  • 231. Data: 2011-04-16 11:25:17
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 15/04/2011 16:44, Michal Kleczek wrote:

    > Na przyklad dla OO:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Shlaer%E2%80%93Mellor_m
    ethod
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Booch_method
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_softwar
    e_engineering
    [...]

    Mam problem z taką odpowiedzią, że trudno powiedzieć co, poza
    wymienionymi przykładami, jest lub nie jest "metodyką".

    Z drugiej strony można powiedzieć, że w świetle tej odpowiedzi brak
    "metodyk" nie jest takim dużym problemem, bo nawet w bardzo wielu
    (większości?) projektów gdzie używa się OO, nie używa się niczego
    podobnego do Booch'a czy RUP, o Shlaer-Mellor nawet nie wspominając.

    Ja akurat nawet pracowałem kiedyś w firmie, gdzie wprowadzano proces
    wzorowano w pewnych aspektach na RUP, ale akurat z całej części z
    diagramem klas i w ogóle UML zrezygnowano.

  • 232. Data: 2011-04-16 11:37:46
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-04-16 09:15, Maciej Sobczak pisze:
> [...]
    [...]
    > Ciekawszym pytaniem jest czy w ogóle trzeba to rozwiązywać. Widziałem
    > przypadki, gdy adaptery i inne takie rozdmuchiwały projekt i same w
    > sobie wnosiły nowe zależności (np. konieczność ładowania dodatkowych
    > bibliotek) a nigdy nie było okazji skorzystać z potencjalnych zalet
    > ich wprowadzenia. Wtedy jest koszt a nie ma zwrotu z inwestycji.
    > Pytanie jak to przewidzieć.

    To chyba z definicji nieprzewidywalne. Natomiast przy pierwszym
    przypadku (kiedy widać zysk z "wyrywania dżungli z korzeniami")
    postarać się delegować:
    - nie "całą dżunglę" tylko poszczególne kawałki
    - "opcjonalnie", czyli dając od ręki null-object lub trywialną
    implementację/adapter do konkretnego środowiska

    W końcu tworzymy projekty w jakimś celu, zazwyczaj za czyjeś pieniądze.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 233. Data: 2011-04-16 11:41:13
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-04-14 22:34, Wojciech Jaczewski pisze:

    > Nie staram się przewidywać, czy się rozrośnie czy nie. Bez obiektowego
    > przerostu formy nad treścią nie muszę się tym aż tak martwić, bo nie
    > ograniczam się już na samym początku sztywną strukturą. I podchodzę to
    > projektu przyjmując założenie, że ma robić tylko to, co jest w wymaganiach w
    > tej chwili. Wiem, że prawie zawsze w jakimś tam stopniu się rozrośnie po
    > pierwszych doświadczeniach serwisowych, ale zazwyczaj nie potrafię
    > przewidzieć w którą stronę się to rozwinie.

    Sztywność struktury nie jest własnością OO, choć bywa własnością
    programów pisanych przez ludzi, którzy nie do końca wiedzą, jak
    efektywnie w OO projektować. Wtedy faktycznie jest szansa na przerost
    formy nad treścią i "sztywny" projekt. Odpowiednikiem tego
    w strukturalnym paradygmacie jest np. nieprzewidzenie wielu instancji
    (dane static), słabe parametryzowanie funkcji (ukryte, niepotrzebne
    zależności).

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 234. Data: 2011-04-16 13:22:20
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/04/2011 12:25, Wojciech Jaczewski wrote:

    > Tylko nie można tłumacząc się wizją ewentualnych późniejszych modyfikacji
    > odwlekać powstania programu, który ma zrealizować założenia, które już w
    > danym momencie są znane.

    Zależy o ile odlekasz. Zwykle warto odwlec o 5 minut jeśli implementacja
    będzie trwała więcej niż 20 minut. Jeśli przewidywany czas implemetnacji
    wynosi 20 minut lub mniej, to zgodzę się, że podejście
    proceduralno-strukturalne może być sensowniejsze.

> [...]
    > koszt, lub sprawiając że potencjalny zamawiający w ogóle nie będzie
    > zainteresowany), trzymać się jakiejś ustalonej formy i mniej martwić
    > ewentualnymi zmianami pracowników. Jest to tym łatwiejsze im mniej
    > powstanie, dzięki narzuceniu ograniczeń.
    > Inna opcja to zaryzykować, zrobić coś szybciej, a w razie czego trochę
    > więcej czasu poświęcić na przejmowanie przez jednego pracownika, tego co
    > zrobił inny. Trudność jest tu tym większa w porównaniu z bardziej
    > sformalizowanym sposobem prowadzenia projektu, że do przejęcia jest dużo
    > więcej - bo to więcej w ogóle miało szansę powstać.

    A trzecia opcja to przyjąć zestaw dobrych praktyk, np. zawierających
    między innymi poprawne i sensowne stosowanie technik obiektowych, wziąć
    programistów, którzy będą potrafili posługiwać się odpowiednimi
    technikami, i zrobić produkt szybciej i wydajniej niż w dwóch
    pierwszych, z mniejszą ilością błędów, i w taki sposób, żeby potem można
    go było łatwo modyfikować.

    > Z takimi wypowiedziami kojarzą mi się trafiające się z rzadka dyskusje o
    > metodologii "agile" (co do której mam stosunek obojętny). Ktoś stosował te
    > zwyczaje i projekt mu się udał ---> udał się DZIĘKI "agile". Ktoś stosował i
    > się nie udał ---> stosował "agile" nieudolnie.

    No więc analogicznie do twoich wypowiedzi, z których można wywnioskować,
    że nie rozumiesz o co chodzi z programowaniem obiektowym, z powyższej
    wypowiedzi też można łatwo wywnioskować, że jeśli ktoś stosował coś
    takiego jak "metodologia agile", to albo kompletnie nie rozumie o co
    chodzi, albo stosował jakąś swoją własną metodę, w związku z czym trudno
    się dziwić, że jeden stosował swoją własną metodę projekt się udał, a
    ktoś inny też stosował swoją własną, i projekt się nie udał.

    Żeby nie być kryptycznym, szybko wyjaśniam: nie ma czegoś takiego, jak
    "metodologia agile". Agile jest co najwyżej właściwością danej
    metodologii czy procesu - niektóre metodologie czy procesy są agile,
    inne nie są. Jeśli ktoś mówi "metodologia agile", to zasadniczą są dwie
    możliwości - albo wie, o czym mówi i używa "agile" jako przymiotnika,
    nie wdając się dalej w to, co to była za metodologia, albo - najczęściej
    - nie ma większego pojęcia o metodologiach agile, i wydaje mu się, że
    jak rezygnuje z "big design up front", to już stosuje "metodologię agile".

  • 235. Data: 2011-04-16 14:15:08
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > A trzecia opcja to przyjąć zestaw dobrych praktyk, np. zawierających
    > między innymi poprawne i sensowne stosowanie technik obiektowych,

    Przy czym techniki, które były poprawne przy projekcie X - które zostały
    spisane podczas jego tworzenia, mają dużą szansę być błędne przy projekcie
    Y.
    Gdyby drugi/trzeci/czwarty raz robić od nowa ten sam projekt, to pewnie
    dałoby się spisać, które praktyki są dobre a które złe. Tyle że kolejny raz
    ten sam projekt robi się tylko w niektórych dziedzinach, jak np.
    kompilatory, gdzie od lat rozwija się na ich temat zarówno teoria jak i
    praktyka.
    W bardziej - że tak to określę - zwyczajnych projektach, przed ich
    rozpoczęciem nie ma się tak dużej wiedzy, co się tam sprawdzi a co nie.

> [...]
    > że nie rozumiesz o co chodzi z programowaniem obiektowym, z powyższej
    > wypowiedzi też można łatwo wywnioskować, że jeśli ktoś stosował coś

    Nie pamiętam, czy tak to określali, czy inaczej. Natomiast ogólny sens był
    taki: udało się ---> zastosowali, nie udało się ---> zastosowali
    nieprawidłowo.

> [...]
    > się dziwić, że jeden stosował swoją własną metodę projekt się udał, a
    > ktoś inny też stosował swoją własną, i projekt się nie udał.

    Przecież praktycznie każda metoda tworzenia oprogramowania jest dość ogólna.
    Gdyby była w 100% precyzyjna, program mógłby być tworzony przez generator,
    zamiast człowieka.

  • 236. Data: 2011-04-16 14:40:50
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    > technikami, i zrobić produkt szybciej i wydajniej niż w dwóch
    > pierwszych, z mniejszą ilością błędów, i w taki sposób, żeby potem można

    Z tego co kojarzę, częściej stosuje się spisane zasady w firmach dużych, niż
    w firmach małych. I jakoś tak zwykle się dzieje, że firma gdy już stanie się
    dużą, traci umiejętność samodzielnego tworzenia dobrych produktów. Myślisz,
    że to przypadek? Bo ja uważam, że jest to WYNIK zbyt szczegółowego
    regulowania zasad w firmie - w tym zasad tworzenia oprogramowania.
    Patrząc np. na liczbę zatrudnionych w wielkich korporacjach tworzących
    oprogramowanie, wydawać by się mogło że powinni tworzyć na prawdę mnóstwo
    świetnych produktów. Tymczasem dobre produkty pozyskują zwykle poprzez
    wykupienie małej firmy, a nie samodzielne zrobienie.

  • 237. Data: 2011-04-16 16:16:21
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/04/2011 15:40, Wojciech Jaczewski wrote:

    > Z tego co kojarzę, częściej stosuje się spisane zasady w firmach dużych, niż
    > w firmach małych.

    A skąd niby to kojarzysz? Robiłeś jakieś badania? Masz doświadczenie z
    setek małych i dużych firm? Czytałeś jakieś artykuły na ten temat?

    Poza tym ja nic nie mówiłem o tym, czy te zasady mają być _spisane_ czy
    nie. Być może tak jest, że przy pięciu programistach potrzeba spisywania
    zasad jest mniejsza.

    > I jakoś tak zwykle się dzieje, że firma gdy już stanie się
    > dużą, traci umiejętność samodzielnego tworzenia dobrych produktów. Myślisz,
    > że to przypadek?

    Myślę, że to nieprawda. Skąd masz takie informacje?

> [...]
    > świetnych produktów. Tymczasem dobre produkty pozyskują zwykle poprzez
    > wykupienie małej firmy, a nie samodzielne zrobienie.

    Tu jest kilka spraw. Po pierwsze jak najbardziej duże firmy potrafią
    tworzyć dobre oprogramowanie. Osobna sprawa, że są to najczęściej
    kolejne wersje wydawanych wcześniej produktów, ale to się wiąże z
    kalkulacją ryzyka: robienie nowego produktu od zera jest ryzykowne, nie
    wiadomo, czy uda się go skończyć, czy trafi się w rynek, czy znajdzie
    się klientów. Z drugiej strony takie firmy mają i tak permanentny brak
    mocy przerobowych do rozwijania produktów, które już sprzedają. Co
    oczywiście nie znaczy, że to się nie zdarza, choćby Google jest przecież
    taką firmą, która regularnie wypuszcza nowe produkty generalnie niezłej
    jakości.

    Z drugiej strony z małymi firmami jest tak, że bardzo wiele nigdy nie
    dochodzi do etapu, gdzie mają "shippable" produkt, a w wielu przypadkach
    te ich produkty, które zostają wydane lub oddane klientowi są niskiej
    jakości. Tylko że w większości o nich nie słyszysz, bo takie firmy nie
    stają się duże, a raczej bankrutują. Te, które zostają wykupione przez
    duże firmy to 0.01% ogółu, który zostają wybrane dlatego, że pozostałe
    99.99% to krap.

  • 238. Data: 2011-04-16 16:25:39
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 16 Apr 2011 16:40:50 +0200, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:

> [...]
    >świetnych produktów. Tymczasem dobre produkty pozyskują zwykle poprzez
    >wykupienie małej firmy, a nie samodzielne zrobienie.

    Z czalym szacunkiem, bzdura. Gdy zaczynalem pracowac w firmia, miala
    ona 20 osob, a "flagship product" mial pol miliona linii kodu. Kazdy
    programowal jak chcial.

    Dzisiaj firma ma 2000 osob a kod cos kolo 50 milionow linii. Gdyby te
    50 milionow linii bylo napisane jak kto chce, bylby totalny burdel.
    Zasada jest taka ze kod ma byc napisany tak, aby w przypadku
    znikniecia autora, kazdy inny programista mogl przejac prace "z
    marszu". Z reguly tez, inne osoby sa zaangazowane w utrzymanie kodu
    (maintenace) niz te osoby ktore ow kod napisaly.

    Swego czasu firma IBM stosowala nastepujaca zasade przy zatrudnianiu
    programistow: a) kandydart dostawal do napisania program, b) pracownik
    IBN dostawal ten program z prozba o odcyfrowanie co ten program robi.
    O ile sie nei dawalo odcyfrowac, kandydat odpadal.

    Zasady dzialania w firmie MUSZA byc regulowane. Jezeli nie sa, to
    firma wystawia sie na "odstrzal"

    Natomiast duza firma wykupuje mala firme tylko z jednego powodu: aby
    pozyslac liste klientow.

    A.L.

  • 239. Data: 2011-04-16 16:47:57
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/04/2011 15:15, Wojciech Jaczewski wrote:

    > Przy czym techniki, które były poprawne przy projekcie X - które zostały
    > spisane podczas jego tworzenia, mają dużą szansę być błędne przy projekcie
    > Y.

    No więc właśnie po to istnieje dyscyplina inżynierii oprogramowania,
    żeby ludzie znający się na tym mogli z dużym prawdopodobieństwem
    określić, co sprawdzi się w projekcie Y a co nie.

    Z drugiej strony dlatego też firmy często się jakoś tam specjalizują, a
    nie zabierają się za robienie kompletnego spektrum oprogramowania,
    poczyjnając od gier na telefon a kończąc na oprogramowaniu do sterowania
    elektrownią atomową.

    Natomiast bardzo wiele dobrych praktyk sprawdza się zadziwiająco często,
    w nawet pozornie niepodobnych do siebie projektach. W rzeczywsistości te
    same praktyki będą dobre dla prawie wszystkich przypadkach, wyjątki są
    bardzo rzadkie.

    > W bardziej - że tak to określę - zwyczajnych projektach, przed ich
    > rozpoczęciem nie ma się tak dużej wiedzy, co się tam sprawdzi a co nie.

    Jak się na tym zna, to się ma. Dlatego m. in. tak często stosuje się OO.

    > Nie pamiętam, czy tak to określali, czy inaczej. Natomiast ogólny sens był
    > taki: udało się ---> zastosowali, nie udało się ---> zastosowali
    > nieprawidłowo.

    No ale chyba nie uważasz, że istnieją jakiekolwiek techniki czy metody,
    które dają dobre rezultaty nawet wtedy, kiedy stosuje się je nieprawidłowo?

    > Przecież praktycznie każda metoda tworzenia oprogramowania jest dość ogólna.
    > Gdyby była w 100% precyzyjna, program mógłby być tworzony przez generator,
    > zamiast człowieka.

    To tak jak z budową mostów. Co nie znaczy, że nie istnieje dziedzina
    wiedzy o tym, jak robić mosty i że człowiek może stosować tę wiedzę
    prawidłowo lub błędnie.

  • 240. Data: 2011-04-16 19:45:42
    Od: " " <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Paweł Kierski <n...@p...net> napisał(a):

    > W C++ - tworzeniem i rozbudowywaniem "The Class", co dawało taki sam
    > efekt.
    >
    > Mój wniosek - zabagnienie w C jest nieco łatwiej rozwikłać niż w C++.
    > Za to łatwiej unikać zabagnienia w C++ niż w C, bo C++ (szczególnie
    > jeśli na początku dobrze użyte) narzuca pewne ograniczenia. W końcu
    > trzeba jakoś wytłumaczyć, czemu "friend" i "public".

    Z moich obserwacji wynika, ze teraz typowym zabagnieniem w projektach C++ jest
    pisanie wszystkiego w szablonach (templates), nawet jesli nie daje to zadnego
    zysku nad zwyczajnym polimorfizmem przez dziedziczenie i funkcje wirtualne (a
    koszt jest: czas budowania kodu, slimaczenie sie debuggera na fafnastu klasach
    ktore sa de fakto ta sama klasa). Slyszalem o tym od innych ludzi i widze to w
    duzym kodzie nad ktorym pracuje od niedawna.

    KK