  • 11. Data: 2012-02-29 17:21:49
    Temat: Re: Co to jest pecet? Poważnie.
    Od: DooMiniK <b...@p...pl>

    On 29/02/2012 16:39, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "DooMiniK" 4f4e5072$...@n...home.net.pl

    > PeeSom brakowało zasilaczy? A zasilacze PeCetów ulegają stałym zmianom?

    Mówimy o współczenym komputerze nazywanym 'blaszakiem', 'pecetem'.
    Mówimy o języku polskim. W żargonie to jest pecet.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 12. Data: 2012-02-29 17:30:12
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Generalnie jeżeli na komputerze da się natywnie uruchomić
    > MS-DOS, to jest pecetem :)
    Czy na obecnych MacBook-ach z i5 da się uruchomić DOS-a?
    Pytam bo nie wiem.

  • 13. Data: 2012-02-29 17:32:23
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 29 lutego 2012 (16:10:35) napisano:

    > Witam,
    > Jaka jest (aktualna) definicja słowa "pecet"? Czy ma to związek tylko ze
    > sprzętem, czy także z oprogramowaniem, które na nim zainstalowano?
    > Czy ma to
    > związek z wielkością obudowy (wszak na laptopa się raczej nie mówi "pecet").
    > Co na pewno jest pecetem, a co nim nie jest? Jak szeroka jest 'szara' strefa?

    1. Definicja "pierwotna":
    Komputer, na którym z założenia ma pracować tylko 1 osoba (na raz),
    bez względu na jego fizyczne wymiary czy architekturę.

    Określenie powstało na początku lat '80 XX-wieku, dla odróżnienia
    "zwykłych" komputerów od maszyn typu mainframe. Według tej definicji,
    "pecetami" były pierwsze komputery Apple, ZX Spectrum, Amigi, a
    nawet Atari Portfolio - słowem, wszystko, co normalny człowiek mógł
    kupić.

    2. Definicja potoczna:
    Komputer stacjonarny - dla odróżnienia od komputerów przenośnych.

    3. Definicja potocznie-techniczna:

    Komputer skonstruowany w oparciu o procesor o architekturze
    x86 lub x86-64.

    Według tej definicji "pecetem" będzie zarówno typowy blaszak, laptop,
    a nawet niektóre tablety, nie będzie nim zaś Amiga, czy Mac sprzed
    kilku lat.

    Trochę śliska sprawa jest ze współczesnymi Macami - bo technicznie
    mają tę samą architekturę, co "pecety", ale często nie są do nich
    zaliczane.

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 14. Data: 2012-02-29 17:39:22
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 29 lutego 2012 (18:03:56) napisano:
    czy także z oprogramowaniem, które na nim zainstalowano? Czy ma to związek z
    wielkością obudowy (wszak na laptopa się

    > Od zawsze "pecet" to mikrokomputer bazujący architektonicznie
    > na IBM PC (stąd nazwa) i zgodny z nim (w ograniczonym obecnie
    > zakresie) sprzętowo i programowo.

    Nie prawda. To znaczy: prawda, ale wcale nie od zawsze:
    http://tinyurl.com/yueopa
    http://tinyurl.com/6nd3xnu
    http://tinyurl.com/7s3j9u2
    http://tinyurl.com/7u96o5h

    Z pewnością te komputery nie bazują na IBM PC. Niektóre powstały nawet
    przed nim. A pomimo to, na pudełkach producenti umieszczali tekst
    "Personal Computer" (zupełnie zresztą słusznie).

    > Generalnie jeżeli na komputerze da się natywnie uruchomić
    > MS-DOS, to jest pecetem :)

    Nie próbowałem co prawda, ale czy na pewno na współczesnym komputerze
    z wielordzeniowym, 64-bitowym procesorem będzie działał DOS?

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 15. Data: 2012-02-29 18:45:05
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-02-29 18:39, Yakhub pisze:
    > Nie próbowałem co prawda, ale czy na pewno na współczesnym komputerze
    > z wielordzeniowym, 64-bitowym procesorem będzie działał DOS?

    Będzie.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 16. Data: 2012-02-29 18:54:32
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-02-29 19:45, Użytkownik Andrzej W. napisał:

    > Będzie.

    Na takim z BIOSem powinien a na takim z EFI ?

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2012-02-29 19:00:22
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-02-29 19:54, RadoslawF pisze:
    > Na takim z BIOSem powinien a na takim z EFI ?

    Takiego akurat nie mam w okolicach biurka...

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 18. Data: 2012-02-29 19:27:39
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    >
    > Trochę śliska sprawa jest ze współczesnymi Macami - bo technicznie
    > mają tę samą architekturę, co "pecety", ale często nie są do nich

    Czyli pytanie na tej grupie o makówki nie będzie NTG?

  • 19. Data: 2012-02-29 19:54:41
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-02-29 20:27, Użytkownik nadir napisał:

    > Czyli pytanie na tej grupie o makówki nie będzie NTG?

    Raczej będzie, jedna z definicji to komputer z 3,5 calowym HD,
    ile znasz dzisiaj produkowanych Maków z takim dyskiem ?
    Poszli ostro w miniaturyzację i oferują dwa rodzaje laptopów,
    dwa rodzaje komputerów domowych z częściami na bazie laptopów
    (Mini i iMac) i jeden (Mac Pro) mogący uchodzić za peceta.
    Tyle że procesor nie do końca pecetowy. :-)

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2012-02-29 20:23:43
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 29.02.2012 18:39, Yakhub pisze:
    > Nie prawda. To znaczy: prawda, ale wcale nie od zawsze:

    Po pierwsze, możesz podawać normalne linki, żeby przed klik-
    nięciem było widać, do czego prowadzą?

    Po drugie, nic nie udowodniłeś. To nie są pecety. To są
    komputery osobiste, ale nie pecety.

    Hint: Komputer PC (pecet) jest komputerem klasy "personal
    computer" (osobistym), ale komputer "personal computer" nie
    jest komputerem PC. Tak samo jako Elektrolux jest elektro-
    luksem, ale każdy elektroluks nie jest wcale Elektroluxem.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./