    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Thu, 8 Jun 2023 14:01:42 -0000 (UTC)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Masz układ ze sztuczną masą i uwierzyłeś że ta sztuczna masa ma
    > impedancję zerową, a tak nie jest.

    Hmm, założyłem, że będzie miała wystarczająco niską, a przynajmniej
    wielokrotnie niższą od dwóch 10k połączonych równolegle.

    Na eevblog:

    https://www.eevblog.com/forum/projects/opamp-followe
    r-and-sallen-key-filter-behaving-strange/

    zasugerowali (tak to przynajmniej rozumiem), że jak jedno wyjście (pewnie
    IC301B) pracuje w okolicy linii zasilających, to jakimś cudem wpływa to na
    drugie wyjście (IC301A).

    Zasugerowali dodanie 10k z tego wyjścia do masy, ale nic się nie zmieniło.

    > Odepnij tę sztuczną masę od wyjścia opampa i zastąp ją niewielką
    > rezystancją. Widzisz dodatnie sprzężenie zwrotne?

    Nie widzę... gdzie?

    > Te impulsy mają szerokość coś koło 10us albo i mniej. No to jak
    > na reakcję IC301A na zmianę napięcia na wyjściu to i tak całkiem nieźle.
    > Mam nadzieję że wiesz już o co chodzi.

    LM324 jest za wolny?

    > W zasadzie mógłbyś dać jakiś kondensator na tej sztucznej masie, tylko
    > że opampy bardzo nie lubią obciążenia pojemnościowego. Z kolei jak dasz
    > układ RC to po grzyba tam opamp? Ja bym się nie bawił tylko dał normalną
    > polaryzację wejść opampów z dzielników, z ewentualną kompensacją PRkiem.

    Tylko czy jeśli problemem jest to, o czym piszą na eevblog, to jedno
    wyjście przestanie wpływać na drugie wyjście?

    Pytam, bo przerobienie tego teraz będzie trochę problematyczne i chciałbym
    to zrobić dobrze już za pierwszym razem...

    Co do polaryzacji z dzielników, to boję się, że rezystancja dzielnika może
    wpłynąć na pracę filtra, bo przecież R304 jest częścią filtra (choć jeśli
    równolegle do wyjścia dzielnika będzie kondensator, i R304 podłączony do
    niego, to chyba nie powinno wpłynąć)?

    Swoją drogą, czy R305 musi być podłączony do sztucznej masy, czy może być
    przez kondensator podłączony do prawdziwej masy? Podłączyłem tak, bo nie
    byłem pewien.

    --
    Przychodzi chłopiec do lekarza. Z gabinetu dobiega głos:
    - Cztery lata Cię leczyłem na żółtaczkę a teraz mi mówisz, że jesteś