  • 11. Data: 2012-04-03 01:14:03
    Temat: Re: Cienka folia z niklu
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    sion-forums@vbut24...
    >Poszukaj taśmy do lutowania, to jest nikiel w postaci amorficznej.
    >próbkę.

    To był by pomysł gdybym nie potrzebował minimalnie kawałka 3x3 cm.
    Z tej grupy któryś z kolegów już ratował mnie (lata temu) wysyłając nikiel w
    formie taśmy, wtedy się przydało - teraz jednak idę w stronę galwanicznego
    wytwarzania powłoki.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 12. Data: 2012-04-03 01:35:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 3 April 2012 00:14:03 UTC+1, Ukaniu wrote:
> [...]
    > formie taśmy, wtedy się przydało - teraz jednak idę w stronę galwanicznego

    To ja byłem tym kolegą. Co to było? Naciąg? Pociąg? Do czegoś grającego zdaje się :-)
    Tamta była dość wąska, ale mam próbkę bardzo szerokiej, tyle że grubej i nerównej.
    Starą, teraz pewnie są ładniejsze.

    Tak sobie myślę... masz zamiar zdjąć tą nałożoną galwanicznie warstwę czy zostawić?

    A tak w ogóle to ja się nie znam na mikrofonach, więc wybacz głupie pytanie: Po co ta
    membrana ma przewodzić prąd? Co tam się mierzy: pojemność?

    Teraz polimery też przewodzą prąd. A skoro przewodzą, to i nagalwanizować można, być
    może nawet i lepiej niż napylić...

    Jeszcze jedno pytanie: Zastępujesz coś konkretnego tym niklem, czy eksperymentujesz?
    Bo nikiel to dosyć twardy materiał. Wiesz czego szukasz czy strzelasz?

    Konrad

  • 13. Data: 2012-04-03 01:45:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    ion-forums@vbbp15...

    > Różnica prawie 1,5 to już technicznie dość dużo, w tym przypadku jednak bez
    > znaczenia a odporność na korozję doskonała.

    No to po co Ci ten nikiel? W takiej formie może się okazać droższy od złota.

    > Ja bym się prócz zwykłej dość odpornej na czynniki środowiskowe metalizacji
    > nie doszukiwał nic więcej. Przenikalność gazu w mikrofonach to chyba nie był
    > problem który rozważano.

    I tu być może masz rację, ja jednak trochę się namęczyłem z gazami rozpuszczonymi w
    różnych gatunkach stali, stopów niklu i tytanu: niby nieistotne, ale w technice
    próżniowej jak coś ma za duży "outgassing" (kto mi powie jak to po polsku?) to
    wędruje do kosza. I wcale nie tylko dlatego że psuje potem próżnię: w warunkach
    promieniowania powoduje strasznie wredne rodzaje korozji. Promieniowanie jakie masz
    na biurku może aż tak silne nie jest, ale skoro mówisz o mikrofonie który ma trzymać
    parametry przez dziesiątki lat...
    Konrad

  • 14. Data: 2012-04-03 09:04:02
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    sion-forums@vbyj18...

> [...]
    >że >psuje potem próżnię: w warunkach promieniowania powoduje strasznie

    Outgassing to będzie chyba odgazowanie, zatruwanie próżni przez odgazowanie.
    W sprawie tej memebrany to już mieliśmy starą palić w łuku i robić
    chromatografię, ew badać ją mikroskopem skaningowym z analizatorem
    rentgenowskim albo dektektorem elektronówAaugera. Jednak to pozostaje w
    kategorii prima-aprilisu bo musiał bym sprzedać nerkę ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 15. Data: 2012-04-03 09:04:06
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    sion-forums@vbxy18...

    >To ja byłem tym kolegą. Co to było? Naciąg? Pociąg? Do czegoś grającego
    >że >grubej i nerównej. Starą, teraz pewnie są ładniejsze.

    Dziekuję Ci jeszcze raz :-)
    To była taśma hamulcowa trąca o bęben oklejony bawełną w magnetofonie do
    hamowania szpul. Potem okazało się, że musi być polerowana bo inaczej
    zmieniają sie parametry, po latach znalazłem oryginał.

> [...]

    >pytanie:
    >Po co ta membrana ma przewodzić prąd? Co tam się mierzy: pojemność?

    To była membrana z samej folii niklowej o grubości z zakresu 5-10 u.
    Mikrofon pomiarowy musi mieć taki rodzaj membrany aby trzymał parametry z
    wiekiem. W mikrofonach studyjnych stosuje sie folie syntetyczne napylane
    metalami.
    Dokładnie - tam występuje pojemność która to moduluje napięcie na swoich
    okładzinach. W wersjach studyjnych też może częstotliwość rezonansową obwodu
    LC.

    >Jeszcze jedno pytanie: Zastępujesz coś konkretnego tym niklem, czy

    Zastępuję, jak już dojdę do możliwości wykonania zmierzę grubość starej.
    Jeśli możesz zasubskrybuj sobie chwilowo: pl.misc.elektronika - tam ten
    wątek rozwinął się mocniej i trochę pisałem więcej o samym problemie. Nazwa
    wątku ta sama.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 16. Data: 2012-04-03 09:11:50
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-04-03 09:04, Ukaniu pisze:
    > Jednak to pozostaje w
    > kategorii prima-aprilisu bo musiał bym sprzedać nerkę ;-)

    Wiesz co, taniej Ci wyjdzie zlecić ten pomiar hałasu.

    BTW: mogę przyjąć zlecenie :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2012-04-03 09:40:49
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wiesz co, taniej Ci wyjdzie zlecić ten pomiar hałasu.
    >
    > BTW: mogę przyjąć zlecenie :)

    A dziękuję! może jeśli będę potrzebował pomiaru z kwitem. Problem w tym, że
    to chodzi teraz o pewnego rodzaju hobby.
    Zamierzam zbudować sensowne stanowisko do kalibracji i naprawy mikrofonów.
    Lubię takie zabawy. Już bardzo wiele drogich i prawie monopolistycznych
    praktyk przełamałem w swoim garażu ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz