  • 71. Data: 2014-10-13 15:44:01
    Temat: Re: Ceny samochodów w roku 1989 - ciekawostka
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > No nie mow ze postulat wzial sie z tego, ze pelne haki byly w
    > sklepach.
    > Zaczelo brakowac. Ciekawi mnie czemu.

    Zaczęło brakować lepszych wędlin. Szynka jak się pojawiała, to tylko
    mrożona (co ja bym dzisiaj dal za tamtą szynkę...) ale z głodu nikt
    nie umierał a to co wówczas wydawało się podłą wędliną - dzisiaj
    byłoby luksusem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 72. Data: 2014-10-13 15:49:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Sam siebie zacytuję: "a jeździłem wtedy bardzo
    >dużo zarówno po Sudetach jak i Bieszczadach/Beskidzie Niskim."
    >Zwracam
    >uwagę że góry to nie tylko Sudety. Tatr i Pienin akurat nei
    >wymieniałem
    >bo nie lubię i byłem przymusowo chyba 3 razy w życiu. ;-)

    Tatry i Pieniny akurat miedzy Zywcem a Okocimiem leza :-P

    Pieniny ladne, ale niestety - na dwa dni.

    >Był. Przesiadając się kupowaliśmy na zapas do pociągu w obie strony.

    W butelkach, czy do kanistra ?
    Na dworcowej restauracji piwo faktycznie bylo ...

    >Ja głownie Bieszczady i Beskid Niski.

    W Bieszczadach bylem chyba juz w czasach nowozytnych - Ustrzyki Gorne
    mi sie spodobaly - domow to tam bylo widac ze 4, ale miejsc sprzedazy
    piwa bylo wiecej :-)

    >Sporo tego leżało. Ja akurat wtedy prawie nie piłem - a jeśli już to
    >piwo. Gorzała nie pomagała w łażeniu - często ekstremalnym.

    Ale jak rozumiem zbyt w akademiku byl duzy :-)

    >Taki afrodyzjak? Co miał pokazać że władza stara się zaradzić
    >problemom
    >które nie do końca problemami były?

    >Z tym walczono sprzedając alkohol od 13.00 do 21.00. Oficjalnie taki
    >był cel quasi prohibicji Jaruzela który alkoholu nir lubił.

    A potem sie zrobil nawis inflacyjny :-)

    Ale nadal niewiadoma pozostaje - to w koncu brakowalo tej wodki, czy
    nie ?

    Czy taki sztuczny brak, aby sciagnac $ przez pewex ?

    J.

  • 73. Data: 2014-10-13 16:03:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello J.F.,

> [...]
    >mrożona (co ja bym dzisiaj dal za tamtą szynkę...) ale z głodu nikt
    >nie umierał a to co wówczas wydawało się podłą wędliną - dzisiaj

    Wkrotce jednak zaczelo brakowac takze tej (nie)podlej wedliny.

    Tak czy inaczej nadal mamy dziwny dualizm - ludzie juz nie chca
    zwyczajnej tylko szynki i ich na nia stac, a jednoczesnie podwyzka cen
    miesa rodzi zamieszki.

    J.

  • 74. Data: 2014-10-13 16:13:34
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-10-13, o godz. 15:49:15
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Pieniny ladne, ale niestety - na dwa dni.

    Raz w życiu byłem. Na dodatek prowadząc wycieczkę. ;-)
    Wolę miejsca gdzie ciężko spotkać człowieka.

    > W butelkach, czy do kanistra ?
    >
    > Na dworcowej restauracji piwo faktycznie bylo ...

    Butelkowe. I nie tylko na dworcu. Z tamtych czasów pamiętam piwo z
    Wrocławia i Lwówka Śląskiego.

    > W Bieszczadach bylem chyba juz w czasach nowozytnych - Ustrzyki Gorne
    > mi sie spodobaly - domow to tam bylo widac ze 4, ale miejsc sprzedazy
    > piwa bylo wiecej :-)

    Domów jest więcej tylko trzeba wiedzieć gdzie. ;-)

    > Ale jak rozumiem zbyt w akademiku byl duzy :-)

    Był duży ale jak prowadziliśmy metę to całkiem inne źródła "towaru"
    mieliśmy niż kartki. ;-)

    > Ale nadal niewiadoma pozostaje - to w koncu brakowalo tej wodki, czy
    > nie ?
    >
    > Czy taki sztuczny brak, aby sciagnac $ przez pewex ?

    Jak dla mnie to zakup wódki bez kartek nie był problemem. Pewex to
    tylko jedno źródło. Gastronomia miała swój przydział, był spory czarny
    rynek. Bez problemu można było kupić wódkę nawet w obcym mieście.

    Zdrówko

  • 75. Data: 2014-10-13 16:51:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości
    W dniu poniedziałek, 13 października 2014 13:35:52 UTC+2 użytkownik
    J.F. napisał:

    >A co się stało jak Balcerowicz uwolnił ceny? Z dnia na dzień sklepy
    >wypełniły się żywnością.

    Nie tylko zywnoscia - innymi towarami tez.

    >Nie kwartał czy pół roku a dzień.

    Ale kartki cofano stopniowo. Te na mieso byly najdluzej, ale znikly
    1.07.89, gdy Balcerowicz byl ciagle jeszcze nikim.

    Ale owszem - mam te same pytania odnosnie tego okresu.
    RoMan sugeruje ze to 10x podwyzka cen, a ja tam podejrzewam, ze wraz z
    nowa wladza ustala wywozka na wschod ...

    >To samo z taksówkami. Jednego dnia kolejki czekających na taksówki a
    >następnego taksówki czekające na klientów. Czy należy wyciągnąć
    >wniosek że w przeciągu nocy przybyło 200% taksówek?

    Kto wie, kto wie ... ale bylo tak ?

    Poza tym - niekoniecznie 200%. Spojrz np na ruch drogowy - tu 10% moze
    decydowac o tym czy sa wielkie korki, czy ich nie ma ...

    J.

  • 76. Data: 2014-10-13 17:07:30
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:543bbf71$0$3168$6...@n...neostrada
    .pl...
    > Dnia 2014-10-13 11:25, *RoMan Mandziejewicz* napisał, a mnie coś
    > podkusiło, żeby odpisać:
    >
    > Kuźwa coś Ci pamięć szwankuje, lub w Opolu było inaczej niż na
    > Lubelszczyźnie - mięso na początku lat osiemdziesiątych pamiętam z
    > niedzielnych obiadów (a i to zwykle kurczak) i od święta. W tygodniu to
    > tylko w zupie jakieś ochłapy.

    Poważnie?
    W Wielkopolsce owszem, kolejki były, ale bezmięsne obiady były tak jak
    teraz, gdy ktoś miał na taki ochotę.
    Może u Was się komuś swojego odstać nie chciało?

  • 77. Data: 2014-10-13 17:42:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Nie tylko zywnoscia - innymi towarami tez.

    Ale to skutek ustaw Wilczka jeszcze.

    > Ale kartki cofano stopniowo. Te na mieso byly najdluzej, ale znikly
    > 1.07.89, gdy Balcerowicz byl ciagle jeszcze nikim.

    Oj, chyba już miał sporo do powiedzenia. We wrześniu zostaje ministrem
    finansów.

    > Ale owszem - mam te same pytania odnosnie tego okresu.
    > RoMan sugeruje ze to 10x podwyzka cen, a ja tam podejrzewam, ze wraz z
    > nowa wladza ustala wywozka na wschod ...

    Gospodarka zaczęła się kręcić a jazda inflacyjna dała nacisk na
    konsumpcję bardziej trwałych dóbr niż na przejadanie.

    > Kto wie, kto wie ... ale bylo tak ?

    Jak nie, kiedy tak. Taksówkarze do dzisiaj nie mogą się otrząsnąć z
    szoku (mam w rodzinie wrocławskiego taryfiarza).

    > Poza tym - niekoniecznie 200%. Spojrz np na ruch drogowy - tu 10% moze
    > decydowac o tym czy sa wielkie korki, czy ich nie ma ...

    Myślę, że po prostu więcej samochodów pojawiło się na drogach.
    Zalegalizowanie obrotu walutami, urealnienie wartości złotówki i
    zaczął się gwałtowny import złomu z zachodu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 78. Data: 2014-10-13 18:17:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał w
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Wędliny podrobowe (kaszanka, salceson, pasztetowa etc.) były poza
    >kartkami.

    >Kurczaki były poza kartkami. Podobnie podroby.

    Czyli jak sie udalo trafic kurczaka, to calkiem przyzwoita porcja
    miesa mogla byc codziennie.

    >Spadło nie po 1989 ale w 1981.

    Tak mi cos utkwilo w pamieci, ale nie mam jak sprawdzic.

    Nawiasem mowiac
    http://wyborcza.biz/biznes/1,100969,16535025,Swietom
    ies_Polski_na_spadajace_spozycie_miesa.html

    miedzy 2007 a 2013 spozycie spadlo z 77 do 68 kg.
    Kryzys ?

    >Tam jest też całkiem inna struktura spożycia niż u nas. U nas
    >dominuje
    >wieprzowina a na zachód od na głownie wołowina.

    Rzeklbym ze bez znaczenia - kotleta zamawiasz, kotlet duzy :-)
    Nie zjesz wiecej, bo to wolowina.

    Choc zwyczaj jedzenia stekow grubych na palec moze wplynac na spozycie
    :-)

    J.

  • 79. Data: 2014-10-13 18:47:27
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-10-13 14:15, Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Przed kartkami też było mięso i też trzeba było stać. Kartki nic nie
    > dały - poza nadwyżką, która można było opchnąć.

    Jaką nadwyżką ? Miałeś UBecki przydział na mięso ?

    Pozdrawiam

  • 80. Data: 2014-10-13 18:51:38
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości grup

    > Jaką nadwyżką ? Miałeś UBecki przydział na mięso ?

    Kartki były też na wódę i papierochy, można było je sprzedawać potrzebującym
    tych używek.