  • Data: 2011-02-15 07:55:44
    Temat: Re: Cyfrowa demodulacja AM
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 02/14/2011 12:36 PM, MH wrote:
    > Witam ,
    >
    > Problem jak w temacie. Częstotliwość nośnej od 2.5 do 8 MHz , częstotliwość
    > sygnału modulującego rzędu 100KHz , częstotliwość próbkowania 65MHz.
    >
    > No i teraz... chcę zrobić demodulację cyfrowo (wyłuskanie obwiedni) , a
    > doświadczenie w DSP mam raczej mizerne. Gdzie w sieci można coś sensownego
    > poczytać na ten temat , aby załapać to zarówno od strony teoretycznej jak i od
    > strony konkretnych rozwiązań ?!

    Najpierw przenieś sygnał do pasma podstawowego przez wymnożenie
    przebiegu wejściowego przez sygnał cyfrowej heterodyny w postaci 2
    przebiegów sinusoidalnych przesuniętych w fazie o 90 stopni (sinus i
    cosinus). Na wyjściu otrzymasz sygnał zespolony, o składowych zwyczajowo
    nazywanych I i Q (I pochodzi od "In phase", Q od Quadrature).
    Później taki sygnał zespolony filtrujesz i decymujesz (zmniejszasz
    częstotliwość próbkowania. Nie ma sensu próbkować z częstotliwością
    65MHz sygnału od zera do paśmie kilkuset kHz).
    Sama demodulacja AM sygnału zespolonego jest już dość prosta.
    Najprostszy sposób na detekcję obwiedni to policzenie długości wektora
    IQ: A = sqrt (I^2 + Q^2). Jeśli nie chcesz liczyć kwadratów i
    pierwiastków, da się to policzyć algorytmem CORDIC.

    Zanim zabierzesz się za implementację pobaw się w matlabie albo w
    gnuradio (można sobie "wyklikać" układ w grc).

    pzdr.
    j.