  • Data: 2011-01-10 21:17:34
    Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
    Od: Maciek <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Marek Wyszomirski napisał:
    > czytałem, że
    > jednym z większych problemów przy przechowywaniu współczesnych zbiorów
    > bibliotecznych jest jakość stosowanego obecnie do druku książek papieru
    > - po kilkudziesięciu latach przechowywania zaczyna on się rozsypywać...

    Od połowy lat 30 do podukcji papieru zaczęto powszechnie stosować
    chlorowe wybielacze. W efekcie papier zaczyna się sypać, bo następuje
    depolimeryzacja łańcuchów celulozy. Żółknie i kruszy się. Im gorsza
    jakość, tym szybciej to następuje ale początkowo jest śliczny, biały.
    Biblioteki mają problemy przede wszystkim z gazetami, będącymi cennym
    źródłem wiedzy o swoich czasach. Są specjalne maszyny, przez które
    przepuszcza się taki papier, usuwające z niego związki chloru,
    utrwalające strukturę. To jest drogie i niedostępne dla zwykłego
    śmiertelnika. Można kupić książki drukowane na papierze bezkwasowym i to
    jest wyraźnie zapisane w stopce. Papier jest lekko kremowy a cena wyższa
    niż normalna.
    Papiery fotograficzne, nawet cz-b są bezkwasowe. Tak samo albumy i
    pudełka do przechowywania odbitek, negatywów i ewentualnie przezroczy.
    Naklej odbitkę na "kwaśny" papier a efekt będzie bardzo szybki - odbitka
    zżółknie.
    Nawet dobrze przechowywane negatywy i przezrocza z czasem ulegają
    degradacji. Wzorce kalibracyjne IT-8 do skanerów (przezrocze i odbitka)
    mają bodaj tylko dwa lata gwarancji. To nie oznacza zniknięcia obrazu po
    2 latach ale producent nie gwarantuje już pełnej jakości. Przechowanie w
    lodówce poprawia trwałość.
    Maciek