  • 151. Data: 2014-07-04 17:50:11
    Temat: Re: Co mogą usłyszeć okupacyjne samochody pelengacyjne?
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 4 Jul 2014 17:35:27 +0200, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

> [...]
    >nim kleciłem... Tak mi się wydawało, że wzmocnienie ma bardzo małe, rzędu
    >może 15-20, no, góóóra 50. Wziąłem go na przyrząd do mierzenia bety.
    >Ustawienie prądu bazy, przełączenie na prąd kolektora... dźwięk wskazówki
    >tłukącej o odbojnik i mina mierzącego (kolega pomierzył, nie ja) bezcenne...
    >Przyrząd miał graniczną wartość 300... Ale elektronik się tak łatwo nie
    >poddaje, kolega obniżył odpowiednio prąd bazy i znów pomiar... Okazało się,
    >że beta była równa 320, przyznam się, że często o tym myślę, jak taki
    >tranzystor mógł mieć tak wysoki h21? Rok, to był chyba 1978.

    Przypadkiem. Oficjalnie beta byla w zakresie 20 - 200. Powtarzalnosc
    parametrow byla nijaka, cos 1% produkcji trafialo do handlu.
    Pozostale, pomalowane na czerwono, trafialy na "buble". Sprzedawano
    garsciami, za bardzo mala pieniedze. Polowa mniej wiecej nadawala sie
    do amatorskiego uzytku

    A.L.

  • 152. Data: 2014-07-04 17:51:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał

    >ADP672, jako zamiennik TG72 OIDP.

    Zamiennik, ale chyba niekoniecznie taki sam. Nowsza produkcja, moze
    troche lepszy.

    > Mia.łem taki jeden, co jakiś czas coś na nim kleciłem... Tak mi się
    > wydawało, że wzmocnienie ma bardzo małe, rzędu może 15-20, no,
    > góóóra 50. Wziąłem go na przyrząd do mierzenia bety.

    IMO - tamte tranzystory tak mialy. Mialem troche TG51 czy 55 - to tak
    rzedu 50 nalezalo sie spodziewac.
    Tranzystory mocy mialy w katalogach jeszcze mniej.

> [...]
    >bazy i znów pomiar... Okazało się, że beta była równa 320, przyznam
    >się, że często o tym myślę, jak taki tranzystor mógł mieć tak wysoki

    A moze on mial wysoki prad zerowy, ktory blednie zinterpretowaliscie
    jako wzmocniony prad bazy ?

    J.

  • 153. Data: 2014-07-04 17:55:47
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > A nie na odwrót - czyli im mniejsza bańka, tym trudniej ją uszkodzić?

    Ale też części mniejsze i cieńsze. Przełożenie nie jest takie proste.

    > BTW:
    > Kumpel swego czasu przytachał jakąś wojskową plecakową radiostację. Miała
    > antenę typu "stokrotka" ;) - pionowy dipol, na jego końcu poziome "płatki"
    > blachy, długości chyba dłoni. Nie pamiętam, dawno to było.
    > Co to za antena? Jakie znaczenie ma "kwiatek"? Bo przeciwwagą dla anteny
    > to było chyba chassis urządzenia.

    Pachnie RBM-1. To umiało działać. Zresztą, z natury rzeczy, urządzenie
    raczej do DX-owania nie służyło. Jest też jedynym z nielicznych mi znanych,
    gdzie zdaje mi się w mieszaczu, na anodzie lampy jest minus.
    Na RBM-1 zrobiłem pierwsze bliskie łączności, choć raz mi się jakiś Rosjanin
    odezwał, ale ktoś mi go przykrył. Ale to już nie na stokrotce, tylko
    kilkanaście metrów drutu miedzianego za okno...

    --
    Spamerów i "pytaczy" informuję, iż bardzo narażają się na to, że ich
    adresy e-mail będą podawane harwesterom służącym do rozsyłania spamu.

  • 154. Data: 2014-07-04 18:10:19
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > Przypadkiem. Oficjalnie beta byla w zakresie 20 - 200. Powtarzalnosc
    > parametrow byla nijaka, cos 1% produkcji trafialo do handlu.

    Ale ja wcale nie mówię, że z serii. Trafiło się jako rzadkość.

    > Pozostale, pomalowane na czerwono, trafialy na "buble". Sprzedawano
    > garsciami, za bardzo mala pieniedze. Polowa mniej wiecej nadawala sie
    > do amatorskiego uzytku

    Żebym w tamtych czasach miał większe możliwości... w najgorszym razie
    odpiłowało by się kapelusz i pod tym kątem zrobiło choćby fotoogniwo.
    Podstawiony pod żarówkę dawał do 300 mV, na słońcu 70-90. Choćby takie
    wykorzystanie, w razie padaki któregoś ze złącz...

  • 155. Data: 2014-07-04 18:12:31
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    ADP672
    > A moze on mial wysoki prad zerowy, ktory blednie zinterpretowaliscie jako
    > wzmocniony prad bazy ?

    Ta opcja została wykluczona. Beta była taka duża.

  • 156. Data: 2014-07-04 18:16:40
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 4 Jul 2014 17:50:08 +0200, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:

> [...]
    >
    >Przed stanem wojennym fantazjowałem sobie, że wreszcie może i ja będę mieć
    >scalak, zawierający w 1cm^3 aż milion tranzystorów (nie 10^9, ale 10^6), a
    >chłodzenie ciekłym azotem może nie będzie takie kosztowne? Dziś biorę do
    >ręki maleńką jak paznokieć kartę micro-SD 32GB (a to nie szczyt możliwości
    >przecież) i już bez fantazjowania wkładam ją do aparatu... i kręcę
    >półgodzinne ujęcia w trybie Full-HD (plik ok. 3.4 GB). Tak to spowszedniało.
    >Dysk 8 giga wydawał się kiedyś ogromny i kosztował krocie. Dziś za 1/3 tej
    >sumy kupuję dysk 400 razy większy i z pewnością trwalszy.

    Czasopismo BYTE, September 1981, Slynne "Smalltalk Issue"

    Strona 211, ogloszenie:

    MORROW Hard Disk
    28 MB (megabytes)
    List price $4995
    Can be yours for only $3919!!!

    Tak na marginesie, caly numer BYTE mial 500 stron. I tak meisiac w
    miesiac. Ciekawe to byly czasy!

    A.L.

  • 157. Data: 2014-07-05 11:37:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=w_znRopGtbE
    https://www.youtube.com/watch?v=-Qph8BNrnLY

  • 158. Data: 2014-07-05 12:08:39
    Temat: Re: Co mog? us?ysze? okupacyjne samochody pelengacyjne?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 03.07.2014 08:18, Atlantis wrote:

    > Tak swoją drogą pamiętam, że w dzieciństwie na moim domowym telewizorze
    > dało się odbierać Rai 1. Moja rodzina nigdy nie miała TV satelitarnej
    > (sam musiałem sobie sprawić wiele lat później), więc odbiór był ze
    > standardowej anteny naziemnej.
    > Nie pamiętam jak długo ta sytuacja trwała i czy odbiór był możliwy cały
    > czas, czy też z przerwami. I tutaj rodzi się pytanie: w latach
    > dziewięćdziesiątych została zawarta jakaś umowa o retransmisji, tudzież
    > ktoś retransmitował nielegalnie? A może odpowiedzialne były bardzo dobre
    > warunki propagacyjne?

    Rai 1 było OIDP retransmitowane (z Tarnowa?) i nie pamiętam czy to było
    przed TVN czy jeszcze przed Polsatem. To było dosyć krótko, chwilę było
    też coś takiego jak TV Wisła.

    Natomiast z dalekich odbiorów to na kilka sekund na lampowym jeszcze
    telewizorze widziałem obraz kontrolny TV Sverige (południe Polski).

    --
    Mirek.

  • 159. Data: 2014-07-05 15:20:00
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 05 Jul 2014 11:37:29 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:

    >https://www.youtube.com/watch?v=w_znRopGtbE
    >https://www.youtube.com/watch?v=-Qph8BNrnLY

    Myslisz ze ja to bede ogladal?

    A.L.

  • 160. Data: 2014-07-05 20:48:14
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2014-07-02 22:02, Jarosław Sokołowski wrote:
    (ciap)

    > Może poglądy "złe i skrajne" dają więcej szans na wygraną? Patrząc
    > na to co dzisiaj, ta teoria wydaje się obiecującą.

    Dlaczego taka zbitka "złe i skrajne"?
    Powyższe podprogowo sugeruje że skrajne == złe.

    Włodek