-
21. Data: 2022-06-06 16:08:13
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: a a <m...@g...com>
On Monday, 6 June 2022 at 16:01:40 UTC+2, J.F wrote:
> On Mon, 6 Jun 2022 06:25:22 -0700 (PDT), a a wrote:
> > On Monday, 6 June 2022 at 14:49:36 UTC+2, J.F wrote:
> >> On Mon, 6 Jun 2022 13:01:51 +0200, WM wrote:
> >>> W dniu 2022-06-06 o 12:49, J.F pisze:
> >>>> On Mon, 6 Jun 2022 11:59:11 +0200, WM wrote:
> >>>>> W dniu 2022-06-06 o 10:31, J.F pisze:
> >>>>>> On Sun, 5 Jun 2022 11:44:54 -0700 (PDT), a a wrote:
> >>>>>>> Jimu nr 1 to wielki sterowiec, który Chiny zbudowały w celu badania zmian
klimatu w rejonie Mount Everestu. Statek wzbił się w powietrze już dziesięć razy i
przy okazji ustanowił rekord świata osiągając wysokość 9050 m. Sterowiec ma 55 m
długości i pojemność na poziomie 9 tys. m3.
> >>>>>>>
> >>>>>>> Co to jest pojemnośc i długośc nas poziomie ?
> >>>>>>> https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/nauka-i-tec
hnika/chiny-zbudowaly-duzy-sterowiec-statek-pobil-re
kord-swiata-w-wysokosci/vc96yve
> >>>>>>> \
> >>>>>>> I co ma serowiec wspólnego z komputrami ?>
> >>>>>>
> >>>>>>
> >>>>>> Hm. Balony lataja sporo wyzej, wiec to taki sobie wyczyn.
> >>>>>>
> >>>>>> A to w ogole sterowiec, czy balon na uwięzi?
> >>>>>>
> >>>>>> A sterowce z napedem ... duze to. Duzy opor czolowy.
> >>>>>> Czy moze byc konkurencyjne z samolotem?
> >>>>>>
> >>>>>> Kolejny problem - sterowce transportowe ... podniesienie wymaga
> >>>>>> napelnienia balonu.
> >>>>>> A opuszczenie? Wypuszczenia cennego gazu, czy przepompomowania do
> >>>>>> cisnieniowego zbiornika?
> >>>>>> Tak mi sie jakos wydaje, ze wymagac to bedzie wiecej energii
> >>>>>> niz np podniesienie dzwigiem.
> >>>>>> No chyba, zeby tak odyskac przy napelnianiu
> >>>>>>
> >>>>> Tak to podobno działa.
> >>>>> Sterowiec bierze ładunek i zostawia balast (np. wodny).
> >>>>> Zostawia ładunek i bierze balast.
> >>>>> Ruchy w pionie zapewnia dodatkowy, otwarty balon powietrzny na palniki.
> >>>>
> >>>> No to teraz kwestia - ile ciepla trzeba zuzyc, zeby podniesc
> >>>> sterowiec z ładunkiem na 9km. Albo choc na 900m.
> >>>
> >>> "Balonet - komora wypełniona powietrzem, znajdująca się wewnątrz powłoki
> >>> balonu lub sterowca ciśnieniowego, służąca do utrzymywania odpowiedniego
> >>> kształtu balonu na uwięzi lub sterowca."
> >>> Cytat pochodzi z:
> >>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Balonet
> >>> https://en.wikipedia.org/wiki/Ballonet
> >> Tak jest, tylko ... zasady zachowania energii nie powinno to naruszac
> >> :-)
> >>
> >> A grzanie powietrza w nieizolowanym zbiorniku to IMO kiepską sprawnosc
> >> ma :-)
> >>>> Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
> >>>> Tylko jak wrocic na dół?
> >>
> > Można wykorzystać efekt rozszerzania się gazow pod wplywem temperatury
> > i blimp startuje rano, gdy słońce wschodzi i jest czarny, powłoka się nagrzewa,
gaz zwiększa objętośc i ciśnienie
> > i blimp szybuje ku górze a wieczorem, slońce zachodzi, tem[peratura gazu sie
obniża, objętość blimpa się zmniejsza i powoli opada do wysokosci 5000 metrow,
następnie wyrzuca linę cumowniczą i jest powoli ściągany na ziemię, bez dużej straty
helu.
> > Zapytam się Chińczyka z projektu, co o tym myśli
> Jest to ciekawa koncepcja, cieakawe czy by starczylo.
> > Pracowałem w zespole Anderssona i budowałem autonomiczne motolotnie do transportu
i dostawy towarów dla klientow,
> > gdyż drony Amazona okazały się zbyt wadliwe i gdy się wyłaczyły silniki, dromn
spadał razem z przesyłka jak kamień na ziemię.
> >
> > Natomiast motolotnia wykazuje siłę nośną i nawet gdy silnik ulegnie awarii to
pilot nadal ląduje bezpiecznie na ziemi, lotem ślizgowym
> Helikoptery zas mogą lądować na autorotacji.
>
> J.
ale tylko helikoptery a nie drony
prędkośc obrotowa wirnika w helikopterze jest stosunkowa mała, ale za to powierzchn
ioa zakreślana, bardzo duża
i w ten sposób jest generowana siła nośna i na tej zasadzie działaja przemysłowe
turbiny wiatrowe ( średnica wirnika do 140 metrów)
Prędkośc obrotowa wirników w dronie jest 10 razy wieksza i dlatego rotacja nie
zadziała, bo bez wymuszenia dużej prędkości obrotowej, sam spadek swobodny nie
wygeneruje hamującej sily nosnej, która zapobiegnie rozbiciu się drona.
Tysiące dronów się rozbiło po awarii napędu, silników, zasilania
Z moimi autonomicznymi motolotniami startowałem też z sukcesem w konkursie Airbusa
ale nadal trzeba zainwestowac kilka mln. $$$ czyli wyżebrać przez Kickstarter
-
22. Data: 2022-06-06 17:10:36
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 07:08:13 -0700 (PDT), a a wrote:
> On Monday, 6 June 2022 at 16:01:40 UTC+2, J.F wrote:
>> On Mon, 6 Jun 2022 06:25:22 -0700 (PDT), a a wrote:
>>> On Monday, 6 June 2022 at 14:49:36 UTC+2, J.F wrote:
>>> Pracowałem w zespole Anderssona i budowałem autonomiczne motolotnie do transportu
i dostawy towarów dla klientow,
>>> gdyż drony Amazona okazały się zbyt wadliwe i gdy się wyłaczyły silniki, dromn
spadał razem z przesyłka jak kamień na ziemię.
>>>
>>> Natomiast motolotnia wykazuje siłę nośną i nawet gdy silnik ulegnie awarii to
pilot nadal ląduje bezpiecznie na ziemi, lotem ślizgowym
>> Helikoptery zas mogą lądować na autorotacji.
>>
> ale tylko helikoptery a nie drony
> prędkośc obrotowa wirnika w helikopterze jest stosunkowa mała, ale za to powierzchn
ioa zakreślana, bardzo duża
> i w ten sposób jest generowana siła nośna i na tej zasadzie działaja przemysłowe
turbiny wiatrowe ( średnica wirnika do 140 metrów)
>
> Prędkośc obrotowa wirników w dronie jest 10 razy wieksza i dlatego
> rotacja nie zadziała, bo bez wymuszenia dużej prędkości obrotowej,
> sam spadek swobodny nie wygeneruje hamującej sily nosnej, która
> zapobiegnie rozbiciu się drona.
Mozesz miec racje.
W helikopterze to chyba jeszcze zmienia sie kat ustawienia łopat,
a w dronie trzeba by odwracac obroty.
> Tysiące dronów się rozbiło po awarii napędu, silników, zasilania
No, nikt tego chyba nie przewidywal i nie oprogramowal.
A stabilnosci w dodatku nie utrzyma.
Ale ... google cos znajduje
https://www.hackster.io/news/maintaining-flight-when
-a-quadcopter-motor-fails-71aa91995709
trzy dobre wystarczą :-)
> Z moimi autonomicznymi motolotniami startowałem też z sukcesem w konkursie Airbusa
> ale nadal trzeba zainwestowac kilka mln. $$$ czyli wyżebrać przez Kickstarter
kilka mln to moze Amazon zainwestowac.
Tylko motolotnie dosc szybkie, nie wiem czy to sie nada do tranportu
paczek :-)
J.
-
23. Data: 2022-06-06 17:25:42
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: a a <m...@g...com>
On Monday, 6 June 2022 at 17:10:39 UTC+2, J.F wrote:
> On Mon, 6 Jun 2022 07:08:13 -0700 (PDT), a a wrote:
> > On Monday, 6 June 2022 at 16:01:40 UTC+2, J.F wrote:
> >> On Mon, 6 Jun 2022 06:25:22 -0700 (PDT), a a wrote:
> >>> On Monday, 6 June 2022 at 14:49:36 UTC+2, J.F wrote:
>
> >>> Pracowałem w zespole Anderssona i budowałem autonomiczne motolotnie do
transportu i dostawy towarów dla klientow,
> >>> gdyż drony Amazona okazały się zbyt wadliwe i gdy się wyłaczyły silniki, dromn
spadał razem z przesyłka jak kamień na ziemię.
> >>>
> >>> Natomiast motolotnia wykazuje siłę nośną i nawet gdy silnik ulegnie awarii to
pilot nadal ląduje bezpiecznie na ziemi, lotem ślizgowym
> >> Helikoptery zas mogą lądować na autorotacji.
> >>
> > ale tylko helikoptery a nie drony
> > prędkośc obrotowa wirnika w helikopterze jest stosunkowa mała, ale za to
powierzchn ioa zakreślana, bardzo duża
> > i w ten sposób jest generowana siła nośna i na tej zasadzie działaja przemysłowe
turbiny wiatrowe ( średnica wirnika do 140 metrów)
> >
> > Prędkośc obrotowa wirników w dronie jest 10 razy wieksza i dlatego
> > rotacja nie zadziała, bo bez wymuszenia dużej prędkości obrotowej,
> > sam spadek swobodny nie wygeneruje hamującej sily nosnej, która
> > zapobiegnie rozbiciu się drona.
> Mozesz miec racje.
> W helikopterze to chyba jeszcze zmienia sie kat ustawienia łopat,
> a w dronie trzeba by odwracac obroty.
> > Tysiące dronów się rozbiło po awarii napędu, silników, zasilania
> No, nikt tego chyba nie przewidywal i nie oprogramowal.
> A stabilnosci w dodatku nie utrzyma.
>
> Ale ... google cos znajduje
> https://www.hackster.io/news/maintaining-flight-when
-a-quadcopter-motor-fails-71aa91995709
>
> trzy dobre wystarczą :-)
> > Z moimi autonomicznymi motolotniami startowałem też z sukcesem w konkursie
Airbusa
> > ale nadal trzeba zainwestowac kilka mln. $$$ czyli wyżebrać przez Kickstarter
> kilka mln to moze Amazon zainwestowac.
>
> Tylko motolotnie dosc szybkie, nie wiem czy to sie nada do tranportu
> paczek :-)
>
> J.
gdy wypada jeden silnik z 4 to 2 osie obrotu zapewniają lot i wylądowanie
ale u Anderssona drony sie rozbijały bardzo często, bo wadliwa była elektronika
sterowania
i jeden element ( opornik) zmieniał opornośc pod wpływem temperatury
i gdy dron się szybko wnosił, bo wadliwy element generował wadliwe dane do nawigacji
i dron albo odlatywał, albo się rozbijał.
Wtedy wmawiano modelarzom, że należy rozbić kilka dronów aby się nauczyć ich pilotażu
Ale gdy FAA wprowadziła obowiązkowa rejestracje dronów to Andersson szybko zamknął
fabryke aby nie ryzykowac kar i odszkodowań za szkody wywolane przez spadające drony
z numerem rejestracyjnym.,
Dron może lepiec na 3 silnikach bo nadal dziala moduł zyroskopowego sterowania i
koryguje płaszczyzne lotu w 2 osiach
Jednak autonomiczne motolotnie to jest inna bajka, bo oferują siłe nośną i zbudowałem
stacje dokowania i motolotnia zawisa, paczka jest podpinana i z góry startuje lotem
slizgowym a potem w góre i do celu\
i bylo to lepsze rozwiązanie od Amazona Prime
ale wymagało zainwestowania 100 mln $$$ w stacje ladowania przesyłek, ladowania
silników motolotni
Rozwiązałem opcję startu pionowego z wirnikami skierowanymi w góre i zmieniającymi
kąt płaszczyzny obrotu wirnikow w stosunku do pionu.
Czyli nie 1 silnik odpychający jak w załogowych motolotniach a 2
Ale jak mówię, wszystko wymaga dużej kasy
-
24. Data: 2022-06-06 18:44:03
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2022-06-06 o 12:49, J.F pisze:
> Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
> Tylko jak wrocic na dół?
Sterowiec lecąc *spala* paliwo i jego masa maleje.
USA w latach '30 eksperymentowały z odzyskiem wilgoci z powietrza.
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
25. Data: 2022-06-06 19:09:19
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 18:44:03 +0200, PeJot wrote:
> W dniu 2022-06-06 o 12:49, J.F pisze:
>> Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
>> Tylko jak wrocic na dół?
>
> Sterowiec lecąc *spala* paliwo i jego masa maleje.
Tez prawda ... dodatkowy czynnik.
> USA w latach '30 eksperymentowały z odzyskiem wilgoci z powietrza.
Spaliny łapać :)
Tylko skroplic CO2 lekko trudno :-)
J.
-
26. Data: 2022-06-06 20:03:32
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2022-06-06 o 18:44, PeJot pisze:
> W dniu 2022-06-06 o 12:49, J.F pisze:
>
>> Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
>> Tylko jak wrocic na dół?
>
> Sterowiec lecąc *spala* paliwo i jego masa maleje.
> USA w latach '30 eksperymentowały z odzyskiem wilgoci z powietrza.
>
>
Ze spalin chyba był ten odzysk?
Chmury zawierają dużo wilgoci, ale nie zawsze są.
Z powietrza może wkraplać wilgoć, ale musi je schłodzić poniżej punktu
rosy, co wymaga energii.
WM
-
27. Data: 2022-06-06 20:58:02
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2022-06-06 o 20:03, WM pisze:
> W dniu 2022-06-06 o 18:44, PeJot pisze:
>> W dniu 2022-06-06 o 12:49, J.F pisze:
>>
>>> Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
>>> Tylko jak wrocic na dół?
>>
>> Sterowiec lecąc *spala* paliwo i jego masa maleje.
>> USA w latach '30 eksperymentowały z odzyskiem wilgoci z powietrza.
>>
>>
>
> Ze spalin chyba był ten odzysk?
Nie, z powietrza. OIDP było to opłacalne, zamiast upuszczania helu do
atmosfery, mimo iż wtedy USA były jego największym producentem.
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
28. Data: 2022-06-06 21:32:11
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2022-06-06 o 20:58, PeJot pisze:
> mimo iż wtedy USA były jego największym producentem.
I wówczas zdaje się *jedynym* producentem, z awersją do odsprzedawania
innym. Dlatego Hindenburg był na *wodór*.
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
29. Data: 2022-06-06 21:53:11
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: a a <m...@g...com>
On Monday, 6 June 2022 at 21:32:13 UTC+2, PeJot wrote:
> W dniu 2022-06-06 o 20:58, PeJot pisze:
> > mimo iż wtedy USA były jego największym producentem.
> I wówczas zdaje się *jedynym* producentem, z awersją do odsprzedawania
> innym. Dlatego Hindenburg był na *wodór*.
> --
> P. Jankisz
> Sygnaturka zastępcza
Ok
Takie rozwiązanie przesyłam Chinczykom
Powłoka serowca z czarnego sukna
Start wczesnym rankiem, gdy slońce nisko
Na linie się wznosi wypełniony helem (lżejszym od powietrza)
lina 5000 metrów
a powyżej się wznosi gdy słońc e ogrzeje czarny serowiec i zwiększy się objetośc gazu
i stanie się lżejszy w objętości
do osiągnięcia teoretycznie obliczonego maksimum wysokości
Powrót na ziemią po zachodzie słońca
Powloka zaczyna się wychładzac emitując ciepła w podczerwieni
gaz hel sie ochładza i zmniejsza objętośc, czyli zwiększa ciężar właściwy
i serowiec opada
gdy opadnie ponizej wysokosci 5000 metrow to wyrzuca linę cumowniczą i samochód
cumowniczy zaczyna nawijać linę
ściagając serowca na ziemię
Czas do ściągnięcia na ziemię do wschodu słońca, bo wtedy jest efektywny
o nie potrzeba wypuszczac helu
Kupię czarny balon napelniony helem i sprawdze jak zadziała ta koncepcja
jaka jest rozszerzalność helu pod wpływem tem peratury
I w końcu zbuduje wlasnego serowca
bo balony są zbyt abstrakcyjne i niesterowalne.
Czyli wylot w dniu bezwietrznym, słonecznym, aby samochód cumowniczy nie musiał
szukać konca liny cumowniczej po dużej przejezdnej okolicy
-
30. Data: 2022-06-06 22:02:06
Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 06.06.2022 o 12:49, J.F pisze:
> Ale przeciez mozna wiecej wody wypuscic na starcie.
> Tylko jak wrocic na dół?
Można albo napełnić tzw. balonety, czyli w praktyce prężyć gaz nośny
zmniejszając jego objętość i tym samym nośność, albo upuścić trochę
gazu, ale to awaryjnie i drogo.
--
Robert Tomasik