  • 81. Data: 2016-05-06 08:24:59
    Temat: Re: Cięcie kabli
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Jarosław Sokołowski napisał w czwartek, 5 maja
    2016 22:15:

    To i tak nic w porównaniu z hutą w technologii z 1856. :D

    A tak serio, to w real socjaliźmie było bardzo mało rozwiniętej
    technologii, a to, co było - było albo importowane albo na licencji
    (czyli też importowane, ale na wcześniejszym etapie produkcji :D ),
    ewentualnie kradzione. Własnej, oryginalnej myśli technicznej było
    tyle, co kot napłakał.

    > DTMF chyba jednak łatwiej zaimplementowaćw (elektronicznym)
    > telefonie na guziczki, niż wybieranie impulsowe.

    Ale centrala musi umieć to obsłużyć, co wcale nie było takie
    oczywiste.

    > Nie zapominajmy o tym, że taki telefon z wybieraniem dekadowym musi
    > mieć pamięć

    Nie musi. Wystarczy, że użytkownik pamięta numer i wie, że musi
    poczekać z wciśnięciem klawisza, aż mu przestanie stukać w słuchawce.

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 82. Data: 2016-05-06 09:54:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 06 May 2016 08:24:59 +0200, Jan Stożek napisał(a):
> [...]
    > (czyli też importowane, ale na wcześniejszym etapie produkcji :D ),
    > ewentualnie kradzione. Własnej, oryginalnej myśli technicznej było

    Tym niemniej - troche tych inzynierow mielismy i cos tam potrafili.
    Podejrzewam, ze jakby RWT zamowilo, to CEMI by opracowalo i zrobilo
    taki uklad. A ze zamowienie na milion/y - fajna seria.

    Tylko - za 2 lata (jesli nie za 5) i 3 razy drozej niz w Malezji ...

    > Ale centrala musi umieć to obsłużyć, co wcale nie było takie
    > oczywiste.

    A dokladnie - przed 1989 w ogole jakakolwiek potrafila ?

    > Nie musi. Wystarczy, że użytkownik pamięta numer i wie, że musi
    > poczekać z wciśnięciem klawisza, aż mu przestanie stukać w słuchawce.

    Niewygodne.
    Ale pamiec ... realizowalna. W koncu przeciez centrale mialy rejestr
    ... na przekaznikach ? Czy z czasem na tranzystorowe zamienili ?

    J.

  • 83. Data: 2016-05-06 10:39:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jan Stożek napisał:

    > To i tak nic w porównaniu z hutą w technologii z 1856. :D

    Albo jeszcze sto lat wcześniejszej. Są dobre technologie, których
    nie ma potrzeby zmieniać. W hutnictwie ich więcej, w elektronice
    i telekomunikacji mniej.

> [...]
    > (czyli też importowane, ale na wcześniejszym etapie produkcji :D ),
    > ewentualnie kradzione. Własnej, oryginalnej myśli technicznej było

    Dobre myśli ludziom go głowy niezależnie od ustroju. Można przypuszczać,
    że rozkład jest dość równomierny. W socyalizmie zawsze było tak, że pomysł
    wywoływał zachwyt, inżynierowie brali się do roboty, a dziennikarze do
    piór. Pisali wię jak to będzie, gdy pomysł ten masz słuszny zawładnie
    światem całym. Tyle że ustój ten miał to do siebie, że masowa produkcja
    jakoś nigdy nie wychodziła. Kilka prototypów, to jeszcze, ale później...

    > Ale centrala musi umieć to obsłużyć, co wcale nie było takie
    > oczywiste.

    Dlatego napisałem o masowo produkowanym w niesocjalistycznych warunkach
    telefonie, który TEŻ nie umiał obsługiwać. Tam centrale telefoniczne
    były czymś bardziej powszechnym niż w Polsce czy Albanii. Były od lat,
    więc technologia starsza, nie opłacało się wszystkiego na raz zmieniać.

    > Nie musi. Wystarczy, że użytkownik pamięta numer i wie, że musi
    > poczekać z wciśnięciem klawisza, aż mu przestanie stukać w słuchawce.

    To oczywiście w modelu socyalistycznym. Zróbmy telefon na miarę naszych
    możliwości, pokażmy go światu, a nich przy tym wiedzą, że nie jest to nasze
    ostatnie słowo. Używanie czegoś takiego jest skrajnie niewygodne i podatne
    na błędy. Przejściowe trudności na odcinku zaopatrzenia we wsad dewizowy
    powodują, że na razie więcej nie możemy zrobić.

    Nie wykluczam, że gdzieś zrobiono trzy prototypy takiego układu wybierania.
    Jednak na konsumencki rynek nigdy ten potworek nie trafił.

    --
    Jarek

  • 84. Data: 2016-05-06 15:23:22
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-05-06 o 09:54, J.F. pisze:

    > A dokladnie - przed 1989 w ogole jakakolwiek potrafila ?

    Ale w Polsce czy na świecie? ;)

    Wikipedia podaje, że pierwsze E10A były montowane w Poznaniu w połowie
    lat 70-tych. E10A ogólnie obsługiwała DTMF, ale czy akurat te montowane
    w Polsce miały 100% odbiorników DTMF, to nie wiem?
    Zdaje się, że Pentaconty też mogły być wyposażone w przystawki DTMF?
    Czyli, potencjalnie, w naszym kraju DTMF można było używać od połowy lat
    70-tych, a że nie wszędzie i że aparatów było mało, to już inna para
    kaloszy.

  • 85. Data: 2016-05-06 15:36:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

> [...]
    > lat 70-tych. E10A ogólnie obsługiwała DTMF, ale czy akurat te montowane
    > w Polsce miały 100% odbiorników DTMF, to nie wiem?

    Jeszcze po 1989 roku nowo instalowane centrale nie miały 100%, trzeba
    było wystąpić z wnioskiem do tepsy, żeby włączyli abonentowi odbiornik.

> [...]
    > Czyli, potencjalnie, w naszym kraju DTMF można było używać od połowy
    > lat 70-tych, a że nie wszędzie i że aparatów było mało, to już inna

    Potencjalnie, to można wiele. Ale w praktyce nie spotkałem za Gierka
    miejskiej linii, która rozumiała piszczenie DTMF.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2016-05-06 15:39:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ale w Polsce czy na świecie? ;)

    W Polsce.

    >Wikipedia podaje, że pierwsze E10A były montowane w Poznaniu w
    >połowie lat 70-tych. E10A ogólnie obsługiwała DTMF, ale czy akurat te
    >montowane w Polsce miały 100% odbiorników DTMF, to nie wiem?

    100% to nie mialy chyba jeszcze w polowie lat 90-tych.
    Cos mi chodzi po glowie podanie do TP, aby zechcieli laskawie wlaczyc.

    Pytanie czy te w Polsce mialy choc 1%.

    A w ogole ... przez lata 80 importowalismy jakies centrale ?
    Bo z jednej strony embarga i brak pieniedzy, ale z drugiej - telefonow
    przybywalo.
    Z importu czy krajowej produkcji ?

    J.

  • 87. Data: 2016-05-06 19:59:43
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Jeszcze po 1989 roku nowo instalowane centrale nie miały 100%, trzeba
    > było wystąpić z wnioskiem do tepsy, żeby włączyli abonentowi odbiornik.

    Które? Przecież E10B, S12, 5ESS, EDWS czy DGT obsługiwały i obsługują
    DTMF bez większych problemów. Trochę różni się w nich implementacja
    DTMF-u, ale praktycznie 100% wyposażeń może odbierać DTMF, inną sprawą
    jest, że żadna centrala nie jest w stanie obsłużyć całej swojej
    pojemności na raz.

  • 88. Data: 2016-05-06 20:30:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > DTMF chyba jednak łatwiej zaimplementowaćw (elektronicznym) telefonie
    > na guziczki, niż wybieranie impulsowe. Nie zapominajmy o tym, że taki
    > telefon z wybieraniem dekadowym musi mieć pamięć -- klawisze wciska
    > się szybciej, niż kręci wirtualna tarczą. Nadawanie DTMF, to taki
    > zwykły prosty akordeon. Gra, gdy wciśnie się guzik.

    To jest prawda (dodatkowo impulsy wymagają nieco innego sterowania niż
    DTMF, ten ostatni od biedy można nawet odegrać przez mikrofon).
    Natomiast bezprzewodowe Panasoniki z początku lat 80 miały zarówno DTMF
    jak i impulsy (i mam wrażenie, że w obu trybach buforowały numer).

    > W latach osiemdziesiątych w Polsce pojawiło się sporo telefonów
    > z guziczkami przywożonych z zagranicy. Popularny był taki model,
    > sama słuchawka na kablu, jak się ją kładło, to przycisk rozłączał
    > rozmowę. Przywożone gównie z zachodu Europy, produkcja dalekowschodnia,
    > jakiś Tajwan, bo wtedy w kontynentalnych Chinach jeszcze wożono piasek
    > taczkami. Prosta konstrukcja, wszystko na jednym scalaku. I on też
    > NIE miał DTMF.

    Pamiętam takie, ale one były przewodowe (w kilku "ładnych" plastikowych
    kolorach). Niedrogie; żaden jakoś długo nie żył, aczkolwiek może to nie
    z powodu techniki. Czy nie miały DTMF, nie pamiętam.

    Natomiast ta płytka, o której myślę, była produkcją krajową zapewne RWT
    (choć scalak był "zachodni", czyli także np. dalekowschodni).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 89. Data: 2016-05-06 20:31:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

> [...]
    > DTMF-u, ale praktycznie 100% wyposażeń może odbierać DTMF, inną sprawą
    > jest, że żadna centrala nie jest w stanie obsłużyć całej swojej

    Nie mam pojęcia które. Podejrzewam, że wszystkie. Telefon zainstalowali
    mi w 1995 roku. Wszystko było nowe, i centrala, i sieć. DTMF nie było.
    Ktoś mi powiedział, że trzeba dzwonić na centrale i prosić żeby włączyli.
    Zadzwoniłem. Włączyli. Ktoś też ostrzegał, żeby się śpieszyć, bo dla
    wszystkich tego deteemefu może nie starczyć, kto pierwszy, ten lepszy.
    To akurat okazało się nieprawdą, bo potem włączyli wszystkim już bez
    proszenia.

    Wcześniej w ogóle się nie dało. Nawet gdy któraś centrala potrafiła,
    to i tak nie włączyli, choćby ich się prościło, błagało, czekoladki
    przynosiło, bilety do cyrku, śniadanka... Bycie najbardziej zacofanym
    telekomem Europy zobowiązuje. Nie warto psuć sobie wizerunku jakimś
    pieprzonym telefonem na guziczki.

    --
    Jarek

  • 90. Data: 2016-05-06 20:44:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To jest prawda (dodatkowo impulsy wymagają nieco innego sterowania niż
    > DTMF, ten ostatni od biedy można nawet odegrać przez mikrofon).

    Nawet produkowano i sprzedawano takie miniakordeony DTMF na bateryjkę,
    do odgrywania przed mikrofonem. Mogły służyć na przykład do zdalnego
    odsłuchania wiadomości nagranych na automatyczna sekretarkę w biurze,
    gdy dzwoniło się z telefonu bez DTMF. Ale służyły też czasem do robienia
    przekrętów z budkami telefonicznymi.

    > Natomiast bezprzewodowe Panasoniki z początku lat 80 miały zarówno DTMF
    > jak i impulsy (i mam wrażenie, że w obu trybach buforowały numer).

    Miały i buforowały.

    > Pamiętam takie, ale one były przewodowe (w kilku "ładnych" plastikowych
    > kolorach). Niedrogie; żaden jakoś długo nie żył, aczkolwiek może to nie
    > z powodu techniki. Czy nie miały DTMF, nie pamiętam.

    Tak, miałem na myśli przewodowe. I one na pewno nie miały DTMF, choć
    bufor na dekadę miały długi. No i oczywiście potrafiły powtarzać ostatnio
    wybrany numer, co wtedy postrzegan było jako wielka nowoczesność (było
    też bardzo pożyteczne, gdy się dzwoniło na wiecznie zajęte numery).

    --
    Jarek