    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Sat, 10 Jun 2023 10:27:55 +0200

    W dniu 2023-06-10 o 03:55, Arnold Ziffel pisze:

    > Już doczytałem :) I doszedłem do wniosku, że LM324 się do tego nie nadaje.
    >
    > Nowa, przeprojektowana wersja (całości, filtr jest w prawym górnym rogu):
    > http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx.png

    Ojojoj, to całkiem dobry pomysł, aczkolwiek mam parę uwag.
    PO pierwsze - 78L09 zasilany z 12V to dość słaby pomysł, chyba że tam
    nie jest 12 a 13.8V. Nie będę zaglądał do karty katalogowej, ale dropout
    tych układów jest jakoś na styk. Jest tyle nowych, fajnych układów. Po
    grzyba używać te stare trupy?
    Po drugie - co się tak upierasz z IC3A? Tzn rozumiem, jak zostaje układ
    to można go użyć, ale tu naprawdę nie masz z żadnych korzyści.
    Po trzecie - taka uwaga praktyczna, niekoniecznie mająca tu
    zastosowanie. Jak masz PRek, to unikaj łączenia ślizgacza z czułymi
    wejściami. Włożysz wkrętak i dokładasz antenę. Oczywiście nie ma tego
    tematu kiedy masz element z tych poważniejszych, ze ślizgaczem
    izolowanym od wkrętaka. Najbezpieczniejsze w tym układzie jest wrzucenie
    stałego rezystora sprzężenia, a PRka ślizgaczem do masy, z dodaniem
    szeregowo rezystora. I pojemność liczysz wtedy dla tego rezystora.

    > Fragmentarycznie przetestowana na breadboardzie i wydaje się działać, choć
    > nie obraziłbym się, gdyby LPF miał jeszcze większą stromość.

    To użyj IC3A jako kolejnego LPF. I dodaj pasywny na wejściu.

    > Hmm, tak, faktycznie jest. Gdyby sztuczna masa była idealna, to nie byłoby
    > sprzężenia.

    Otóż to.

    > Tzn. 4 sztuki w LM324? Jakie to ma znaczenie?

    Układ sztucznej masy nie zareaguje szybciej niż wzmacniacz, którego
    sygnał ma skompensować. IC301C wystawia sygnał, na co IC301A musi
    zareagować. Jest tak samo mało szybki, więc zanim to się zadzieje to
    trochę czasu minie.

    > No tak... :)
    >
    > Stwierdziłem że zrobię drugi układ. Ten sobie zostawię, ma dużą czułość na
    > wejściu (za dużą dla mojej anteny, tam siedzi LMP3321 i bias na 1 Gom),
    > ale niech leży, może kiedyś się przyda. Po prostu pominąłem filtr :)

    > Byle jak to już mam :) Wpuszczam nieodfiltrowany sygnał do PC z poziomem
    > dopasowanym tak, żeby 50 Hz (które dominuje) nie przesterowało karty, i
    > działam na tym. Teraz chcę to zrobić porządnie -- wywalić 50 Hz wcześniej,
    > tak żeby w pełni wykorzystać dynamikę karty, i dodatkowo odfiltrować pasmo
> [...]

    W takim razie chyba zacząłbym od najprostszego filtru pasywnego na
    wejściu, przed wzmacniaczami.

    > Pomiarowe to nie jest, ma po prostu odebrać kilka kHz pasma (focus jest na
    > 17.2 kHz, bo tam nadaje SAQ*, ale nie tylko to chcę odbierać).
    >
    > * https://alexander.n.se/en/the-radio-station-saq-grim
    eton/saq-transmissions/

    > Będzie jeszcze prawdopodobnie osobny układ do odbioru ELF (poniżej 50 Hz,
    > chcę synchronizować próbkowanie z siecią), tak z czystej ciekawości --
    > niech sobie chodzi przez pół roku albo dłużej i zobaczymy, co tam się

    No to raczej nie na HPF tylko na filtrze na 50Hz powinieneś się skupić.

    > złapie. Komuś się kiedyś złapały ciekawe rzeczy:
    >
    > http://www.vlf.it/kurt/elf.html

    Nie wiem, mnie jakoś te sprawy nigdy nie kręciły ;) Przynajmniej od
    strony użytkowej. Od technicznej to jak najbardziej.

    > Pojemności są, ścieżki umiarkowanie krótkie, choć nie wiem, jak będzie w
    > tym nowym, przeprojektowanym układzie, bo za płytkę dopiero się wezmę (ale
    > poprowadzę je tak grube, jak się da).

    > Jakoś nigdy nie mogłem się do niego przekonać. Ale chyba w końcu trzeba.

    Bardzo mocno warto. Ma swoje nieprzyjemne zachowania, edytor schematów
    jest koszmarny, ale można się przyzwyczaić.

    > Ja w ogóle biorąc się za elektronikę analogową widzę, jak wiele aspektów
    > trzeba brać pod uwagę, o których mając tylko jako-taką wiedzę teoretyczną
    > nie ma się pojęcia :)

    Pojęcie to się tak naprawdę ma, tylko przyjmuje się pewne sprawy z
    zakresie szkolnym. Dobrym do wytłumaczenia pewnych spraw.

    > Na wspomnianym schemacie (vlfrx.png) tak zrobiłem, ale policzyłem wartości
    > tak, żeby Xc = R w okolicy częstotliwości, poniżej której nie chcę
    > wzmocnienia (ok. 3.5 kHz).
    >
    > 1 / (6.28 * 1k * 47n) = 3388 Hz

    Tak też można, dostaniesz kolejny biegun filtra. Ale... na wszelki
    wypadek wrzuć to na spice razem z resztą filtrów. To dodawanie kolejnych
    stopni to nie jest takie bezkosztowe. Czasem lepiej sobie odpuścić niż
    potem nie wiedzieć co się dzieje. I zobacz co będzie jak rozjedziesz
    wartości elementów w granicach tolerancji. W programie robisz to łatwo i
    szybko, i widzisz że np pewne rozwiązania są fajne, o ile masz ładnie
    dobrane elementy bezstratne.
    No i jeszcze jest opcja: a może zamiast tego użyć filtr na 50Hz. Jakiś z
    mostkiem Wiena czy podwójnym T.

    > Z drugiej strony, taki filtr będzie dosyć łagodny, np. przy 10 kHz (tu już
    > chcę mieć normalne wzmocnienie) Xc nadal będzie miał Xc = 33% R, a i tak
    > mam filtr w poprzednim stopniu, więc może dać tam kondensator np. rząd
    > wielkości większy?

    O widzisz, i tu masz bardzo dobry przykład. Zamiast gdybania odpalasz
    symulację i masz wyniki. Co najwyżej odpytasz o jakieś konkretne tematy.

> [...]
    > ale tu bym raczej zostawił, niech filtruje. Idea jest taka, żeby dobrać R1
    > i R4 do anteny tak, żeby poziom sygnału (dominującego 50 Hz) był trochę za
    > niski i doregulować VR1 do poziomu idealnego (gdy oba LEDy będą świeciły).
    > Potem VR2 wyregulować poziom widziany na komputerze (karta, której używam,
    > nie ma regulacji poziomu wejściowego) -- jest to za HPF, żeby wzmocnić
    > sygnał już bez składowej 50 Hz, a przed LPF, żeby szumy wprowadzone przez
    > LPF były jak najmniejsze (bo poziom, na którym będzie pracował, będzie już

    Może zamiast kombinować z tymi komparatorami weź po prostu jakiś układ
    od wskaźnika wysterowania, będziesz miał np 10 ledów i sobie
    wyregulujesz poziom jak trzeba ;) Ot, choćby taki LM3914, ale absolutnie
    nie jest to sugestia użycia tego właśnie układu tylko pierwszy z brzegu
    przykład.
    Chyba że ma to mieć walor edukacyjny.

    Pozdrawiam

    DD