    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Co mogą usłyszeć okupacyjne samochody pelengacyjne?
    Date: Mon, 30 Jun 2014 22:39:32 +0200

    ACMM-033 napisało:

    > Nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że one były synchroniczne, kilka
    > zagłuszaczek nadawały muzykę, o różnej jakości, ale w tym samym
    > momencie utworu/-ów. Może je po prostu synchronicznie uruchomili,
    > nie wiem, czasem udawało się odkręcić od ich sygnału jeśli pożądany
    > był w miarę mocny, nagrywało się...

    Zdecydowanie nadawali nie jeden program, a kilka przynajmniej.
    Częstotliwości mogło być kilkanaście -- pasmo 66-74 MHz zapchane
    zostało całkowicie. Jeśli na różnych kanałach było to samo, to
    pewnie nadawane było przez kilka nadajników z tego samego wozu.

    > W pamięci utkwił mi grający z zagłuszaczki utwór "How are do you
    > pretend", usiłowałem znaleźć czyje to (kiedyś pamiętałem, ale dziś
    > mi umknęło), ale po raz pierwszy od dłuższego czasu gugiel zgłosił
    > mi, że podana frazanie została odnaleziona. Coś musiałem pokręcić,
    > taka szybka, skoczna melodia...

    Zupełnie nie pamiętam co konkretnie nadawali, tylko to, że nie była
    to Kalinka, Międzynarodówka, przemówienia Breżniewa ani cokolwiek,
    czego po czerwonym można było się spodziewać. Może właśnie o to
    chodziło, by ludzie słuchali i przestali kręcić gałką w poszukiwaniu
    "Siekiera, motyka...".

    > Kiedyś, za czasów zagłuszania RWE, pojawiwszy się w Krakowie,
    > stwierdziłem, że tamże musi być tejże nadajnik, bo odbiór był
    > czysty i głośny. Ale, niepełnoletni jeszcze byłem wówczas, to
    > i wiedzy stosownej nie miałem... no, bo przecież zaraz by UBecja,
    > z eSBecją zwinęły by ten nadajnik, zanim by wybrzmiało logo stacji...
    > A zagłuszaczka... ale my o UKF gadamy, to może o RWE kiedy indziej?

    Latem roku 1981 dużo włóczyłem się po Beskidzie Niskim i Bieszczadach.
    Czasem gdzieś się jechało pekaesem, zwykle późnym wieczorem. Autosany
    miały zdaje się radio montowane fabrycznie, ale chyba odbierało tylko
    fale średnie. Często kierowca miał nastawiony Głos Ameryki -- ta stacja
    należała w tamtym rejonie do najlepiej słyszalnych. Myślałem nawet, że
    to z Wiednia, ale nie -- jednak Monachium (1197 kHz).

    Jarek

    --
    ...na przystanku PKS-u
    znalezionym już o zmierzchu