    From: "Iguan007" <i...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny paliw - kto mnie oswieci?
    Date: Sat, 19 Mar 2011 06:08:14 +1000

    news:02m6o69faj0ginefc7fqlf3dmb4f2c2hja@4ax.com...
    > przy 10% to IMO nawet nie jest ryzyko :-)
    > Za to spodziewany i szybki zysk z ustalenia w ten sposob innej ceny
    > gieldowej moze sie zwrocic z nawiazka.

    Limity "tradingu arbitrazowego" nie sa ustanawiane wg. "IMO" tylko wedlug
    apetytu na ryzyko danej firmy.

    > Po prostu - jesli gielda obejmuje niewielki % obrotow ropa (czy innym
    > towarem) to jest ona podatna na manipulacje.

    Wrecz przeciwnie, czesto wielkosc ryneku w instrumentach pochodnych
    przewyzsza wielkosc rynku fizycznego.

    > Nie bardzo rozumiem - dlaczego nie ?

    Dlatego ze poza zabezpieczeniem przed niekorzystnymi zmianami cen niesie tez
    ze soba zwiekszone ryzyko strat.

    > Tylko trzeba go stosowac z umiarem, bo w wiekszej ilosci to nie jest
    > hedging, tylko spekulacja.

    Troche to metne. Co rozumiesz przez "stosowanie z umiarem"? Przeciez nie ma
    uniwersalej zasady, limity sa inne dla kazdej firmy. Ten "umiar" jest
    ustalany przez udzialowcow firmy.

    > Jak mozna na czyms zarobic to nie dziwne ze jest wielki rynek.
    > Ale ciekawi mnie kto na tym traci :-)

    Ciekawe, dlaczego uwazasz ze ktos musi tracic? Kapital inwestycyjny ma
    dostep do produktu dajecego zysk i przy okazji tworzy plynny rynek,
    producent ma dostep do zabezpieczenia przeplywow finansowych wiec zyskuje na
    lepszych kredytyach i ich ubezpieczeniu i plynnosci finansowej. To,ze dla
    ktorejs strony kontraktu wynik z instrumentow finansowych nie jest
    pozytywny, nie oznacza ze w ogolnym rozrachunku stracila ona korzystajac z
    tych intrumentow.

    > Tylko zobacz jeszcze kto te kontrakty wystawil - elektrownie, sieci ..
    > czy banki lub fundusze inwestycyjne.

    I jedni i drudzy.

    > Nie, to jest zabezpieczenie sobie zbytu, a do pewnego stopnia nawet i
    > zysku. I masz racje - banki to lubia.

    Jakiego zbytu? Mam wrazenie ze mylisz rynek fizyczny z rynikiem finansowym.
    Przeciez jesli kupujesz/sprzedajesz instrumenty pochodne to w 99% nie
    dostarczasz fizycznie surowca tylko rozliczasz P&L wg. ceny tego
    surowca.Wiec to wcale nie jest takie czarno-biale jak usilujesz to
    przedstawiac. Przeciez ta kopalnia sprzedajac kontrakt na 2012 tez zaklada
    jakas cene tego wegla w 2012, a wiec liczy na zysk.

    > W sensie - odkupic wlasny kontrakt lub kupic inny przeciwny ?
    > to sie zgodze - ledwie "zahacza".

    Zalezy. Sa firmy ktore tego nie dopuszczaja bo to juz podchodzi wg. nich po
    arbitraz.

    > Spekulacja to bedzie jak sprzedasz kontrakty na wiecej niz mozesz
    > wyprodukowac, z zalozeniem ze je potem odkupisz :-)

    To Twoja definicja. Niekoniecznie przyjeta przez wszystkich:
    http://www.investopedia.com/terms/s/speculation.asp

    > To jest inwestowanie. Spekulacja to jest zagrac na instrumentach
    > pochodnych na znizke/zwyzke, ryzykujac pozniejsza rozmowe z
    > komornikiem :-)

    jesze raz - Twoja definicja. Dla mnie np. wycofywanjie srodkow z akcji ktore
    moim zdaniem spadna to taka sama spekulacja jak kazda inna.

    Pozdrawiam,
    Iguan

    Iguan007
    Sezon caly rok: