  • 1. Data: 2009-04-12 23:45:04
    Temat: Czujnik temperatury z dokladnoscia ~0.1C
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    Witam,

    Jestem dosc poczatkujacym elektronikiem-hobbysta, wiec wybaczcie
    ewentualna ignorancje. Istnieja jakies latwo/tanio dostepne czujniki
    temperatury z rozdzielczoscia i bledem w okolicach 0.1C (chyba raczej
    analog, cyfra (1Wire, I2C) odpada, a moze nie?) do ktorych nie trzeba
    skomplikowanych ukladow sterujacych? Zamarzylo mi sie wykonac jakis
    prosty termometr "medyczny" i zupelnie nie wiem czego oni uzywaja
    (wszystko zalane silikonem etc.) w chinskich zabawkach "prezent do
    gazety za 6.99", a porownujac ze wskazaniem rteciowego sa dosc dokladne.

    --
    butek (b u t na n d kropka e - w r o kropka p l)
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 2. Data: 2009-04-13 09:10:18
    Temat: Re: Czujnik temperatury z dokladnoscia ~0.1C
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Butek pisze:
> [...]
    > (wszystko zalane silikonem etc.) w chinskich zabawkach "prezent do
    > gazety za 6.99", a porownujac ze wskazaniem rteciowego sa dosc dokladne.

    Co do rozdzielczosci to LM35 moze dac rade, taki SHT75 to juz spokojnie.
    Dokladnosci lepszej niz 0,3 stopnia to sie nie spodziewaj.

  • 3. Data: 2009-04-13 13:31:34
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Co do rozdzielczosci to LM35 moze dac rade, taki SHT75 to juz spokojnie.
    > Dokladnosci lepszej niz 0,3 stopnia to sie nie spodziewaj.

    Absolutna dokładność pomiaru temperatury rzędu 0,1 stopnia C jest
    trudna do osiągnięcia. Na ten temat było już kilka dyskusji na tym
    forum. Proponuję poszkać w archiwum.

    W. Bicz

  • 4. Data: 2009-04-13 16:18:50
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Jestem dosc poczatkujacym elektronikiem-hobbysta, wiec wybaczcie
    > ewentualna ignorancje. Istnieja jakies latwo/tanio dostepne czujniki
    > temperatury z rozdzielczoscia i bledem w okolicach 0.1C (chyba raczej

    Poczytaj archiwum. Mnie szczególnie bawi sytuacja gdy nieznający się na
    zasadach przepływu ciepła bierze się za taką dokładność. Rozdzielczość
    owszem da się osiągnąć, ale kalibracja dla dokładności lepszej od 1°C
    to już inna bajka.
    K.

  • 5. Data: 2009-04-14 14:49:23
    Od: "Seven" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Butek" <e...@i...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > (wszystko zalane silikonem etc.) w chinskich zabawkach "prezent do gazety
    > za 6.99", a porownujac ze wskazaniem rteciowego sa dosc dokladne.

    DS18B20 przy temp. 25stC osiąga rozdzielczość 0.1C oraz dokładnośc rzędu
    0.3C - 0.5C. Jeszcze lepszym ale duuużo droższym elementem jest np. SHT75,
    który daje rozdzielczośc 0.01C przy dokładności 0.2C.

    pzdr
    sev

  • 6. Data: 2009-04-14 18:50:40
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    Seven pisze:

    > DS18B20 przy temp. 25stC osiąga rozdzielczość 0.1C oraz dokładnośc rzędu
    > 0.3C - 0.5C. Jeszcze lepszym ale duuużo droższym elementem jest np.
    > SHT75, który daje rozdzielczośc 0.01C przy dokładności 0.2C.

    Jesteś pewien, że rozumiesz różnicę pomiędzy rozdzielczością a dokładnością?

    AW

  • 7. Data: 2009-04-14 19:30:51
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    John Smith pisze:
> [...]
    > zasadach przepływu ciepła bierze się za taką dokładność. Rozdzielczość
    > owszem da się osiągnąć, ale kalibracja dla dokładności lepszej od 1°C

    Rozumiem doskonale, ze moja ignorancja moze byc zabawna, ale po
    rozebraniu wspomnianego wczesniej chinskiego termometru za 7zl moim
    oczom ukazal sie nastepujacy widok :
    http://img98.imageshack.us/img98/5918/1004812.jpg (~700KB)

    "Na oko" pare rezystorow, kondensatorow, wyswietlacz i czujnik na
    kabelku. To jest serio jakis mocno skomplikowany w kalibracji uklad
    etc.? Bo daje zaskakujaco niezle wyniki, na 15 pomiarow srednia bledu to
    0.2C w porownaniu z "rteciowcem". How it works?

  • 8. Data: 2009-04-14 21:34:26
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    Seven pisze:

    > DS18B20 przy temp. 25stC osiąga rozdzielczość 0.1C oraz dokładnośc rzędu
    > 0.3C - 0.5C. Jeszcze lepszym ale duuużo droższym elementem jest np.
    > SHT75, który daje rozdzielczośc 0.01C przy dokładności 0.2C.

    Z ciekawości zajrzałem do "datasheet" tego układu, ale tam mówi się o
    dokładności +-0,3 stopnia.

    W. Bicz

  • 9. Data: 2009-04-14 21:41:54
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > 0.3C - 0.5C. Jeszcze lepszym ale duuużo droższym elementem jest np. SHT75,
    > który daje rozdzielczośc 0.01C przy dokładności 0.2C.

    Ciekawe na czym go wyskalujesz. Znasz jakąś metodę kosztującą mniej niż milion
    dolarów na uzyskanie temperatury z dokładnością 0,01 stopnia? Generalnie pomiar
    temperatury z dokładnością poniżej 1 stopnia jest nikomu do niczego nie
    potrzebny. Jedyny wyjątek to termometry lekarskie. Ale przy pełnym zakresie
    wynoszącym 4 stopnie uzyskanie rozdzielczości 0,1 nie jest specjalnym problemem
    bo to 2,5% zakresu. To tak jak byś miał termometr do stu stopni raz pokazujący
    przy stu stopniach 97,5 stopnia a innym razem 102,5 stopnia. Przyznasz że to
    żadna dokładność. Ogólnie pomiar z dokładnością do 0,1 ,taki żeby miał do czegoś
    posłużyć, w wykonaniu amatorskim jest niemożliwy.

  • 10. Data: 2009-04-14 21:44:26
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate
    > corners of the room. This will prevent the premature build-up of a
    Pisz do czego Ci taki termometr potrzebny a nie owijaj w bawełnę. Może są inne
    metody.