    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny paliw - kto mnie oswieci?
    Date: Fri, 18 Mar 2011 22:17:21 +0100

    On Sat, 19 Mar 2011 06:08:14 +1000, Iguan007 wrote:

    >Limity "tradingu arbitrazowego" nie sa ustanawiane wg. "IMO" tylko wedlug
    >apetytu na ryzyko danej firmy.

    Ale jak firma nie zajmuje sie glownie spekulacjami gieldowymi tylko
    jest powaznym producentem i dystrybutorem towaru, to 10% rocznego
    obrotu to w ogole nie jest ryzyko :-)
    Za to moze przyniesc spory zysk w calkiem innych miejscach.

    >Wrecz przeciwnie, czesto wielkosc ryneku w instrumentach pochodnych
    >przewyzsza wielkosc rynku fizycznego.

    OK, nie znam rynku ropy .. ale to w sumie woda na moj mlyn - znaczy
    sie cena gieldowa ma jeszcze mniejszy zwiazek z cena rynkowa :-)

    >Dlatego ze poza zabezpieczeniem przed niekorzystnymi zmianami cen niesie tez
    >ze soba zwiekszone ryzyko strat.

    >Troche to metne. Co rozumiesz przez "stosowanie z umiarem"? Przeciez nie ma
    >uniwersalej zasady, limity sa inne dla kazdej firmy. Ten "umiar" jest
    >ustalany przez udzialowcow firmy.

    No ale wiesz - jesli kopalnia sprzedala cala swoja spodziewana
    przyszloroczna produkcje wegla, to zyskala satysfakcjonujaca cene, a
    ryzykuje glownie to ze ten wegiel moze bedzie drozszy i zarobi mniej
    niz by mogla.
    Jesli sprzeda dwa razy wiecej, z zalozeniem ze odkupi kontrakty z
    zyskiem to to juz jest czysta spekulacja.

    >Ciekawe, dlaczego uwazasz ze ktos musi tracic? Kapital inwestycyjny ma
    >dostep do produktu dajecego zysk i przy okazji tworzy plynny rynek,
    >producent ma dostep do zabezpieczenia przeplywow finansowych wiec zyskuje na
    >lepszych kredytyach i ich ubezpieczeniu i plynnosci finansowej. To,ze dla
    >ktorejs strony kontraktu wynik z instrumentow finansowych nie jest
    >pozytywny, nie oznacza ze w ogolnym rozrachunku stracila ona korzystajac z
    >tych intrumentow.

    No tak, ale przestalismy juz mowic o czystym hedgingu, a zaczelismy
    handlowac towarem ktorego nie ma. Kupic, sprzedac, kupic - towaru
    rzeczywistego jak nie bylo tak nie ma. Czyli od tej strony mamy bilans
    zerowy. Wiec jesli ktos na tym zarobil prawdziwe pieniadze, to ktos
    inny musial je stracic :-)

    >Jakiego zbytu? Mam wrazenie ze mylisz rynek fizyczny z rynikiem finansowym.
    >Przeciez jesli kupujesz/sprzedajesz instrumenty pochodne to w 99% nie
    >dostarczasz fizycznie surowca tylko rozliczasz P&L wg. ceny tego
    >surowca.

    No ale dales za przyklad kopalnie, ktora z reguly jednak ma fizycznie
    wegiel do sprzedania :-)

    >Wiec to wcale nie jest takie czarno-biale jak usilujesz to
    >przedstawiac. Przeciez ta kopalnia sprzedajac kontrakt na 2012 tez zaklada
    >jakas cene tego wegla w 2012, a wiec liczy na zysk.

    Z tym ze do osiagniecia zysku to jej wystarczy zeby koszty wlasne do
    tego czasu nie wzrosly nadmiernie. Za to finansujacy ja bank sie
    ucieszy ze ma zagwarantowany zbyt produkcji a nie zakonczy 2012 roku z
    wielkim dlugiem i wielka halda wegla

    >Zalezy. Sa firmy ktore tego nie dopuszczaja bo to juz podchodzi wg. nich po
    >arbitraz.

    Ciagle majac na mysli kopalnie ktora zasadniczo wlasny wegiel
    sprzedaje, to wychodzi na to ze pozbywa sie zobowiazan i zostaje z
    wlasnym weglem, czyli wracamy do punktu wyjscia, wiec wedlug mnie
    "ledwie zahacza". Oczywiscie jakis tam element spekulacji w tym jest,
    mozna zyskac, mozna stracic..

    >To Twoja definicja. Niekoniecznie przyjeta przez wszystkich:
    >http://www.investopedia.com/terms/s/speculation.asp

    Alez przeciez dokladnie to mialem na mysli - podejmujac takie
    dzialanie chcemy zarobic na ruchach cenowych, godzac sie z wiekszym
    ryzykiem.

    >jesze raz - Twoja definicja. Dla mnie np. wycofywanjie srodkow z akcji ktore
    >moim zdaniem spadna to taka sama spekulacja jak kazda inna.

    Przyznaje ci sporo racji, ale nie sprzedac akcji ktore naszym zdaniem
    spadna, a one potem naprawde spadna - to sie nazywa czysta glupota :-)

    Sprzedajac akcje o ktorych myslisz ze spadna ryzykujesz to ze nie
    zarobisz jesli one jednak pojda w gore. Kupujac akcje o ktorych
    myslisz ze pojda w gore - ryzykujesz ze stracisz lub zostaniesz z
    bezwartosciowym papierem. Kupujac je na kredyt lub grajac na
    instrumentach pochodnych ryzykujesz wizyte komornika.
    Wiec co tu jest spekulacja wedle twoich definicji ? :-)

    J.