  • 31. Data: 2010-04-02 22:01:04
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 2 Kwi, 11:22, CUT <c...@c...pl> wrote:

    > Teraz do sedna, potrzebna opinia samochodziarzy :)
    > Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
    > możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).

    Na początek krótko o sobie: dobre piętnaście lat swego życia spędziłem
    w klubie motorowodnym. Dwanaście lat wyczynowo jeździłem na nartach
    wodnych. Za komuny kluby takie same sobie budowały łodzie - holowniki
    dla narciarzy. Kilka lat spędziłem jako sternik. Mój ojciec budował
    takie łodzie. Do holowania narciarza potrzebna jest łódź o dużej mocy
    Najlepszym źródłem napędu były silniki benzynowe V8 o mocy 250-450 KM.
    Silniki samochodowe nadają się do napędu łodzi. Trzeba je marynizować
    i zazwyczaj polega to na:
    wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
    głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
    łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
    celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
    pływania na rewersie
    Wylot wody z układu chłodzenia silnika kieruje się do kolektorów
    wydechowych . Łodzie nie mają tłumików, woda chłodzi spaliny i działa
    jak tłumik. Aby zniwelować niekorzystne i nieprzyjemne basowe
    dudnienie mozna sam wylot wydechu poza łódź zakończyć wylotem z
    kilkoma otworami małymi zamiast jednego dużego i zakryć go osłoną.
    Daje to dobre efekty akustyczne, na wylocie tworzy się "gestsza"
    miesznina z wodą i wyciszenie jest lepsze.
    Woda do chłodzenia silnika pobierana jest z dna łodzi za pomocą
    specjalnej chrapy lub z chwytu wody umieszczonego na sterze (jeśli
    łódź jest napędzana śrubą) lub z wylotu pędnika strumieniowego jeżeli
    zastosowano taki napęd. Aby wyeliminować narażenie materiału na
    skutrek róznic temperatury, część wody powracającej z układu
    chłodzenia można mieszać z znimną wodą pobieraną z zewnątrz. Jeżeli
    przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
    należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
    pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
    pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
    sitakowy z mozliwością czyszczenia.
    Potrzebna jest przebudowa miski olejowej ponieważ silnik łodzi pracuje
    zazwyczaj w dwóch stanach: wolne obroty i pełne obroty. Łódź jako taka
    pracuje w przechyle i do tego przechyłu należy dostosować miskę
    olejową, zwłaszcza do największego niekorzystnego przechyłu
    występującego w średnim zakresie obrotów nim łódź wejdzie w ślizg i
    przechył będzie najmniejszy. Dobrze jest aby miska olejowa miała
    płaszcz wodny zapewniający dobre chłodzenie oleju. Układ zasilania w
    łodzi należy wyposażyć w filtr powietrza o niskich oproach przepływu.
    Najlepszy będzie suchy filtr siatkowy lub siatkowy filtr olejowy -
    taki jakie były stosowane w starych samochodach (np warszawa). W wielu
    przypadkach silni w łodzi może bez większej szkody pracowac bez filtra
    powietrza - to są zupółęnie inne warunki pracy niż w samochodzie.
    Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
    niskie obroty. Napęd łodzi jest prawie zawwsze bezpoiśredni.
    Stosowanie przekładni redukcyjnych lub podwyższających obroty jest
    niewskazane ze wzgledu na wibracje i hałas. Przy dieslu należałoby
    raczej pokombinowac z doborem śruby (skoku i wielkości łopat) ale
    efekt będzie raczej zawsze gorszy niż przy silniku benzynowym. Śruba o
    więkzym skoku i większej powierzchni łopat będzie generować większe
    (duuużo większe) wibracje przenoszące się na całą łodź, także do łodzi
    rekreacyjnych raczej silniki benzynowe.
    --
    Jackare

  • 32. Data: 2010-04-02 22:26:33
    Od: Czarek Daniluk <c...@n...com>

    > Tylko czy turbo do łodzi to dobry pomysł? Choć w sumie intercooler można
    > wsadzić do wody ;)

    W sporcie natryskuje się wodą to tu go można do wody wsadzić :)

    Pozdrawiam !!

  • 33. Data: 2010-04-02 22:42:19
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 2 Apr 2010 13:01:04 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):

> [...]
    > łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
    > celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas

    Niekiedy wystarcza odwrócenie istniejących.

> [...]
    > pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
    > pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik

    Hm... A pompa wody silnika nie wystarczy?

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 34. Data: 2010-04-02 22:50:15
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>

    J.F. pisze:

    > 10m lodka z dwoma V8 na jeziorze ? Toz policja to zaraz ukarze :-)

    Jak dogoni. :>

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 35. Data: 2010-04-02 23:08:08
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 2 Kwi, 22:42, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Niekiedy wystarcza odwrócenie istniejących.

    Nie spotkałem się z czymś takim, ale za to można istniejące pozostawić
    i za nimi dać takie odwrócone U z rury, i za nim puścić wszystkie
    wyloty wody itd o czym pisałem z tym że raczej dąży się do tego aby
    kolektor w łodzi był tak zbudowany by miał spadek w kierunku wylotu.

    > Hm... A pompa wody silnika nie wystarczy?

    raczej nie bo to nie jest pompa ssąco-tłocząca tylko obiegowa. Ona
    wymusza tylko cyrkulację medium chłodzącego ale nie powoduje
    powstawania jakichś ciśnień i podciśnień w układzie. Przy otwartym
    układzie chłodzenia silnika w łodzi, gdy silnik nie pracuje - woda
    spłynie z układu, także w czasie pracy na postoju musi być coś co tą
    wodę będzie podawać. Dobrze byłoby mieć też pompę elektryczną która po
    wyłączeniu silnika po intensywnej pracy przepompowałaby jeszcze przez
    silnik wodę chłodzącą przez minutę lub dwie, w przeciwnym przypadku
    warto zostawić silnik na minutę dwie na wolnych obrotach aby w silniku
    nie została gorąca woda która po jego wyłączeniu zacznie wrzeć.

  • 36. Data: 2010-04-02 23:10:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 02 Apr 2010 22:26:33 +0200, Czarek Daniluk napisał(a):

    > W sporcie natryskuje się wodą to tu go można do wody wsadzić :)

    Jedyny problem, to zmiana w układzie termostatu. Większość silników ma
    obecnie termostat na wylocie. To akurat nie jest najszczęśliwszy układ, o
    wiele lepszy jest taki, gdzie termostat jest na dolocie i stabilizuje
    temperaturę wody która wlatuje do silnika - w takim układzie wystarczy po
    prostu podpiąć wodę zaburtową do układu i gotowe.

    No ale w sumie zawsz emożna i chłodnice i intercooler wsadzic do wody ;)

  • 37. Data: 2010-04-02 23:24:50
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Fri, 02 Apr 2010 11:22:44 +0200, CUT <c...@c...pl> wrote:

    > Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
    > możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).

    A ogarniecie elektronikę? Bo może lepiej ściągnąć dwa
    smallblocki, które za wielką wodą chodzą za stosunkowo
    niewielkie pieniądze? Albo nawet silniki przystowane do pędzenia
    łodzi: http://www.remanufactured-marine-engines.com/

    r.
    _____________

  • 38. Data: 2010-04-02 23:57:52
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje sie do ?odzi?
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-02, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    > Po prostu - kawał rury za burtą ;)

    No jak to ma być z sensem to taki układ jest o wiele bardziej
    skomplikowany. Do schłodzenia masz blok silnika, olej, kolektor
    wylotowy/spaliny. Wodę podgrzaną w układzie chłodzenia możesz
    wykorzystać do ogrzewania jachtu i podgrzania wody. Do układu ogrzewania
    jachtu można podłączyć jakieś webasto, a podgrzanie wody na postoju
    załatwić grzałkami elektrycznymi prądem z kei. Jak to wszystko ma dobrze
    współgrać i mieć wygodną obsługę to całość robi się nieco bardziej
    skomplikowana niż "kawał rury za burtą" ;-)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 39. Data: 2010-04-02 23:58:19
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-02, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    > Tylko czy turbo do łodzi to dobry pomysł? Choć w sumie intercooler można
    > wsadzić do wody ;)

    Znam co najmniej jeden jacht z turbodieslem - sprawdza się.

    pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 40. Data: 2010-04-03 00:03:02
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-02, Jackare <j...@g...com> wrote:

> [...]
    > łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
    > celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas

    Dobrze, że poruszyłeś temat wydechu. Ja jeszcze dodam, że bardzo
    niebezpieczne jest zassanie wody przez kolektor przy wyłączonym silniku
    po ostygnięciu.

    > Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
    > niskie obroty.

    Silniki diesla są bardzo popularne w łodziach ze względu na dużo
    bezpieczniejsze paliwo i większy zasięg. Zależy jakie łodzie, jak mają
    pływać, gdzie, etc. :)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski