  • 61. Data: 2014-10-13 15:05:59
    Temat: Re: Ceny samochodów w roku 1989 - ciekawostka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał w wiadomości
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    >Nie tylko Żywiec. Także Leżajsk, Okocim,

    Z Zywca do Lezajska 300km :-)
    Ale owszem - Okocim w polowie i w efekcie nasycenie Beskidow znacznie
    wieksze niz innych :-)

    >Wrocław i cała masa małych browarów lokalnych.

    Wroclaw mial co prawda dwa browawy, ale czy to sie przekladalo na
    dostepnosc ... zabij, nie pamietam.
    Gdzies tam w anegdotach sie poniewiera pismo do dyrekcji browaru
    "AZS uprzejmie prosi o sprzedanie beczki piwa celem organizacji
    turnieju siatkowki".

    Hm, Sudety, tam i wioski rzadko rozlozone, a jak chodzisz po gorach to
    nie schodzisz.

    >Na takie patenty pomagało posiadanie własnego kufla. Z obowiązkową
    >kreską 0,5l ;-)

    Kolejka byla problemem, a dokladniej to piana, ktora wydluzala
    nalewanie.
    No i jak swoje odstales, to brales kilka ... a kilka kufli w plecaku
    swoje wazy.

    >Nawet po załatwianiu dużo zostawało.

    I co - wypijaliscie, czy lezala tak i czekala ... w Twoim przypadku
    jak rozumiem do zamieszkania w akademiku ? U mnie w domu jeszcze dlugo
    lezala :-)

    >To że flaszka była drugą walutą to
    >głownie jej mitologizowanie. W realu bywała przydatna ale była na
    >tyle
    >dostępna że nie był to jakiś rarytas.

    No ale wiesz - potrzebowales cos zespawac czy wytoczyc, spawacz w
    zakladzie jest ... dales pol litra czy pare paczek papierosow i obie
    strony byly bardzo zadowolone :-)

    >Nie tylko ceny. W 1980 roku spożyliśmy ~8,4l na głowę. Po
    >wprowadzeniu
    >kartek (ceny znacząco nie wzrosły) w 1982/1983/1984 spadło do
    >6.4/6.1/6.3.

    I tego nie bardzo rozumiem. Z jednej strony moce produkcyjne na te
    8.4l byly, z drugiej - jak wszyscy zaczeli kupowac przydzialowa wodke,
    to spadlo.
    To po co te kartki ?
    Czyzby jednak wladza walczyla z alkoholizmem i to skutecznie ?

    >Poziom z 1980 roku osiągnęliśmy ponownie w 2004 i 2006
    >roku. Od kilku lat po okresie spadku znów wzrasta procentowy udział
    >mocnych alkoholi.

    Tu jak widze elastycznosc rynku jest duza
    http://tvn24bis.pl/informacje,187/w-polsce-spada-spr
    zedaz-wodki-wiecej-alkoholu-z-szarej-strefy,437859.h
    tml

    "Polski rynek mocnych alkoholi maleje. W pierwszym kwartale tego roku
    sprzedaż spadła aż o 6 proc.
    Od stycznia 2014 roku akcyza wzrosła o 15 proc. z 4960,00 zł/1 hl na
    5704,00 zł/1 hl 100-procentowego alkoholu. [...]
    W pierwszym kwartale produkcja wódki spadła o 1/3. "

    >Nie. To problem w modelu picia. W Polsce pije się może rzadziej ale
    >zwykle na umór. W wielu innych krajach są to małe porcje ale za to
    >częściej.

    Toz mowie - kultura picia.
    Choc prawde mowiac - jak przed laty bylem pierwszy raz w Anglii ...
    oj, nie roznimy sie od nich wiele, a moze nawet wcale :-)
    Niemcy tez lubia wypic. Moze nie "na umor", ale calkiem sporo na raz.

    Ale i to "na umor" sie u nas zmienia ... a moze tylko moje srodowisko
    sie starzeje :-)

    J.

  • 62. Data: 2014-10-13 15:07:01
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2014-10-13 14:25, *J.F.* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

    > Ale na wsi czy w miescie ?

    Miasto - choć małe - około 10-11 tyś w tamtym czasie.

    > te 4kg miesa to 130g dziennie - starczy na plasterek wedliny w
    > sniadaniu, starczy na kotlecik,
    > a jak zaposcisz jeden dzien, to na drugi mozesz miec wyzerke.

    Być może - pamiętam coś innego. Za wędlinę robiła parówkowa, pasztetowa
    i salceson (zresztą bardzo dobry - nabrałem smaka :) ).
    Pamiętam kotlety z mortadeli - do był wypas :)

    > Juz nie pamietam ... drob tez byl na kartki, czy dawalo sie kurczaka
    > dokupic.

    Tego nie pamiętam.

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 63. Data: 2014-10-13 15:10:16
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2014-10-13 14:22, *RoMan Mandziejewicz* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:
    > Jasne. Tylko w każde święta stoły się od żarcia uginały. Powstałe w
    > tym czasie ,,wędliny" pozakartkowe i tak były lepsze od współczesnych
    > (niesławna dębicka chociażby).

    To też pamiętam, ale to była zawsze mobilizacja, albo kupowanie ćwiartki
    świni od rolnika.
    No i się wtedy jadło na zapas :) teraz w święta wszystko stoi na stole :)

  • 64. Data: 2014-10-13 15:15:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek Ptak" napisał w wiadomości
    Dnia 2014-10-13 14:25, *J.F.* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:
    >Miasto - choć małe - około 10-11 tyś w tamtym czasie.

    Bez znaczenia - kartka "normalna" a nie rolnicza.
    Tak czy inaczej - miesa moglo troche brakowac, ale znow nie tak ze
    tylko od wielkiego swieta. Ten przydzial nie byl wcale taki maly.

    Nawiasem mowiac - rodzina wspomina ze przed wojna to mieso bylo
    naprawde od swieta. Na wsi. Ale chodowalo sie na targ ...

    >Być może - pamiętam coś innego.

    Ale matematyki nie oszukasz.
    Chyba ze np wiecej dzieci bylo w rodzinie, przydzial byl mniejszy. Czy
    jak Ergie sugeruje - kartki byly, a miesa nie ...

    >Za wędlinę robiła parówkowa, pasztetowa

    Owszem, tylko ze pasztetowa byla poza przydzialem, a parowki ... nie
    lubie, ale byly dostepne i wczesniej i pozniej.

    >i salceson (zresztą bardzo dobry - nabrałem smaka :) ).

    Brrr :-(

    J.

  • 65. Data: 2014-10-13 15:26:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Jak zaczyna brakować paszy to się ogranicza stado i produkcja szybko
    >spada. Cykl produkcji tucznika od prosięcia do uboju to ~10-12
    >miesięcy - jak zaczęło w 1979/1980 brakować paszy to akurat w 1981
    >nastąpił spadek pogłowia,

    Ale czemu zabraklo paszy ? Brak $ na soje ?

    No i kartki to postulat z sierpnia 80, juz wtedy zaczelo brakowac ...

    J.

  • 66. Data: 2014-10-13 15:31:26
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-10-13, o godz. 15:05:59
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Z Zywca do Lezajska 300km :-)
    > Ale owszem - Okocim w polowie i w efekcie nasycenie Beskidow znacznie
    > wieksze niz innych :-)

    Sam siebie zacytuję: "a jeździłem wtedy bardzo
    dużo zarówno po Sudetach jak i Bieszczadach/Beskidzie Niskim." Zwracam
    uwagę że góry to nie tylko Sudety. Tatr i Pienin akurat nei wymieniałem
    bo nie lubię i byłem przymusowo chyba 3 razy w życiu. ;-)

    > Wroclaw mial co prawda dwa browawy, ale czy to sie przekladalo na
    > dostepnosc ... zabij, nie pamietam.

    Był. Przesiadając się kupowaliśmy na zapas do pociągu w obie strony.

    > Hm, Sudety, tam i wioski rzadko rozlozone, a jak chodzisz po gorach
    > to nie schodzisz.

    Ja głownie Bieszczady i Beskid Niski.

    > Kolejka byla problemem, a dokladniej to piana, ktora wydluzala
    > nalewanie.

    Jak nalewając była dupa to jej się piwo pieniło. Ale czego wymagac od
    studentki na wakacjach?

    > I co - wypijaliscie, czy lezala tak i czekala ... w Twoim przypadku
    > jak rozumiem do zamieszkania w akademiku ? U mnie w domu jeszcze
    > dlugo lezala :-)

    Sporo tego leżało. Ja akurat wtedy prawie nie piłem - a jeśli już to
    piwo. Gorzała nie pomagała w łażeniu - często ekstremalnym.

    > No ale wiesz - potrzebowales cos zespawac czy wytoczyc, spawacz w
    > zakladzie jest ... dales pol litra czy pare paczek papierosow i obie
    > strony byly bardzo zadowolone :-)

    Nie każdy pracował "w zakładzie" i potrzebował toczyć/spawać. Niektórzy
    mieli w rodzinie mechanika a nawet i kowala. Przy czym mechanikowi nie
    wolno było dawać alkoholu bo pił nałogowo. ;-)

    > I tego nie bardzo rozumiem. Z jednej strony moce produkcyjne na te
    > 8.4l byly, z drugiej - jak wszyscy zaczeli kupowac przydzialowa
    > wodke, to spadlo.
    > To po co te kartki ?

    Taki afrodyzjak? Co miał pokazać że władza stara się zaradzić problemom
    które nie do końca problemami były?

    > Czyzby jednak wladza walczyla z alkoholizmem i to skutecznie ?

    Z tym walczono sprzedając alkohol od 13.00 do 21.00. Oficjalnie taki
    był cel quasi prohibicji Jaruzela który alkoholu nir lubił.

    Zdrówko

  • 67. Data: 2014-10-13 15:35:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Ale czemu zabraklo paszy ? Brak $ na soje ?
    > No i kartki to postulat z sierpnia 80, juz wtedy zaczelo brakowac ...

    Nie brakowało. Związkowcom się zdawało, że bogaci wykupują. A bogaci
    nie wykupywali, bo mieli pełne zamrażarki rąbanki i wędlin kupionych
    od zaprzyjaźnionych rolników. Ubój gospodarczy był dozwolony wtedy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 68. Data: 2014-10-13 15:35:39
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-10-13, o godz. 15:26:08
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ale czemu zabraklo paszy ? Brak $ na soje ?

    Plus na kukurydzę i gotowe pasze.

    > No i kartki to postulat z sierpnia 80, juz wtedy zaczelo brakowac ...

    Hodowla tucznika to 10-12 miesięcy. Gdy zaczęła spadać dostępność pasz
    i zużyto zapasy ograniczono ilość prosiąt. Dokarmiono resztkami to co
    było a kolejne partie miały już mniej prosiąt. To się rozłożyło na co
    najmniej pół roku. Stąd efekt braku wystąpił z opóźnieniem.

    Zdrówko

  • 69. Data: 2014-10-13 15:38:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości

    >Jasne. Tylko w każde święta stoły się od żarcia uginały.

    Ale co ty chcesz - w 4 dni podniesc roczne spozycie ?

    >Powstałe w
    >tym czasie ,,wędliny" pozakartkowe i tak były lepsze od współczesnych
    >(niesławna dębicka chociażby).

    A to swoja droga.

    >Nie pamiętasz boomu na zamrażarki 200+ litrów?

    Nie. Ale nawet jesli - niewielki % ludzi (ktorych stac na zamrazarki i
    maja miejsce) nie powinien wywrocic rynku.

    >Ano właśnie.

    Ale wczesniej jakos zapewnial.
    Chyba ze jak Maciek pisze - nagle zaczelo paszy brakowac, i hodowla
    sie zmniejszyla.
    Jak jeszcze ta pasza byla z importu, to zaczyna pasowac.

    J.

  • 70. Data: 2014-10-13 15:40:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >nie wykupywali, bo mieli pełne zamrażarki rąbanki i wędlin kupionych
    >od zaprzyjaźnionych rolników. Ubój gospodarczy był dozwolony wtedy.

    No nie mow ze postulat wzial sie z tego, ze pelne haki byly w
    sklepach.

    Zaczelo brakowac. Ciekawi mnie czemu.

    J.