  • 1. Data: 2011-02-14 17:36:21
    Temat: Cyfrowa demodulacja AM
    Od: " MH" <l...@g...pl>

    Witam ,

    Problem jak w temacie. Częstotliwość nośnej od 2.5 do 8 MHz , częstotliwość
    sygnału modulującego rzędu 100KHz , częstotliwość próbkowania 65MHz.

    No i teraz... chcę zrobić demodulację cyfrowo (wyłuskanie obwiedni) , a
    doświadczenie w DSP mam raczej mizerne. Gdzie w sieci można coś sensownego
    poczytać na ten temat , aby załapać to zarówno od strony teoretycznej jak i od
    strony konkretnych rozwiązań ?!

    MH

  • 2. Data: 2011-02-15 07:55:44
    Temat: Re: Cyfrowa demodulacja AM
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 02/14/2011 12:36 PM, MH wrote:
> [...]
    > poczytać na ten temat , aby załapać to zarówno od strony teoretycznej jak i od

    Najpierw przenieś sygnał do pasma podstawowego przez wymnożenie
    przebiegu wejściowego przez sygnał cyfrowej heterodyny w postaci 2
    przebiegów sinusoidalnych przesuniętych w fazie o 90 stopni (sinus i
    cosinus). Na wyjściu otrzymasz sygnał zespolony, o składowych zwyczajowo
    nazywanych I i Q (I pochodzi od "In phase", Q od Quadrature).
    Później taki sygnał zespolony filtrujesz i decymujesz (zmniejszasz
    częstotliwość próbkowania. Nie ma sensu próbkować z częstotliwością
    65MHz sygnału od zera do paśmie kilkuset kHz).
    Sama demodulacja AM sygnału zespolonego jest już dość prosta.
    Najprostszy sposób na detekcję obwiedni to policzenie długości wektora
    IQ: A = sqrt (I^2 + Q^2). Jeśli nie chcesz liczyć kwadratów i
    pierwiastków, da się to policzyć algorytmem CORDIC.

    Zanim zabierzesz się za implementację pobaw się w matlabie albo w
    gnuradio (można sobie "wyklikać" układ w grc).

    pzdr.
    j.

  • 3. Data: 2011-02-15 08:54:07
    Od: " MH" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> napisał(a):

> [...]
    >
    > Zanim zabierzesz się za implementację pobaw się w matlabie albo w
    > gnuradio (można sobie "wyklikać" układ w grc).

    ================

    Jeżeli chodzi o częstotliwość modulującą , to chyba trochę przesadziłem "w
    dół". W związku z tym , do decymacji wydaje mi się należy podchodzić dość
    ostrożnie. Ale nie w tym rzecz.. Wróćmy do samego algorytmu demodulacji.
    Przypuśćmy , że sygnał modulujący jest postaci x1(1)=A*sin(w*t) , nośna jest
    postaci x2(t)=B*sin(w0*t) , wobec tego sygnał odebrany ma postać
    y(t)=C*sin(w*t)*sin(w0*t). W/g metody , którą podajesz otrzymujemy po zmieszaniu :
    I(t)=D*sin(w*t)*(sin(w0*t))^2 , Q(t)=D*sin(w*t)*sin(w0*t)*cos(w0*t) .
    Nietrudno udowodnić , że sqrt(I^2+Q^2)=D*y(t).
    No i niestety jestem w punkcie wyjścia. Gdzie tu jest "haczyk" ??

    Pozdrawiam ,

    MH

  • 4. Data: 2011-02-15 09:19:53
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 02/15/2011 03:54 AM, MH wrote:

> [...]
    > Nietrudno udowodnić , że sqrt(I^2+Q^2)=D*y(t).
    > No i niestety jestem w punkcie wyjścia. Gdzie tu jest "haczyk" ??

    "Haczyk" tkwi w rozwinięciu (sin(w0*t))^2 i sin(w0*t)*cos(w0*t) (co da
    da stałą i funkcję 2*w0*t) i przepuszczeniu przez filtr
    dolnoprzepustowy, co wyzeruje wyraz zależny od 2*w0*t.
    Choć jak tak sobie na szybko przeliczyłem, to wychodzi że samo
    sprowadzenie do pasma podstawowego i odfiltrowanie da nam E*sin(w*t). Po
    policzeniu długości wychodzi F*|sin(w*t)|.

    pzdr.
    j.

  • 5. Data: 2011-02-15 10:19:42
    Od: WP <p...@g...com>

    On 14 Lut, 18:36, " MH" <l...@g...pl> wrote:
    > Witam ,
    >
    > Problem jak w temacie. Cz stotliwo no nej od 2.5 do 8 MHz , cz stotliwo
    > sygna u moduluj cego rz du 100KHz , cz stotliwo pr bkowania 65MHz.
    >
    > No i teraz... chc zrobi demodulacj cyfrowo (wy uskanie obwiedni) , a
    > do wiadczenie w DSP mam raczej mizerne.  Gdzie w sieci mo na co sensownego
    > poczyta na ten temat , aby za apa to zar wno od strony teoretycznej jak i od
    > strony konkretnych rozwi za ?!
    >
    > MH
    >
    > --
    > Wys ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->http://www.gazeta.pl/usenet/

    Zależy od szczegółów. Jeśli wiesz, że twój sygnał jest jedynym i poza
    tym nie ma żadnego obcego syfu, to sprawa jest całkiem prosta.
    Wystarczy zmierzyć chwilową amplitudę czegokolwiek co dostajesz, czyli
    kwadrat lub wart. bezwzgl. wpuścić na najprymitywniejszy lowpass.

    Jak potrzebujesz wybrać twój kanał spośród innych, to już Jacek
    napisał, specjalnie prościej nie będzie.
    WP

  • 6. Data: 2011-02-15 11:16:40
    Od: " MH" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    WP <p...@g...com> napisał(a):

    > Zale=BFy od szczeg=F3=B3=F3w. Je=B6li wiesz, =BFe tw=F3j sygna=B3 jest jedy=
    > nym i poza
    > tym nie ma =BFadnego obcego syfu, to sprawa jest ca=B3kiem prosta.
    > Wystarczy zmierzy=E6 chwilow=B1 amplitud=EA czegokolwiek co dostajesz, czyl=
    > kwadrat lub wart. bezwzgl. wpu=B6ci=E6 na najprymitywniejszy lowpass.
    >
    > Jak potrzebujesz wybra=E6 tw=F3j kana=B3 spo=B6r=F3d innych, to ju=BF Jacek
    > napisa=B3, specjalnie pro=B6ciej nie b=EAdzie.
    > WP

    =================

    Chyba z grubsz zaczynam kojarzyć. Podziękowania dla Ciebie i Jacka. Pozostaje
    zaprojektowanie LPF. Rozsądnym wydaje się FIR (??). Czy o stałych
    współczynnikach będzie OK?? Ilość "tapsów" wydaje mi się należy ustalić
    empirycznie. Będę to implementował w FPGA , więc mam dosyć dużo swobody.

    Pozdrawiam ,

    MH

  • 7. Data: 2011-02-15 15:06:23
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 02/15/2011 06:16 AM, MH wrote:

> [...]
    > współczynnikach będzie OK?? Ilość "tapsów" wydaje mi się należy ustalić
    > empirycznie. Będę to implementował w FPGA , więc mam dosyć dużo swobody.

    Poczytaj o filtrach grzebieniowych (cascaded integrator-comb filter -
    CIC). Prostsze w implementacji i łatwo zintergrować z decymatorem (hasło
    go googlania: decimating cic filter)

    pzdr.
    j.

  • 8. Data: 2011-02-15 15:32:56
    Od: " MH" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > Poczytaj o filtrach grzebieniowych (cascaded integrator-comb filter -
    > CIC). Prostsze w implementacji i łatwo zintergrować z decymatorem (hasło

    ============

    Na potwierdzenie tego o czym pisałeś w poprzednim poście znalazłem :

    http://tnij.org/kfxz

    Odn. demodulacji AM , znalazłem metodę z wykorzystaniem transf. Hilberta.
    Jednak "na dzień dobry" wypróbuję Twoją propozycję.

    Pozdrawiam ,

    MH

  • 9. Data: 2011-02-15 15:43:45
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 02/15/2011 10:32 AM, MH wrote:

> [...]
    >
    > Odn. demodulacji AM , znalazłem metodę z wykorzystaniem transf. Hilberta.
    > Jednak "na dzień dobry" wypróbuję Twoją propozycję.

    Jak na FPGA to najprościej będzie chyba policzyć CORDICem.

    j.