  • 11. Data: 2010-03-24 20:48:27
    Temat: Re: Co myślicie o nowym pomyśle SHARPa dodania zółtej plamki do ekranów LCD?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "wirefree" <m...@m...pl> wrote in message
    news:hodn8a$ja5$2@news.onet.pl...
    > Ano ma to do rzeczy tyle ze pierdolisz jakby cie kon pierdolnal w glowe
    > kopytem.

    Przez moment myślałem, że jestem na grupie pecet albo religia...
    Ale nie, na pl.misc.elektronika taki się znalazł...

    PLONK.

  • 12. Data: 2010-03-24 21:03:07
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 24/03/2010 15:26, Pszemol wrote:
    > http://www.sharpusa.com/ForHome/HomeEntertainment/LC
    DTVs/WhatIsQuattron.aspx

    > http://www.sharpusa.com/ForHome/HomeEntertainment/LC
    DTVs/Technology/900Series.aspx

    > Czy to marketingowy trick czy ten żółty piksel rzeczywiście coś daje
    > czego kombinacja zielonego i czerwonego dać nie może?

    Daje. Musialbym poszukac artykul (kolega pisal) gdzie ladnie
    przedstawione jest 3, 4, 5, 6 roznych kolorow do odtworzenia CIELAB.
    AFAIR dla 4 jest juz dosc dobre pokrycie i zwiekszanie ilosci kolorow
    niewiele zmienia. Robilismy to dla roznych kombinacji laserow (w LCD
    masz szersze pasma poszczegolnych skladowych) ale idea dla LCD pewnie
    zostaje ta sama: 3-troche za malo (wiec nadrabiaja podswietleniem),
    4-optimum, 5-prawie nic nie daje.

    --
    Jerry1111

  • 13. Data: 2010-03-24 21:05:43
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 24/03/2010 17:29, Pszemol wrote:
    > No napewno daje to większe pole do popisu jeśli chodzi o manipulacje
    > pikselami ale zastanawiam się właśnie jak skomplikuje się elektronika
    > która teraz musi sygnał "natywny" R:G:B przetłumaczyć na sygnał RGBY.

    Inna przestrzen kolorow by sie przydala, bo sama konwersja pewnie za
    duzo nie polepszy.

    --
    Jerry1111

  • 14. Data: 2010-03-24 21:07:31
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 24/03/2010 20:17, Tomasz Wójtowicz wrote:

    > Łał. Mamy na grupie nowego super-experta! I to jakiego napalonego!

    Znowu Expierd? Bedzie fajnie ;-)
    Tylko mam wrazenie ze mi go wszyscy z killfile wyciagaja ;-(

    --
    Jerry1111

  • 15. Data: 2010-03-24 22:31:05
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Pszemol pisze:
> [...]
    >

    > Czy to marketingowy trick czy ten żółty piksel rzeczywiście coś daje
    > czego kombinacja zielonego i czerwonego dać nie może?

    Pewnie ze składowych R i G wezmą mniejszą, wyślą na Y, a resztę zostawią
    w R lub G ;)...
    A tak na serio - sygnał i tak będzie taki sam jak dotychczas.... pewnie
    dekodują to podobnie (do RGB) i dalej "dodają" Y.
    Swoją drogą, większa powinna być ilość osiąganych kolorów z zakresu
    żółte, pomarańczowe, żółto-zielone itp. Zakładając, że (R+G) = Y i dając
    8-bitów na kanał, to można wygenerować 256 odcieni żółtego dla RGB i 512
    odcieni żółtego dla RGBY :). Rośnie też liczba możliwych odcieni tych
    kolorów...
    W aparatach cyfrowych stosuje się sensory RGBG. Tutaj, można powiedzieć,
    że mamy RGBG lub RGBR, w zależności od tego jak sterować będziemy Y. No
    i zakładając, że takie 4 pixele tworzą właściwy PUNKT.
    Generalnie nie sądzę, żeby to była jakaś rewolucja... po prostu bajer,
    żeby się lepiej sprzedawało. Może obraz faktycznie lepszy będzie, ale
    nie jest to kamień milowy w rozwoju telewizji ;)..
    W sumie co chwile producenci TV wymyślają jakieś nowe pomysły, każa
    marka musi mieć swoje hasło i tyle... to bardziej pomysł marketingowców
    niż naukowców.... Takie jest moje zdanie ;)...

    Konop

  • 16. Data: 2010-03-24 23:02:24
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-03-24 20:31, wirefree pisze:

    > Jak mawiali starozytni nie ucz ojca dzieci robic !
    >
    > Nie musze pytac zreszta tak jak wiekszac czytelnikow tej grupy ktorzy
    > zdobyli odpowiednie techniczne wysztalcenie.

    Pochwal się lolku gdzie zdobyłeś to
    wykształcenie i ile cię kosztowało.

    --
    AW

  • 17. Data: 2010-03-24 23:35:00
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Lukasz Sczygiel napisał:

    > Tyle ze to tylko w lcd warte zachodu. CRT i plazmy tego problemu nie powinny
    miec...
    > Tak sobie wygdybalem...

    Wiesz - CRT nie ma tego problemu bo luminofor zwany zielonym świeci w
    zasadzie na żółto. A jak dokładamy żółty to zaraz warto by dołożyć cyan
    i magentę żeby z rtójkąta RGB zrobić sześciokąt RYGCBM. A potem jeszcze
    fiolet dołożyć Iten prawdziwy a nie udawany przeniebieszczoną purpurą).
    W monitorach dla DTP może mieć to znaczenie - lepiej oddadzą to co w
    druku (czyli w metodzie substraktywnej CMYK) wyjdzie. Przeciętnemu
    klikaczowi niewiele to da tak jak przeciętny klikacz nie kupuje
    selekcjonowanych monitorów klasy DTP.

    --
    Darek

  • 18. Data: 2010-03-24 23:37:53
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > Pamiętaj, że teoretycznie 8 bitów na kolor w systemie RGB dawało
    > już ponad 16 milionów kolorów, podczas gdy oko ludzkie jest
    > w stanie rozróżnić jakieś 6-8 milionów. Więc to chyba nie chodzi
    > o to, że jakichś kolorów nie można było uzyskać w systemie RGB.

    Całego mnóstwa nie można było - w żadnym dyskretnym systemie mieszania
    barw nigdy nie osiągniesz wszystkich barw spektralnych. Fioletu w ogóle
    żaden współczesny system odtwarzania barw nie uwzględnia - linia purpur
    nie jest linią purpur tylko leci przez obszar brunatów tak naprawdę...

    --
    Darek

  • 19. Data: 2010-03-24 23:42:00
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik wirefree napisał:

    > Jak mawiali starozytni nie ucz ojca dzieci robic !

    Rozumiem że drukarzem jesteś? No to już wiem dlaczego część wydawnictw
    ma taki do dupy kolor - pewnie ty to drukujesz.

    --
    Darek

  • 20. Data: 2010-03-24 23:49:22
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Jerry1111 napisał:
    DTVs/WhatIsQuattron.aspx

    DTVs/Technology/900Series.aspx

    > Daje. Musialbym poszukac artykul (kolega pisal) gdzie ladnie
    > przedstawione jest 3, 4, 5, 6 roznych kolorow do odtworzenia CIELAB.

    Tyle że moim zdaniem dokładanie żółtego to faktycznie trochę chwyt
    marketingowy - na mój gust więcej mogłoby dać dołożenie cyjanu i
    przesunięcie niebieskiego w stronę fioletu, tam jest najgorsza dziura w
    przestrzeni odtwarzanych barw. Tyle że sam monitor nic nie da - jak
    obraz zdejmowany jest z natury przetwornikiem RGB to nijakie
    rozszerzanie przestrzeni barw na monitorze nie pokaże barw które
    przetwornik przegapił. A dla różnic barwnych możliwych do zauważenia
    przez fachowca pokazywanych jedynie w animacjach (np. w grach) to nie
    wiem czy warto. Na mój gust to jest pierwszy nieśmiały krok w stronę
    odejścia od dychotomii "metoda addytywna - metoda substraktywna" na
    rzecz znacznie bardziej uciąglonej metody addytywnej (z co najmniej
    sześcioma jak nie siedmioma składowymi leżącymi blisko krzywej barw
    spektralnych).

    --
    Darek