    From: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czujnik zalania ?
    Date: Sun, 30 Jan 2011 14:07:41 +0100

    Witam

    [...]
    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:1vl069jzzn4qq.dlg@badworm.pl...

    > Pytanie tylko czy jest to dobry pomysł. Instalacja gazowa jak jest
    > pusta
    > to traci swoją szczelność - utrzymuje ją ciśnienie gazu. A chyba
    > większość wypadków z gazem w domach dotyczy zasilania z butli - tam
    > raczej jest obowiązek zakręcania, jak się nie korzysta.
    > Co masz jako główny wyłącznik instalacji elektrycznej: eskę czy
    > jakiegoś
    > FR'a?
    [...]

    Tytułem wyjaśnienia - odcinam jedynie dopływ wody & gazu. Gaz - z
    sieci miejskiej. Nie zauważyłem, aby odcięcie odbiorów gazu nawet na
    kilkanaście dni (urlop) rozszczelniało instalację. Nawet po
    kilkunastodniowym odcięciu instalacja nie jest pusta. Jeżeli masz
    jakieś materiały, opisujące prawidłowe warunki eksploatacji _domowej_
    instalacji gazowej, to chętnie się z nimi zapoznam. W końcu uczymy się
    przez całe życie ;-).
    Na pewno masz rację w odniesieniu do przemysłowych,
    wysokociśnieniowych instalacji gazowych. Ale w stosunku do
    niskocisnieniowych instalacji domowych? Nie wiem & wątpię.

    Co do instalacji elektrycznej - tej nie ruszam. Mam mały "bałagan" -
    nieuporządkowane obwody i odbiory. Niektóre z nich (chłodziarka,
    zamrażarka, routery itp. bajery) raczej powinny być zasilane non-stop.

    Instalacja wodna była pierwszą, za którą się zabrałem. Jestem w tej
    szczęśliwej sytuacji, że wystarczył tylko jeden zawór na dolocie do
    lokalu. W tej chwili jeden ruch ręką i instalacja ocięta.

    Na koniec - uwaga natury ogólniejszej. Otóż uważam (być może mylnie),
    że znacznie bardziej sensowne jest zapobieganie i minimalizacja
    skutków ewentualnych awarii niż najbardziej nawet wyrafinowane
    technologiczne metody informowaniu o takichże post factum. W takim
    rozumieniu wolę stare, niemodne rozwiązania typu zawory odcinające,
    odłączniki itp. niż super-hiper-duper układy automatyki z czujnikami
    wycieku, wypływu czy pożaru. Nawet, o zgrozo!, oparte o uC ;-)

    Serdecznie pozdrawiam - Krzysztof Kucharski