  • 31. Data: 2012-02-29 23:43:41
    Temat: Re: Co to jest pecet? Poważnie.
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Jaka jest (aktualna) definicja słowa "pecet"? Czy ma to związek tylko ze
    > sprzętem, czy także z oprogramowaniem, które na nim zainstalowano? Czy ma to
    > związek z wielkością obudowy (wszak na laptopa się raczej nie mówi "pecet").
    > Co na pewno jest pecetem, a co nim nie jest? Jak szeroka jest 'szara' strefa?

    Nie sądziłem, że moje pytanie okaże się aż tak trudne, tzn. problem
    zdefiniowania peceta AD 2012 jest trudniejszy niż sądziłem.

    Najmniej bezsensowana wydaje mi się definicja, że jest to komputer na którym da
    się odpalić MS-DOS-a natywnie. Ale wtedy do pecetów należałoby zaliczyć prawie
    wszystkie laptopy, a raczej się ich tak nie nazywa, choć w zakresie tematyki
    grupy pl.comp.pecet - laptopy są jak najbardziej uwzględnione.

    Zacierają się te granice i wydaje się, że z latami będą się zacierać jeszcze
    bardziej...

    A gdyby tak odwrócić kota ogonem i zapytać - jakie (współczesne) komputery
    pecetami na pewno nazwać się nie da? Np. Amiga czy Mac z prockiem PowerPC. Co
    jeszcze? (nie liczmy smartfonów).

    Dzięki,

    latet

  • 32. Data: 2012-02-29 23:50:56
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Generalnie jeżeli na komputerze da się natywnie uruchomić
    > MS-DOS, to jest pecetem :)

    A nie lepiej (bardziej zgodnie ze współczesnym użyciem i rozumieniem słowa
    "pecet") powiedzieć, że pecet to taki komputer stacjonarny, na którym można
    natywnie uruchomić dowolną wersję MS-Windows?

    Głównie chodzi mi o dodanie słowa "stacjonarny". Nie upieram się przy zamianie
    DOS na Windows, choć z Windows brzmi chyba bardziej zrozumiale dla przeciętnego
    wpsółczesnego człowieka, dla którego DOS może być pojęciem zbyt abstrakcyjnym.

    latet

  • 33. Data: 2012-03-01 00:23:08
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Latet" napisał:

    > Nie sądziłem, że moje pytanie okaże się aż tak trudne,

    Bo na cholerę szukać sztywnej definicji obiektu, a raczej zjawiska, tak
    dynamicznie zmieniającego się w przeciągu stosunkowo krótkiego czasu?
    Normalny człowiek intuicyjnie wie, czym jest a czym nie jest "pecet", a że
    każdy stosuje swoje własne kryteria? To dobrze, wszak każdy osobnik jest
    niepowtarzalny, więc inaczej postrzega rzeczywistość, a w dodatku w tym
    konkretnym przypadku duże znaczenie ma wiek - inaczej rozumiem słowo "pecet"
    ja, trochę inaczej moje dzieci, a dla tegorocznych "komunistów", którym
    rodzice chrzestni kupią obowiązkowego laptopa będzie to już pojęcie zupełnie
    abstrakcyjne.

    JoteR

  • 34. Data: 2012-03-01 05:42:24
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    nadir napisa?(a):

    > Nie mam styczności z produktami Apple, a i DOS-a instalowałem ostatnio
    > dosyć dawno, ale zainstalowanie DOS-a na współczesnym "pececie" i Mac-u,
    > może być równie łatwe lub równie problematyczne.

    Hehe, EFI też w końcu zawita i na pecety... ;P

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 35. Data: 2012-03-01 07:46:56
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-02-29, o godz. 17:00:02
    Maru <m...@n...pl> napisał(a):

    > Myślę, że:
    > pecet od PC czyli Personal Computer (wtedy jeszcze lapków nie było)

    Kiedy? Bo jak o pierwszej połowie lat 80-tych to już były. ;-)

    > czyli jak wyżej, a laptop bo... "at top on the lap" czy jakoś takoś,
    > czyli na kolanach w dużym skrócie;)))

    Laptop to był taki większy komputer przenośny w odróżnieniu od
    notebooka który był mniej więcej wielkości kartki A4. Z czasem ten
    podział zanikł.

    > Amerykanie lubują się w tworzeniu wyrazów ze zlepek słów.

    Nie tylko Amerykanie. Rosjanie również. ;-)

    Zdrówko

  • 36. Data: 2012-03-01 08:05:34
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "JoteR" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > którym rodzice chrzestni kupią obowiązkowego laptopa będzie to już pojęcie

    latet zadał to prowokacyjne pytanie po to aby wiedzieć,
    o co można zapytać na grupie.

    Artur(m)

  • 37. Data: 2012-03-01 09:14:59
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 01.03.2012 00:50, Latet pisze:
    > A nie lepiej (bardziej zgodnie ze współczesnym użyciem i rozumieniem słowa "pecet")
    powiedzieć, że pecet to taki komputer stacjonarny, na którym można natywnie uruchomić
    dowolną wersję MS-Windows?

    Nie. System Windows pojawił się zdecydowanie później w roz-
    woju. Wciąganie go w tę klasyfikację przypominałoby uznawanie
    za samochody tylko tych wyposażonych w silniki spalinowe czy
    elektryczne, z całkowitym pominięciem parowych, od których
    się przecież w zasadzie zaczął rozwój.

    Poza tym wiążemy w ten sposób komputery PC z konkretnym
    systemem operacyjnym, a takie powiązanie było tylko przez
    chwilę na samym początku -- z MS-DOS i PC-DOS. Potem na
    szczęście zanikło i dzisiaj można wybierać spośród wielu
    różnych systemów operacyjnych, czego dowodem jest choćby
    ten post ;)

> [...]
    na Windows, choć z Windows brzmi chyba bardziej zrozumiale dla przeciętnego
    wpsółczesnego człowieka, dla którego DOS

    Komputery przenośne zgodne z PC to według mnie również "pe-
    cety" -- tylko że przenośne. Architektura ta sama, wiele
    komponentów tych samych, oprogramowanie działa to samo,
    więc po co doszukiwać się tu jakichś różnic? Owszem, jeden
    jest stacjonarny, a drugi przenośny, ale są to odpowiadają-
    ce sobie pod względem zgodności komputery.

    Natomiast mimo bardzo dużych (obecnie) podobieństw nie
    uznawałbym jednak komputerów Apple za "pecety", gdyż w ich
    przypadków częściowa zgodność ze standardem przemysłowym PC
    wynikła nie z celu, ale z przypadku. I mało kto kupuje Apple,
    żeby na nim uruchamiać tylko oprogramowanie typowo "pecetowe".

    Co do "abstrakcyjności DOS" -- uważam, że w kwestii tworze-
    nia hierarchii i pewnego porządkowania pojęć nie wolno tak
    upraszczać. DOS ma swoje miejsce w historii i jeżeli ktoś
    się zajmuje tymi tematami i analizuje co jest "pecetem", a
    co nie -- powinien o nim wiedzieć. Poza tym bardzo dużo
    użytkowników komputerów PC doskonale pamięta DOS -- wyszedł
    przecież z użycia dopiero nieco ponad jakieś dziesięć lat
    temu.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 38. Data: 2012-03-01 09:18:15
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 29.02.2012 22:33, nadir pisze:
    > Rilaks, nie mam zamiaru brukać "Twojej" grupy.

    Nie chodzi o jakieś "brukanie" tylko o czystą logikę :)

    > Laptopy też są charakterystycznymi, pochodnymi PC, jednak nikomu nie przeszkadza tu
    zadawania pytań o nie.

    Po pierwsze, nie ma takiego czegoś jak "laptopy".

    Po drugie, komputery przenośne PC dalej są tworzone zgodnie
    z ideą PC i na pewno są dużo mniej "charakterystyczne" niż
    komputery produkowane przez Apple. Jak napisałem obok, zgod-
    ność Apple ze standardem przemysłowym PC wynikła nie z celu,
    ale z przypadku. Dla Apple najlepiej by było, gdyby ich kom-
    putery w ogóle nie były zgodne z PC (bo jak tu potem uzasad-
    niać wyższość techniczną i wyższą cenę), ale rachunek ekono-
    miczny zwyciężył. Jestem natomiast przekonany, że podczas
    dokonywania decyzji nikt nie zgłosił argumentu, że warto
    naśladować standard ustanowiony przez IBM w 1981 roku, z
    którym koncern Apple tak długo walczył :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 39. Data: 2012-03-01 10:46:06
    Od: "Jacek W." <j...@t...com.NO-SPAM.pl>

    Użytkownik "jwzw" <j...@i...NOSPAM.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Latet" <l...@l...pl> napisał w wiadomości

    > [...]
    > Wszyscy oni kojarzą peceta z czymś co ma Windowsa.
    > Apple, to już nie pecety tylko "apple", a notbooki z linxem, to nie
    > "pecety", tylko "pecety z linuxem".
    > Krótko mówiąc, "pecet" jako słowo samo w sobie, kojarzy się z
    > komputerem wyposażonym w system operacyjny Windows, żeby nie
    > powiedzieć "komp z windowsem".
    > [...]

    A dowodem na Twoje wywody jest pół hektara regałów z grami w
    Media-Markt.
    Każda dedykowana na "PC" wymaga windowsa.

    Jacek W.

  • 40. Data: 2012-03-01 10:50:50
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-02-29 22:17, Użytkownik nadir napisał:
    > Nie mam pojęcia, nie mam styczności z Mac-ami, ale w moim PC jest dysk
    > 2,5 cala, czy to dyskwalifikuje go jako "peceta"?

    Jeśli ma fizycznie miejsce na zamontowanie dysku 3,5 cala to nie.

    > Zresztą ciekawy jestem z czego wynika definicja, że "pecet" to komputer
    > z 3,5 calowym dyskiem? Mam w swoich zbiorach muzealnych dysk HDD
    > Philipsa, wielkości 5 cali, wyjętego jakieś 18-20 lat temu z komputera
    > PC. A to był rasowy "pecet".:)

    Tych definicji jest sporo i z uwagi na rozwój sprzętu nie są
    niezmienne.

    > Zdaje się, że montują tam jakieś i5, mam takowy w jednym z "pecetów".
    > Pomijając miniaturyzację laptopów i MacBook-ów, oraz zainstalowane
    > systemy, to gdzie jest w końcu ta granica?

    Do MacaPro nie montują procesorów z serii iX tylko Xeony. A to
    serwerowe procesory które wyewoluowały z Pentium II.