  • Data: 2014-07-04 08:55:03
    Temat: Re: Co mogą usłyszeć okupacyjne samochody pelengacyjne?
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > wszyscy mieli w głębokiej pogardzie. Najwyżej jakieś świry się tym
    > interesowały. Wynalazek tranzystora spadł nagle, mało kto od razu
    > zdawał sobie sprawę, co z tego będzie. Autorzy sci-fi pisali wciąż
    > o lampach.

    Bo wtedy jeszcze tranzystory nie nadawały się do poważniejszych
    zastosowań. Duże szumy własne, niska częstotliwość i parę innych wad.
    Ray Kurzweil zauważył, że zwykle następca danej technologii pojawia się
    jeszcze wtedy, gdy obowiązujący paradygmat święci sukcesy. Nowe
    urządzenie z początku nie jest w stanie natychmiast podbić rynku, ale
    rozwija się po cichu i w pewnym momencie jest gotowe przejąć pałeczkę w
    tej sztafecie.

    Tak właśnie było z lampami i tranzystorami. Autorzy SF pisali o lampach,
    bo to one dominowały, a półprzewodniki były (jeszcze) ciekawostką o
    ograniczonych zastosowaniach. Pewnie za 50 lat nasi potomkowie będą z
    uśmiechem oglądać produkowane teraz filmy SF, w których komputery
    przyszłości pracują na krzemowych scalakach. :)

    Właśnie to mnie bawi w krytykach Kurzweila. Krytykują, a najwyraźniej
    nie przeczytali ani jednego eseju jego autorstwa. Co chwile pojawia się
    argument zwalniającego prawa Moore'a, a przecież odnosi się ono tylko do
    krzemowych scalaków. Równie dobrze można by w latach dwudziestych
    stwierdzić, że szybkie komputery są mrzonką - bo przecież żaden
    przekaźnik nie pracuje dostatecznie szybko.