aby
kolektor w łodzi był tak zbudowany by miał spadek w kierunku wylotu.
>
> > przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
> > należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
> > pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
> > pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
> > sitakowy z mozliwością czyszczenia.
>
> Hm... A pompa wody silnika nie wystarczy?
>
raczej nie bo to nie jest pompa ssąco-tłocząca tylko obiegowa. Ona
wymusza tylko cyrkulację medium chłodzącego ale nie powoduje
powstawania jakichś ciśnień i podciśnień w układzie. Przy otwartym
układzie chłodzenia silnika w łodzi, gdy silnik nie pracuje - woda
spłynie z układu, także w czasie pracy na postoju musi być coś co tą
wodę będzie podawać. Dobrze byłoby mieć też pompę elektryczną która po
wyłączeniu silnika po intensywnej pracy przepompowałaby jeszcze przez
silnik wodę chłodzącą przez minutę lub dwie, w przeciwnym przypadku
warto zostawić silnik na minutę dwie na wolnych obrotach aby w silniku
nie została gorąca woda która po jego wyłączeniu zacznie wrzeć.
-
36. Data: 2010-04-02 23:10:23
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Fri, 02 Apr 2010 22:26:33 +0200, Czarek Daniluk napisał(a):
>> Tylko czy turbo do łodzi to dobry pomysł? Choć w sumie intercooler można
>> wsadzić do wody ;)
> W sporcie natryskuje się wodą to tu go można do wody wsadzić :)
Jedyny problem, to zmiana w układzie termostatu. Większość silników ma
obecnie termostat na wylocie. To akurat nie jest najszczęśliwszy układ, o
wiele lepszy jest taki, gdzie termostat jest na dolocie i stabilizuje
temperaturę wody która wlatuje do silnika - w takim układzie wystarczy po
prostu podpiąć wodę zaburtową do układu i gotowe.
No ale w sumie zawsz emożna i chłodnice i intercooler wsadzic do wody ;)
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
37. Data: 2010-04-02 23:24:50
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Fri, 02 Apr 2010 11:22:44 +0200, CUT <c...@c...pl> wrote:
> Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
> możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).
A ogarniecie elektronikę? Bo może lepiej ściągnąć dwa
smallblocki, które za wielką wodą chodzą za stosunkowo
niewielkie pieniądze? Albo nawet silniki przystowane do pędzenia
łodzi: http://www.remanufactured-marine-engines.com/
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
38. Data: 2010-04-02 23:57:52
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje sie do ?odzi?
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2010-04-02, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:
>> Dwa obiegi: wewnętrzny ze słodką wodą (bądź jakimś petrygo), wymiennik
>> ciepła i obieg otwarty.
>
> Po prostu - kawał rury za burtą ;)
No jak to ma być z sensem to taki układ jest o wiele bardziej
skomplikowany. Do schłodzenia masz blok silnika, olej, kolektor
wylotowy/spaliny. Wodę podgrzaną w układzie chłodzenia możesz
wykorzystać do ogrzewania jachtu i podgrzania wody. Do układu ogrzewania
jachtu można podłączyć jakieś webasto, a podgrzanie wody na postoju
załatwić grzałkami elektrycznymi prądem z kei. Jak to wszystko ma dobrze
współgrać i mieć wygodną obsługę to całość robi się nieco bardziej
skomplikowana niż "kawał rury za burtą" ;-)
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
39. Data: 2010-04-02 23:58:19
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2010-04-02, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:
>> Do tego silnika to mnie przekonywać nie musisz - taki mam ;-)
>
> Tylko czy turbo do łodzi to dobry pomysł? Choć w sumie intercooler można
> wsadzić do wody ;)
Znam co najmniej jeden jacht z turbodieslem - sprawdza się.
pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
40. Data: 2010-04-03 00:03:02
Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2010-04-02, Jackare <j...@g...com> wrote:
> wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
> głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
> łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
> celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
> pływania na rewersie
Dobrze, że poruszyłeś temat wydechu. Ja jeszcze dodam, że bardzo
niebezpieczne jest zassanie wody przez kolektor przy wyłączonym silniku
po ostygnięciu.
> Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
> niskie obroty.
Silniki diesla są bardzo popularne w łodziach ze względu na dużo
bezpieczniejsze paliwo i większy zasięg. Zależy jakie łodzie, jak mają
pływać, gdzie, etc. :)
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski