    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Co myślicie o DC
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 26 May 2021 19:34:20 +0200

    On Wed, 26 May 2021 19:12:47 +0200, Bad Worm wrote:

    > Gdyby nie import, to po awarii Bełchatowa mielibyśmy blackout.
    >
    > "W wyniku awarii z systemu w ciągu sekundy ,,wypadły" bloki o łącznej mocy
    > blisko 3,9 GW brutto (3,64 GW netto), które w momencie awarii oddawały do
    > systemu 3,3 GW mocy, pokrywając ok. 16% krajowego zapotrzebowania na
    > energię. Częstotliwość pracy sieci obniżyła się nieznacznie poniżej 49,9
    > Hz, co dało się odczuć na całym obszarze pracy synchronicznej systemu UCTE,
    > od północnej Afryki przez niemal całą Europę, aż po Turcję.

    A czemu napiecie nie spadlo?

    > Bezbłędnie zadziałały jednak mechanizmy obrony systemu
    > elektroenergetycznego przed blackoutem - zarówno te automatyczne, jak i
    > wymagające reakcji dyspozytorów. Dostawy energii od razu przejęły na siebie
    > elektrownie utrzymujące rezerwę wirującą w całym systemie UCTE (fizyczny
    > import do Polski w chwili odłączenia Bełchatowa wzrósł na chwilę do
    > rekordowych 5,5 GW),

    Mamy w ogole takie zdolnosci na naszych liniach?
    I ile wyniosla ta chwila?

    > w ruch zostały puszczone turbiny elektrowni szczytowo

    Ich rozruch chwile jednak trwa - podaja czasy okolo minuty, ale
    ciekawi mnie jak to jest z synchronizacja - tez szybka, czy musza sie
    wczesniej krecic?
    Te miedzynarodowe linie wytrzymaja 5GW przez minute?

    > pompowych, a ostatnią deską ratunku, bez której zapewne nie udałoby się
    > uchronić części odbiorców przed odłączeniem, okazała się pomoc
    > międzyoperatorska - oprócz zakontraktowanych już wcześniej ok. 2 GW mocy
    > importowanych, sąsiedzi, poprzez zachodnią i południową granicę,
    > dostarczyli nam kolejny 1 GW mocy."
    > Za
    > https://wysokienapiecie.pl/37633-awaria-odlaczyla-od
    -sieci-niemal-cala-elektrownia-belchatow/

    No wlasnie - 1 czy 3 GW, a nie 5.5.

    Przy czym jak pisalem - z krajowych elektrowni wykrzesalismy te 4GW, i
    podejrzewam, ze dosc szybko - bo kilka weglowych pracowalo na
    zmniejszonej mocy.

    Akurat nadchodzil szczyt wieczorny, to moze kolejne GW byly potrzebne.
    No i moze pozniejsze godziny - jak sie woda w sz-p wyczerpala ...

    > Po raz kolejny nam się upiekło. Ale stawiam dolary przeciw orzechom, że w
    > ciągu kilku lat trafi się taki dzień, że wypadnie nam kilka GW z systemu
    > elektroenergetycznego (z byle jakiego powodu), a akurat sąsiedzi nie będą
    > nas w stanie poratować odpowiednią mocą.

    No coz - ta awaria byla wielka, i raczej szybko sie nie powtorzy.
    Poprzednio jakies mniejsze powodowaly wieksze skutki.

    Pytanie na ile KDM czy jak to sie teraz nazywa jest gotowa na
    wylaczanie odbiorcow - no bo co za problem wylaczyc 20% kraju, ale
    uratowac kraj przed katastrofa :-)

    J.