-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.lodz.pl!newsfeed.pionier.net.p
l!news.samoylyk.net!aioe.org!GT61axgyjhyd9k6bgFHn1A.user.46.165.242.91.POSTED!n
ot-for-mail
From: Wiesiaczek <c...@v...pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Chiny zbudowały największy kontenerowiec w historii. Na jego
pokładzie zmieści się 240 tys. kontenerów o łącznej wadze 2,400 tys.
ton
Date: Tue, 5 Jul 2022 19:24:48 +0200
Organization: Aioe.org NNTP Server
Message-ID: <ta1s50$153o$1@gioia.aioe.org>
References: <1...@g...com>
<62beba4b$0$463$65785112@news.neostrada.pl>
<c...@g...com>
<62bee952$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
<7...@g...com>
<62bf12ee$0$479$65785112@news.neostrada.pl>
<1x46anzu0k7hr.1rlrfe7kxojeo$.dlg@40tude.net>
<62c352de$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
<czjua2lxhz3k$.za7lc990ylw1$.dlg@40tude.net>
<7...@g...com>
<50s98ovjed4q.n7pe0zk9n1i9$.dlg@40tude.net>
<2...@g...com>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: gioia.aioe.org; logging-data="38008";
posting-host="GT61axgyjhyd9k6bgFHn1A.user.gioia.aioe.org";
mail-complaints-to="a...@a...org";
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.4.0
X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:47723
[ ukryj nagłówki ]W dniu 05.07.2022 o 15:20, a a pisze:
> On Tuesday, 5 July 2022 at 15:01:03 UTC+2, J.F wrote:
>> On Tue, 5 Jul 2022 03:49:15 -0700 (PDT), a a wrote:
>>> On Tuesday, 5 July 2022 at 09:42:50 UTC+2, J.F wrote:
>>>> On Mon, 4 Jul 2022 15:07:37 -0700 (PDT), a a wrote:
>>>>> On Monday, 4 July 2022 at 22:51:44 UTC+2, Robert Tomasik wrote:
>>>>>> W dniu 04.07.2022 o 14:00, J.F pisze:
>>>>>>> Sa limity na kanal panamski, sueski. Na sueski starczy
>>>>>>>
>>>>>>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Suezmax zanurzenie 21,3 m szerokość 70
>>>>>>> m długość 500 m nośność 150 tysięcy DWT dla statków załadowanych
>>>>>>> (przed modernizacją 80 tysięcy DWT) i 200 tysięcy DWT po częściowym
>>>>>>> rozładowaniu.
>>>>>>>
>>>>>>> Tylko ta nosnosc mi sie nie zgadza. 500*70*20 = 700 tys m3 = 700 tys
>>>>>>> ton wody.
>>>>>>>
>>>>>>> Nawet ujmujac polowe na ksztalt kadluba ... chyba ze kolejną polowę
>>>>>>> trzeba odjąc na masę samego statku ...
>>>>>> Na kształt, tak na czuja bym odejmował tak z 1/3. Natomiast masa statku
>>>>>> faktycznie może być spora.
>>>>>>
>>>>> Jak chcecie szczegółów to zapytam w kapitanacie Kanalu Sueskiego
>>>>> ale przed projektowaniem kolejnego mega kontenerowca, te szczegóły uzgadnia się
z zarządem Kanału , aby projekt był zgodny z wymogami, a potem buduje.
>>>>>
>>>>> Kanał zostaje codziennie poszerzany i budowana jest 2.ga nitka
>>>>> bo to wielki biznes, generujący dziennie 1 mld zielonych z przewozów przez
kanal
>>>>>
>>>>> Ponieważ limit szerokości zostanie znów wyczerpany za 5 lat
>>>>> to kolejna koncepcja to pociągi morskie, czyli kontenerowiec ciągnik/ holownik
z przyczepionymi 3 kolejnymi kontenerowcami./
>>>> Ma to sens? Przy tej wielkosci i tak tak wychodziloby, ze trzeba
>>>> wielki naped, łuki na samym holu pokonywalby kiepsko, ryzyko zerwania
>>>> holu jest ... moze lepiej jednak osobne statki i osobne zalogi.
>>>>> A potem co roku, do Gdanska, kontenerowiec-cruise wycieczkowy zacznie przywozic
po 100.000 Chińczykow
>>>> Swoja droga byla koncepcja korzystania z kolei
>>>> rosyjskiej/transsyberyjskiej.
>>>> Koncepcja zawieszona chyba na dluzej z wiadomych powodow, ale
>>>> ... 24 tys kontenerow ... 250 pociagow wystarczy?
>>>> Choc taki statek troche plynie ... ale pociag tez troche jedzie :-)
>>>> Statek lepszy ?
>>>>
>>>> Przy okazji mowiono o blokadzie portow Ukrainy, ze tam sa miliony ton
>>>> ziarna eksportowane ... i ponoc nasze koleje i porty nie obsluzą
>>>> takiej ilosci ...
>>>>
>>> Pociągi drogowe się sprawdziły w Australii bo Stuart Highway jest
>>> rzeczywiście prosta jak strzała, przez cała Australię z północy na
>>> poludnie.
>>>
>>> Ale są też i skrzyżowania i zakręty i wyjazdy z miasta i jakoś te
>>> zestawy pokonuja prawidłowo zakręty, łuki/.
>> Jak to samochod z przyczepą, czy traktor z dwiema przyczepami - cos
>> tam skreca. Lądowe nawet niezle skrecają, ale statki w kanale ...
>> chyba niekoniecznie.
>>
>> pociagi drogowe sie sprawdzily w Australii, bo widac oszczędzają
>> kierowcow, a napęd na prostej drodze pozwala.
>> Czy jest sens oszczedzania na pensjach zalogi przy 20 tys kontenerow,
>> to nie wiem. A naped srubowy na pewno nie jest tu taki efektywny.
>>> Zatem myślę że pociągi morskie, zlożone z zestawu kontenerowców to
>>> koncepcja wymagająca testów, no i prostej drogi wodnej, która nie
>>> narazi zestawu na żadne naprężenia.
>> Naprezenia tam imo niewielkie. Przy wiekszych lina peknie :-)
>>> Ale wczesniej można już przetestować pokrycie kontenerowców solarami , aby
odbierać energie solarną
>>>
>>> 400 m x 62 m = 24.800 m2
>>> zakladają, że pod solary wykorzystamy 1/2 tej powierzchni, cczyli 12.800 m2
będzie zaszklona
>>>
>>> Tam wysokie nasłonecznienie, czyli 1000w/ m2, dla sprawności 10% to będzie
100w/m2
>>> czyli 1280 kW mocy, ponad 1 MW pływającej mocy solarnej.
>>> A jak sprawność o 50% większa, powierzchnia większa, to dojdziemy do 2 MW.
>> Tylko ze na nieco mniejszym Ever Given silnik ma 53MW.
>>
>> A akurat na kontenerowcu takie panele sloneczne wydaja sie sporo
>> utrudniac za/wyładunek.
>>> Płynie 2 tygodnie : 12 dni x 24 godziny = 288 godzin
>>> 2 MW x 288 h = 576 MWh czyli 0,5 GWh wyprodukowanej energii za jeden rejs, w
jedną stronę
>> A na sloncu plynalby pewnie kilka razy dluzej :-)
>>
>> J.
> masz rację, ale to nie znaczy, że solarne kontenerowce nie zaczna plywać w
przyszłym roku,
> a nawet z napędem hybrydowy,m, czyli elektrycznym w portach.
>
> Co do mocy silników to jest duża
> ale oglądałem codziennie akcję ratunkową zablokowanego kontenerowca na kanale
> i był wyciągany przez holowniki za rufę, ktora była plaska i prostopadła do osi
statku
> i hol,ownikow było kilka ale mocc ich silnikow nie była po 1 MW
> i się udało.
> Czyli 53MW to moc nadmiarowa, nominalna
>
> i pewnie te 2MW z solarow ja zrównoważy, gdyż dziób nie stawia takich oporów jak
rufa
Nie do końca.
Przy minimalnej prędkości nie powinno być, wbrew pozorom, istotnej różnicy.
--
Wiesiaczek (dziś z DC)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)
Ja chcę pić w wolnym kraju, niech żyje POLEXIT!
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spawanie filamentem
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
Najnowsze wątki
- 2025-03-28 A gdyby to był elektryk?
- 2025-03-28 Współczesny falomierz
- 2025-03-28 Rzeszów => WEBCON Developer <=
- 2025-03-28 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-03-28 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-03-28 Warszawa => MENA New Business Manager <=
- 2025-03-28 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-03-28 Białystok => Generative AI Engineer <=
- 2025-03-28 China-Kraków => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-28 Warszawa => SQL Developer <=
- 2025-03-28 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-03-28 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-28 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-03-28 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-03-28 Częstochowa => Manager ds. produktu <=