-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aabj217.neoplu
s.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.telefonia
Subject: Re: Ciekawe numery 2023
Date: Thu, 4 May 2023 20:57:02 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <17x9o1408lno9$.xfk5ckpirsno$.dlg@40tude.net>
References: <a...@g...com>
<u1pou1$7789$1@dont-email.me>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<m...@i...localdomain>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<m...@i...localdomain>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<m...@i...localdomain>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<m...@i...localdomain>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<m...@i...localdomain>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<k...@4...net>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<1bbuvrmvlp8c7$.n9k6o6ujbzio.dlg@40tude.net>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<u2u94q$1d6er$2@dont-email.me>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<1wwnq8tla0ffi.1is91bv1kxeo0$.dlg@40tude.net>
<u30so8$1u97s$1@dont-email.me>
NNTP-Posting-Host: aabj217.neoplus.adsl.tpnet.pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aabj217.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.35.217";
logging-data="31618";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:Zc916K5zFxQn2XPqrG8kss7xHcw=
sha256:QVZlIqu0r8BvpNxiHZesrYRw85wOUZWKnsODgJSCeCc=
sha1:G0UjnRomqZxG/kOESyO3D0+ksg8=
sha256:atPehV7ny8VDiED3tPbwP6QHlxyNbbz3MhGJ59RMSIw=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.telefonia:243106
[ ukryj nagłówki ]On Thu, 4 May 2023 20:15:34 +0200, Grzexs wrote:
>>>>> Może zależeć naswet od miasta. W Warszawie krzyczeli, że przednie
>>>>> drzwi sa tylko do wychodzenia. Konduktor miał taki fajny wysoki
>>>>> stołek w środku tramwaju czy autobusu. Jak juz konduktorów nie
>>>>> było, stołki jeszcze długo zostały.
>>>>
>>>> Wcale nie w środku, tylko w okolicach tylnych drzwi, właściwie to
>>>> tuż przy nich. Przynajmniej tak w "ogórkach" było.
>>>
>>> W sumie racja -- ogórek przednie drzwi miał w okolicach środka, a za
>>> nimi były już tylne, całkiem z tyłu. To przed nimi zasiadał konduktor.
>>> Ale w ogórku przegubowym te tylne stawały się to środkowymi drzwiami.
>>
>> Tak, w autobusach miejskich konduktor mial swoje miejsce z tyłu.
>> W tramwajach, jesli mi sie nie pomylilo z autobusami, to juz za moich
>> czasow konduktorów niere bylo. Byli za to (Wroclaw) takie fajne
>> automaty z biletami, ktorych dzis nie moge odszukac w internecie.
>
> Ciut się mylisz. Jeśli chodzi o tramwaje, to te automaty do biletów były
> w wagonach silnikowych, natomiast w doczepach nadal urzędowali
> konduktorzy.
Hm, dzieckiem byłem i mogę słabo pamietac ... ale dlaczego nie miałoby
byc automatow w doczepach?
Pisze o latach 70-tych.
> Zajmowali miejsca podobnie jak w ,,ogórkach" - tuż w
> okolicach ostatnich drzwi po prawej stronie. Nad nimi była taka
> charakterystyczna półka czy też kieszeń, gdzie zapewne trzymali jakieś
> drobiazgi, i sznurek ze zwisającą pętelką (co by nie musiał wstawać na
> każdym przystanku) do dzwonienia na odjazd.
Sznurek pamietam raczej jako narzędzie dla pasażerów, jakby trzeba
zatrzymac tramwaj.
> We wszystkich wagonach były
> kasowniki - takie dziurkacze wybijające dwie dziurki o różnych kształtach.
Nie, to póżniejsze lata.
> W ,,przegubowcach" konduktorzy też siadywali tuż przed ostatnimi
> drzwiami, ale czy były tam automaty -- tego nie pamiętam. Dodatkowo na
> szerokim ,,słupku" obok drzwi było takie urządzenie do dzwonienia i
> zamykania drzwi, które też obsługiwał konduktor.
Tego to sobie kompletnie nie przypominam,
> Ten automat to się nazywał chyba ,,Krab". Wrzucało się monetę 1 zł albo
> 50 gr (nie pamiętam, czy była jedna, czy dwie szczeliny na monety) i
Chyba dwie, bo bilety byly zwykłe i ulgowe.
> wduszało jeden z guzików o bardzo długim skoku.
Ten długi skok to mi sie kojarzy.
> W szczelinie pojawiał
> się bilet ,,z taśmy", który należało odedrzeć. To było czysto mechaniczne
> urządzenie, bez zasilania.
Chyba tak ... wiec czemu nie w przyczepie?
> Tak około 1975 konduktorzy (oprócz autobusów pośpiesznych) odeszli w
> mroki historii.
Ja ich z autobusów pamietam, i moze własnie pośpiesznych.
Ale faktycznie zniknęli.
> Pamiętam napisy przy drzwiach ,,Wagon SAM". Mniej więcej
> od tamtego czasu zaczęto w starych wagonach montować drzwi automatycznie
> zamykane. Wcześniej takowe były tylko w niektórych silnikowych.
O nie, IMHO to dosc stary wynalazek ... choc cos mi sie te ręcznie
zamykane kojarzą.
Tu na filmie jeszcze widac te ręczne
https://www.wroclaw.pl/komunikacja/wroclawskie-tramw
aje-zobacz-jak-sie-zmienialyzdjecia
ale Konstal 4N miał juz automatyczne
https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_4N
a to rok 56 ... choc nie wiem, czy od piewszej wersji
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_tramwaj%C3%B3w_p
rodukowanych_w_Polsce
20 maja noc muzeow, moze odwiedze zajezdnie ...
> Przy okazji dodawano hamulec szynowy.
Widac go juz w 4N.
> Najdłużej, do połowy lat 80. XX w.,
> tramwaje bez tych wynalazków jeździły do Leśnicy - podobno po
> przypadkowym użyciu elektromagnesów hamulcowych wywalało bezpieczniki na
> podstacji.
Niedawno była afera - ze sie motorniczy wspomagają hamulcem szynowym.
A on jest tylko awaryjny.
>> A potem nastapila zmiana i konduktorów zlikwidowano. Wiec trzeba bylo
>> wchodzic przednimi drzwiami, przy kierowcy.
>
> Nigdy tak nie było w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Raczej
> odwrotnie - tył - wejście, przód - wyjście.
Zlikwidowali konduktora, to i zniknąl powód, aby wchodzic tylnymi
drzwiami. W starych wozach mógl zostac napis, potem i napisy znikły.
> I dwa kasowniki, do których
> nagminnie wpadały bilety. We Wrocławiu nigdy nie wpadnięto na stosowanie
> biletów dziesięcioprzejazdowych, jak to miało miejsce np. na Górnym
> Śląsku, do których te kasowniki były w zasadzie dostosowane.
masz na mysli te z 9 dziurkami 3x3?
Nie bardzo sobie wyobrazam jak to uzyc na 10 przejazdach ..
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.05.23 00:40 Grzexs
- 05.05.23 10:46 J.F
- 05.05.23 10:49 J.F
- 05.05.23 15:50 J.F
- 05.05.23 15:57 Grzexs
- 05.05.23 16:12 J.F
- 05.05.23 18:02 Grzexs
- 05.05.23 19:07 J.F
- 07.05.23 21:20 Jarosław Sokołowski
- 07.05.23 21:30 Jarosław Sokołowski
- 08.05.23 12:40 J.F
- 08.05.23 14:58 Jarosław Sokołowski
- 08.05.23 17:21 Grzexs
- 08.05.23 21:49 Krzysztof Halasa
- 08.05.23 22:11 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- "betamaxy" i inne voip-y dzisiaj
- Hackowanie SS7
- nowe spamerstwo ?
- Przychodzące impulsy telefon nie dzwoni
- Re: Zgody...
- Jak tanio dzwonic do Wielkiej Brytani?
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Czas umierać.
- [ot] aplikacja - ameryk. nr. telef + dzwonienie za free do stanow i kanady
- Vectra 'Plan domowy bez limitu'
- Re: Ponownie: Android i zarządzanie książką telefoniczną z komputera
- Re: Ponownie: androSRAJ i zarządzanie książką teleSRAną z bitMłyna
- Re: Ponownie: Android i zarządzanie książką telefoniczną z komputera
- Android, export/import książki telefonicznej
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-31 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=