    From: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Co mi da lepszy moment?
    Date: Mon, 20 Jul 2015 20:03:47 +0200

    Użytkownik "Majka" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:a21a8d80-5b7f-4291-957c-ff9b6fcdb1d3@googlegrou
    ps.com...
    Oglądam małe tanie samochody, nowe.
    Pomińmy różnice w cenie, powiedzmy, że to bez znaczenia, mogę kupić diesla,
    jak i benzynę. Tak samo różnica w spalaniu jest nieistotna. Jeśli któryś
    motor jest głośniejszy, to tez nie zważajmy na to.
    Auto tej samej marki.
    Ten sam model, kolor, wyposażenie.
    Ta sama masa, te same osiągi.

    Tylko:
    albo diesel albo benzyna.
    Maja te samą moc, ale _różne_ _momenty_.
    Co wybrać?
    Co mi da większy (np. dwukrotnie) moment w dieslu?

    Jeśli osiągi te same, to duża wartość momentu nic nie daje. Ważny jest
    iloraz aktualnej prędkości obrotowej i odpowiadającego jej momentu - czyli
    moc. Jeśli skrzynie biegów są dobrze dobrane do silników, to siła napędowa
    na kołach będzie praktycznie taka sama.
    Są pewne niusanse, że może odrobinę łatwiej będzie ruszyć dieslem dla
    niewprawnego kierowcy. Albo dla małych prędkości benzyna będzie cichsza, a
    dla dużych prędkości w dieslu będzie ciszej. Ale to trzeba by porównać
    konkretne modele, ponieważ nie da się tu generalizować.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba