  • 11. Data: 2011-08-31 13:48:53
    Temat: Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:j3lcvr$ldk$1@news.onet.pl...

    [...]
    > No to ja jeszcze ze swojej praktyki: czyszczenie wszelkich
    > przełączników.
    [...]

    Potwierdzam. Poważne podejście do renowacji, a nie tylko zwykłego
    uruchomienia starego lampowca nakazywało by zdemontowanie całego
    zespołu obwodów wejściowych i heterodyn. Tak, jak wspomniałeś -
    przywrócenie sprawności przełącznika zakresów, dokładne wyczyszczenie
    całości. Sprawdzenie ciągłości uzwojeń (myszy!) wizualnie i
    elektrycznie.
    To były proste odbiorniki, wdzięczne przy konserwacji i renowacji.
    Przestrzegałbym jednak przed nieprzemyslanym strojeniem toru p. cz.
    czy obwodów wejściowych. Brak doświadczenia i / lub odpowiedniego
    sprzętu pomiarowego wróży nieuchronne klopoty.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 12. Data: 2011-08-31 17:39:39
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 31-08-2011 o 10:57:46 janusz_kk1 <j...@o...pl> napisał(a):

    > Popracować, średnie i długie bez ferytowej nie pójdą, ale krótkich
    > powienneś mieć zatrzęsienie.
    Oczywiście w nocy :) zapomniałem dodać.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 13. Data: 2011-08-31 18:57:46
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-08-31 11:28, Krzysztof Kucharski pisze:

    > W tych starych konstrukcjach często wypadały rdzenie ferrytowe - w
    > filtrach p. cz. oraz w zespole wejściowym. W plastikowych oprawkach z
    > gwintem wklejony był ferrytowy wałeczek. Z upływem dziesięcioleci klej
    > zdezintegrował sie ;-) i wałeczek ferrytowy trzyma się na słowo honoru.

    Cewki oglądałem i od strony wizualnej wszystko wygląda ok. Nie
    dostrzegam brakujących rdzeni albo śladów mysich zębów. Jeśli już
    odbiera się jakąś stację, to radio stroi się do niej dosyć ostro.

    > Na koniec drobna uwaga - zakres fal srednich sprawdza się raczej
    > wieczorem i nocą. Lokalnych stacji średniofalowych w naszym pieknym
    > kraju praktycznie już nie ma.

    Udało mi się dzisiaj odebrać kilka stacji średniofalowych.

    Generalnie poszperałem trochę w "junk boxie" i znalazłem kilka ze dwie
    kolejne sztuki EBL21. Na jednej z nich radio działało ciszej, z
    wyraźnymi zniekształceniami, za to na drugiej... Zagrało pięknie i
    głośno - kilka razy głośniej niż grało do tej pory. ;)
    Co do ECH21 to trudniej stwierdzić - mam łącznie tylko 4 sztuki tych
    lamp (dwie przyszły wraz z odbiornikiem + dwie zapasowe, żadna z nich
    nie jest NOS-em).
    W każdym razie radio cały czas na kawałku kabla <1m gra tak cicho, że
    słuchanie nie jest żadną przyjemnością. Trzeba przedłużyć do kilku
    metrów rozciągniętych po stołach i szafkach, żeby "Jedynka" odbierała
    przyzwoicie. Jesteście pewni, że w zarunkach "piwnicznych", bez
    uziemienia należałoby się spodziewać czegoś lepszego?

    Napięcia na elektrodach lamp pomierzyłem, ale potem przyszło mi do głowy
    żonglować lampami i będę musiał to zrobić jeszcze raz jutro. ;)

    Jak do tej pory jedyną wyraźną usterką był upływ na kondensatorze
    sprzęgającym triodę ECH21 z pentodą EBL21. Poza tym jest dziwny objaw
    przy jednym z ustawień przełącznika tonów - napięcie polaryzacji s1
    pentody głośnikowej zmienia się z normalnego (około -4V) na +kilka V.
    Nie mam pojęcia skąd ono się tam bierze...

  • 14. Data: 2011-08-31 19:55:05
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 31 Sie, 11:59, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

    > RTL, na przykład. Nawet fajnie słychać wieczorami. Modulacja OFDM,
    > kodowanie MPEG-4 AAC-2. Deutschlandradio z Berlina też, ale najczęściej
    > mono. Wszystko DRM. Radio lampowe też się do tego nadaje, tylko trzeba
    > dorobić heterodynę 467kHz, drugą pośrednią (12 kHz) posłać do karty
    > dźwiękowej, jakiś dekoder do tego (jest parę w sieci) i można słuchać.
    Gdyby ktoś rzeczywiście chciał Mazurem odbierać DRM to heterodyna
    drugiej przemiany musi mieć 477 kHz bo w naszych radiach p.cz. zawsze
    wynosiła 465 kHz.

  • 15. Data: 2011-08-31 20:11:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Remek napisał:

    > Marne szanse. Jedynka słaba po wykopyrtnięciu się masztu w Raszynie.

    Kiedy się wykopyrtnął? Dlaczego ja o tym jeszcze nic nie wiem?

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2011-08-31 20:17:27
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    > Kiedy się wykopyrtnął? Dlaczego ja o tym jeszcze nic nie wiem?

    W 1939. Polacy wysadzili jeden z masztów, aby instalacja nie wpadła w
    ręce Niemców. ;)

  • 17. Data: 2011-08-31 20:23:53
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    Kilka uwag:

    1. Masz sprawny OR. Trzeba go tylko dopieścić. To były dobre radia,
    sam mam w domu rodzinnym model "Mazur 2". Nawet gdzieś poniewiera mi
    się do niego schemat. Moge poszukać, ale to kwestia paru dni.
    Przypomnij się na priv: sq9jjk maupa op kropka pl

    2. Mam gdzieś kompletny i sprawy (chyba?) polski tester lamp. Muszę
    tylko odnaleźć do niego książkę z kodami. Do tego mam kilkanaście
    sztuk popularnych lamp odbiorczych. Zainteresowany? Jeżeli tak, to
    oddam go za free. Warunek - odbiór w Bielsku Białej lub w najbliższych
    okolicach. Szczegóły na priv.

    3. Miałem gdzieś komplet lamp do mojego Mazura. Sztuka - nówki ;-)
    Jeżeli jesteś zainteresowany, to mogę je odstapić za free. Szczegóły
    na priv ;-)

    4. Fabryczne radia lampowe to wspaniała szkoła radiotechniki. Gorąco
    polecam dalsze działania w tej materii. Ja już dałem sobie z tym
    spokój... Ale to już temat na inny wątek ;-/

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 18. Data: 2011-08-31 20:38:11
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:j3m58s$5t7$1@news.onet.pl...
> [...]
    > popularnych lamp odbiorczych. Zainteresowany? Jeżeli tak, to oddam go za
    > free. Warunek - odbiór w Bielsku Białej lub w najbliższych okolicach.

    Są ludzie co mają szczęście :-)

    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 19. Data: 2011-09-01 06:23:08
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 31.08.2011 11:07, Jacek Maciejewski pisze:

    > Raczej norma :) Choć sprawdziłbym dostrojenie obwodów w.cz. Na średnich
    > nikt już praktycznie w Europie nie nadaje.

    Nadaje, nadaje i to w moim mieście (Słupsk) w trybie 24/7 :-) Szkoda
    tylko, że z małą mocą (800W) :-(. Ale dzięki nim odżył we mnie sentyment
    do detektorowców. Wczoraj podpiąłem detektorowca pod tubowy głośnik z
    lat 20-tych. Gra całkiem, całkiem. Można tego normalnie posłuchać.
    Eksperymentowałem też z detektorem grafitowym i mam nieodparte wrażenie,
    że działa lepiej od diody germanowej :-)

    P.S. Jak tam się miewa reakcyjniak Kolegi Atlantisa ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 20. Data: 2011-09-01 07:13:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Kurczyk napisał:

    > Eksperymentowałem też z detektorem grafitowym i mam nieodparte
    > wrażenie, że działa lepiej od diody germanowej :-)

    Audiofil!

    --
    Jarek