    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Mon, 1 Apr 2019 00:02:34 +0200
    <q6rpef$pl8$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7efvk$gi2$1@node1.news.atman.pl>
    <5c9e0f13$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7m7i9$6oo$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@4...net>
    <q7o3p2$prf$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7qjoo$6jk$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q7r3f0$l95$1@node2.news.atman.pl>
    <1kh316fv8d7eg.11jnvlo4awlif$.dlg@40tude.net>
    <q7r7ma$pc4$1@node2.news.atman.pl>
    <1a6sq6byvqsz1.btyazkj1e5g9$.dlg@40tude.net>

    W dniu 2019-03-31 o 23:12, J.F. pisze:

    > Jakbys mial porzadny monitor, liniowy z 14-bitami na kolor/pixel,
    > to bys zobaczyl bez manipulacji :-P

    Wcale nie! Na monitorze HDR tego nie zobaczysz absolutnie! Jeśli czegoś
    nie ma, to monitor tego nie urodzi. To tak nie działa. Na tych
    monitorach zobaczysz różnice gdy wykonasz zdjęcie HDR w 32 bitach na
    floating points. Dopiero wtedy uzyskiwało się realistyczne efekty, a już
    w szczególności, gdy mieszało się grafikę 3D z HDRami. Pracowałem w 3D
    Studio Max, które rewelacyjnie odzwierciedla fizyczne aspekty
    oświetlenia, przenikania przez różne materiały, załamywania się światła
    etc. Oświetlenie zarejestrowana na HDR 32-bit, mega naturalnie
    rozświetlało scenę 3D. Np. gdy zrobiłeś fotę tego, co za oknem, a w
    programie 3D narysowałeś pokój z oknem, to całość pomieszczenia
    wyglądała niesłychanie realistycznie rozświetlona tym, co za
    syntetycznym oknem. Chciało się dosłownie wejść do monitora HDR i tam
    zamieszkać.

    > Nie wiem czemu nazywasz to kompresja ... choc moze i slusznie, wszak
    > parie o szerokiej dynamice - od czarnego do ciemno szarego, zmieniamy
    > w jakis jasny :-)

    Kompresja obrazu, w tym przypadku 14 bit do 8 bit w nieliniowy sposób.
    Liniowy rodzaj regulacji to brightness (chyba w j. polskim to
    jaskrawość). Reguluje się ją tak:

    https://drive.google.com/file/d/1kja5KO08ZzHpHwMxwQs
    oTym_25Ks3FYl/view?usp=sharing

    To co było czarne lub białe staje się szare. Dewastacja zdjęcia.
    Kompresja zachowuje czernie i biele.

    > Popatrzylem na poczatku. Ale nie mialem 14-bitowego aparatu dla
    > porownania :-)

    To se kup, zrób zdjęcie i sprzedaj. Powiesz, co widzisz, a ja powiem
    ponownie uff :-D

    Niczym mnie nie zaskoczysz.

    > Dokladajac mniej bitowy przetwornik czynie go jednak gorszym :-)

    W gradacji tonalnej, a my rozmawiamy o dynamice.

    > Przemysl co pisalem - rozjasniles fotke o powiedmy 3EV, i przestales
    > widziec ciemnosc w ciemych partiach.

    Nie rozjaśniałem foty nawet o ułamek ev. Zmieniłem krzywą widzenia w
    zakresie jasnych i oddzielnie ciemnych obszarów. Gdybyś miał monitor
    HDR, to pokazałbym Ci tą samą fotę na 14-bitach. Tylko ze względów
    technicznych przeszedłem na 8 bitów. W każdym razie w obu przypadkach
    bezwzględna jest nieliniowa konwersja obrazu by wyglądał naturalnie.

    > Dalo, ale widziales gdzies na pudelku "14-bitowy przetwornik" ?

    Nie na pudełku, bo tam tylko nazwa była, ale w instrukcji i wszędzie
    cytowanych z niej fragmentów. Czy sądzisz, że osoba kupująca aparat za
    10 koła sugeruje się tylko pudełkiem??? Może w Dubaju.

    > Czyli marketing tu nie mieszal.

    Popatrz sobie na testy różnych aparatów FF na Dpreview. Nie chce mi się
    rozwijać tego, o czym powszechnie wiadomo.

    > A ze szybkie przetworniki wielobitowe sa ciagle trudne/drogie, to
    > pozostaje wierzyc inzynierom, ze bez powodu ich nie wsadzali.

    Dlatego za pierwszym razem, gdy zdecydujesz się być fotografikiem, czeka
    Cię rozczarowanie o ile nie będziesz miał farta w wyborze sprzętu.

    > Na to sie jeszcze naklada jasnosc ogolna, przy jasnym obrazie moze te
    > 14-bit sie przyda, przy ciemnym niekoniecznie.

    Nie ma jasnych i ciemnych obrazów. Są natomiast o małej i dużej
    dynamice. Jeśli zdjęcie jest jasne/ciemne, to znaczy, że czas udać sięna
    kurs podstaw fotografii.

    > No ... nie jestem pewien czy tak sie robi, oraz czy to istnie cos da.

    Rany. Dokładnie tak się to robi :-) Jedynym ogranicznikiem jest poziom
    szumów. Im większy, tym mniejszą dynamikę uzyskasz. Poziom wysycenia
    jest stały więc można jedynie pracować nad tym co w dół leci. Niby po co
    wymyślono FF, czy średni format cyfrówek jeśli nie miałoby to mieć
    znaczenia?

    > Owszem - w ciemnych partiach bedzie znacznie lepiej, ale to dlatego,
    > ze pixel mniej szumi.

    Wypowiedziałeś właśnie frazę kluczową :-D

    ...lub ma duże piksele.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek