    Date: Sat, 29 Oct 2011 18:38:37 +0200
    From: Andrzej <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Ceny dysków

    Przemysław Ryk wrote:

    > 3TB napędy też już masz na rynku. To raz.

    dużego wyboru jeszcze nie ma, a skok z 2T do 3T to raczej mały skok.
    Jeszcze nie tak dawno wszystko szło x2
    Jeśli dziś utrzymywał by się taki tręd rozwoju HDD jaki był 10 lat temu
    to powinniśmy mieć dyski 10T, a mamy 2T w cenie 600 zł

    > Dwa - to, że są problemy z obsługą napędów o pojemności powyżej 2TB też
    > radośnie pomijasz.

    kiedyś był problem z 500MB, potem z 137GB i jakoś nie przeszkadzało to
    w rozwojowi HDD

    > Trzy - w którymś momencie dalsze zagęszczanie zagęszczanie upakowania danych
    > może się okazać nieopłacalne. Jak ktoś będzie miał do wyboru: kupić jeden
    > dysk 6TB za 5000 PLN, a kupić 4 dyski 2TB po 500PLN sztuka i spiąć je w
    > RAID5 uzyskując tym samym pewną odporność na uszkodzenie urządzenia, to coś
    > mi się wydaje, że jednak weźmie te cztery napędy 2TB.

    Sam więc przyznajesz, że jeśli chodzi o pojemność to dochodzimy już do pewnej
    granicy.
    Czy nie pora więc pozostać przy tej pojemności i pracować nad wydajnością?
    Jeśli tak, to warto rozwijać SSD co próbuje wykazać.

> [...]
    > NAS na SSD z dyskami zapewniającymi 4TB danych przy organizacji w RAID10?

    > Przy dyskach SSD za to hałasuje ich chłodzenie. Może nie dotyczy to domowych
    > komputerów, w których hipokryci Twojego pokroju mają jeden napęd SSD na
    > system i oprogramowanie, a dane i tak trzymają na tych muzealnych HDD, ale u
    > znajomego w firmie, gdzie potrzebowano jedwabiście szybkiego dostępu do
    > danych postawili macierz na SSD. Wydajność to miało co prawda morderczą, ale
    > poziom generowanego przez wentylatory hałasu był cokolwiek interesujący.

    nie wiem do czego zmierzasz i co chcesz udowodnić, ale fakty są takie,
    że dysk HDD ciągnie 5W, a SSD ok. 1-2W (w Idle dużo mniej) a w technologii
    0,22nm jeszcze mniej. Intel celuje na technologie 0,14nm. Dyski dużej pojemności

    w okolicach 1T mogą ciągnąć poniżej 1W.

    > Jakoś cały czas się robi.

    10 lat temu dyski miały czas dostępu w okolicach 15ms, teraz wynosi może 12,
    a 7 ms jest w przypadku HDD droższych od SSD
    To za mały postęp. W SSD na dzień dobry jest poniżej 0.2ms

    ja normalnie nie mogę pojąć dlaczego ta technologia jest gotowa
    i cały czas się nie może rozwinąć.