    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Thu, 15 Jun 2023 23:01:21 -0000 (UTC)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Tak. Wartości nie sprawdzam, za leniwy jestem.

    Jasne, chodzi tylko o zasadę.

    > Ogólnie filtry tego rodzaju są fajne jak chcesz wyciąć tylko konkretną
    > częstotliwość lub jakiś niewielki fragment. Jeszcze raz zachęcam do
    > spice. Oczywiście zwracam też uwagę, że w tym przypadku rozrzut wartości
    > elementów ma ogromne znaczenie.

    Aż sobie tego ltspice odpaliłem. I od razu się odbiłem, bo nie ma tam
    TL072...

    > Bo są proste i bardzo "edukacyjne". Mało tego, dopóki trzymasz się
    > pewnych reguł i zastosowań to nie sprawiają większych problemów, ale
    > trzeba mieć świadomość że to zawsze jest element o konkretnych
    > parametrach, a nie idealny. Choćby - niestabilny jako wtórnik. Albo "nie
    > lubi" obciążenia dołączonego do jednego z biegunów zasilania. I takie
    > tam różne...

    No tak... z jakiegoś powodu jest ich taka masa.

    > Przy tych częstotliwościach? Ja bym się nie bawił tylko właśnie wziął
    > jakiś potencjometr półprzewodnikowy albo przedwzmacniacz z wbudowanymi
    > regulacjami.

    Ale coś musi go regulować.

    > Na oko wydaje się być całkiem OK, chociaż jak zwykle diabeł w
    > szczegółach. Jeszcze dodałbym niewielki kondensator od wejścia IC2A do
    > masy. Będzie robił za wstępny LPF razem z R5. A ponieważ to już te
    > częstotliwości HPF i LPF nie są zbyt odległe, to kiedyś bym sobie
    > policzył charakterystykę, dzisiaj to spice. Raczej nie będzie
    > niespodzianek, ale...

    To tak zrobię. Dzięki :)

    Swoją drogą, założyłem bliźniaczy wątek na eevblog:

    https://www.eevblog.com/forum/projects/opamp-followe
    r-and-sallen-key-filter-behaving-strange/

    I ktoś wkleił "filter response" dla tego mojego filtra. Nie wygląda to
    dobrze. Tnie zdecydowanie za nisko. W ltspice da się zrobić taką symulację
    (jak już wymyślę, jak dodać TL072, choć symulacja filtra chyba dla każdego
    opampa powinna wyglądać podobnie)? Może są jakieś inne, lepsze narzędzia
    tylko do tego?

    --
    Leci mucha, aż tu nagle wpada na drzewo i spada na ziemię. Po chwili
    wstaje, otrzepuje się i mówi: