  • Data: 2009-03-10 21:08:36
    Temat: Re: Czemu Nikon i Canon nie robią stabilizacji w korpusie?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał:

    > [...]
    >
    > Bzdura. Producenci podają, że czas można wydłużyć ze stabilizacją
    2-4x,
    > a ty właśnie stwierdziłeś, że czas wydłużyć można 10x.

    Tyle, ze z moich doświadczeń wynika, ze wartość podana przez Dominika jest
    słuszna - też obserwuję, ze po włączeniu stabilizacji graniczny czas pzry
    którym procent zdjęć poruszonych rośnie znacząco wydłuża mi się ok. 10x

    > Poza tym zdjęcie
    > robione z monopodu / statywu praktycznie zawsze będzie ostrzejsze niż te
    > robione "z ręki" pomimo, że te drugie może być akceptowalne.

    Jeśli z monopodu lub statywu bez stabilizacji będziemy porównywać ze
    zdjeciem z ręki ze stabilizacją, to z używaniem słowa 'zawsze' byłbym
    ostrożny. Zarówno stabilizacja jak i monopod/statyw mają pewną, ograniczoną
    skuteczność. Wbrew pozorom aparat umieszczony na statywie też drga.

    >Jednak w dużym
    > powiększeniu zobaczysz różnicę.

    Po pierwsze - nie jest nigdzie powiedziane, ze zawsze ta różnica będzie na
    niekorzyść stabilizacji.
    Po drugie - często nawet jeśli rtóżnica będzie - moze nie być istotna. Jeśłi
    ze zdjecia bęę robił odbitki 20x30 interesuje mnie, czy będzie wystarczająco
    ostre dla takiego formatu. To, czy przy formacie 40x60cm zauważyłbym
    różnicę - nie ma w takiej konkretnej sytuacji znaczenia.

    > Poza tym przy długich ogniskowych ciężko
    > utrzymać "ciasny" kadr robiąc zdjęcie z ręki.

    Owszem. Ale ten kij ma dwa końce - z kolei łatwiej szybko wycelować i
    później śledzić z ręki poruszający się motyw.

    > Co nie zmienia faktu, że ze stabilizacją w postaci choćby monopoda/u
    > było by dużo lepsze.

    Nie uważałbym tego za udowodniony fakt. Wszystko zależy od konkretnej
    sytuacji zdjęciowej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)