  • 221. Data: 2011-04-15 21:07:53
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: gregorius <grzegorz.gruza@spamerom_nie.gmail.com>

    W dniu 2011-04-15 21:25, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

    > identyfikacji

    > zastanawiam sie czy nie wolalbym by mowic mi raczej per 'GENERALE'
    > (generale kenobi) a mniej per 'profesorze' (mozna tez mowic by mi
    > per generale w roznych jezykach przyanjmniej nauczylbym sie jak jest
    > general w roznych jezykach)

    Jak już się zastanowisz to napisz jak mam do Ciebie mówić.

    > nie jesem zadowolony ze swoich ustalen co do tego jak by nalezalo zrobic
    > te odwolania przez identyfikatory - moze olac przesadna moze dbalosc
    > o cykle i adresowac przez stringi - nie wiem; oleje chyba jednak
    > ten problem pozostajac przy konstatacji ze najlepsze rozwiazanie
    > gdzies nienaruszalnie czeka a genaralna zasada by nie przesadzac z uchwytami
    > jest ciekawa

    Wiesz (.... tu se wstaw tytuł, nad się zastanawiasz). Doszedłem do
    wniosku, że dla Twoich zastosowań pewnie wystarczyłyby odwołania przez
    nazwę. A ta generalna zasada, to może OO?

    gregorius

  • 222. Data: 2011-04-15 21:12:24
    Od: gregorius <grzegorz.gruza@spamerom_nie.gmail.com>

    W dniu 2011-04-15 21:58, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

> [...]
    > ktora np oznaczam @"identyfikator" - ale troche wnerwia mnie to ze trzeba
    > sie w to bawic - cos tu jest nieladnie; np czy ta heca z tymi 'docelowymi
    > wartosciami' jest wata wyprawki i czy to naprawde wazne by miec ta liczbe
    > - z tymi resourcami moze byc jakos inaczej a ja nie wiem jak o tam
    > underlaying w systemie z ymi resourcami jest - gdybym sieskupil to moze
    > bym usalil co mnie u wnerwia ale wogle to mam dylemat czy nie lepiej
    > zawiesic i olac sprawy poki co - o ile identyfikatorami resorce'ow
    > sa nazwy to moze jednak powiny one byc adresowane przez nazwy a z tymi

    Tak sobie myślę - może zaimplementuj jakąś swoją bibliotekę, gdzie do
    dostępu do pliku używa się jego nazwy, a nie uchwytu. Bo póki co to
    mówisz, że przez uchwyt jest źle, natomiast to, jak może być lepiej ...
    to ja mam pomysł, a wy zrealizujcie go.

    Powodzenia

    --
    gregorius

  • 223. Data: 2011-04-15 21:51:20
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 04/15/2011 08:35 PM, p...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >
    > printToFile(h, "zzzz");
    >
    > nie powinien byc wiekszy bo zasadniczo w pierwszym wypadku mozna zrobic
    > 'automatycznie' rzecz podobna do tego co robi sie recznie w drugim wypadku
    > (czyli rozwiazanie resourca i zapisanie adresu w pamieci)
    > - sa pewne subtelnsci i trudnosci do pokonania - w wiekszosci
    > wspomniane tj chodzi o to ze wyrazenie resource "x.txt"
    > powinno raz rozwiazac resourca a ozostale razy zwrocic adres - chyba
    > zeby zrobic z tego wewnetrzny mechanizm i np wyrazenie
    > resourceid "a.txt" powinno robic za nowy typ typu resourceid 'rejestrowany'

    Taaak... Załóżmy, że w dwóch miejscach w programie czytasz ten sam plik.
    W przypadku FILE, każdy z nich ma swój bufor, zapamiętaną swoją pozycję
    odczytu i różne inne rzeczy. Gdzie w Twojej bez uchwytowej propozycji te
    rzeczy są trzymane?

    JD

  • 224. Data: 2011-04-16 07:15:56
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Apr 15, 5:57 pm, Jędrzej Dudkiewicz <jedrzej.dudkiew...@nospam-
    gmail.com> wrote:

    > Raczej nie o to chodzi. Ja rozumiem to tak, że masz klasę K, w niej
    > metodę M, implementacja metody nie jest pure, czyli np. loguje coś klasą
    > L. L używa do synchronizacji S itd, itp. Jeżeli projekt taki jest, to
    > faktycznie musisz targać za sobą pół dżungli.

    Nie jestem pewny, czy można to tak określić. To nie moja wina, że
    jedynym celem działania każdego programu jest modyfikowanie jakiegoś
    stanu (jeżeli program nie modyfikuje żadnego stanu, to nie ma po co go
    uruchamiać).
    Natomiast to, czy logger, semafor, itd. mają być zaszyte w kodzie nie
    jest w żaden sposób cechą szczególną OO [*]. Niektórzy starają się to
    rozpinać albo wyciągać tego typu zależności poza program (pozdrawiam
    miłośników programowania w XMLu), ale tak czy siak jakiś loger musi
    być i synchronizacja musi być, itd. - czyli wyciągnięcie czegoś z kodu
    zawsze powoduje, że to coś wylezie gdzie indziej.
    Jak przysłowiowa plastelina, którą się ściska w dłoni. :-)

    [*] Akurat OO daje narzędzia do tego, żeby te zależności wyciągać,
    więc krytykowanie OO za istnienie takich zależności jest szczekaniem
    na niewłaściwe drzewo.

    > Swoją drogą pytanie, jak to rozwiązać, jest dość ciekawe

    Ciekawszym pytaniem jest czy w ogóle trzeba to rozwiązywać. Widziałem
    przypadki, gdy adaptery i inne takie rozdmuchiwały projekt i same w
    sobie wnosiły nowe zależności (np. konieczność ładowania dodatkowych
    bibliotek) a nigdy nie było okazji skorzystać z potencjalnych zalet
    ich wprowadzenia. Wtedy jest koszt a nie ma zwrotu z inwestycji.
    Pytanie jak to przewidzieć.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 225. Data: 2011-04-16 08:46:39
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Wed, 13 Apr 2011 00:02:51 -0700 (PDT), Mariusz
    Marszałkowski<m...@g...com> wrote:
    > Mam podobne obserwacje w programach w ktorych wazna jest
    > wydajna implementacja. Wtedy zdecydowanie wole podejscie
    > proceduralne. Poza tym wyjatkiem, podejscie obiektowe zawsze
    > mi pomaga.

    A w czym właściwie obiektowość przeszkadza wydajnej implementacji?

  • 226. Data: 2011-04-16 09:03:53
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Thu, 14 Apr 2011 22:02:49 +0200, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:
    > "- inefficient abstracted programming models where two years
    > down the road you notice that some abstraction wasn't
    > very efficient, but now all your code depends on all the nice
    > object models around it, and you cannot fix it without
    > rewriting your app.
    > In other words, the only way to do good, efficient, and
    > system-level and portable C++ ends up to limit yourself
    > to all the things that are basically available in C.

    Przecież z całego tego tekstu widać, że koleś jest idiotą, który
    wypowiada się na tematy, o których nie ma pojęcia.

  • 227. Data: 2011-04-16 09:06:24
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > W przypadku FILE, każdy z nich ma swój bufor, zapamiętaną swoją pozycję
    > odczytu i różne inne rzeczy. Gdzie w Twojej bez uchwytowej propozycji te

    ok, uznaje te jak i wspomniane wczesniej trudnosci - (jesli tak jest to
    okazuje sie ze taki uchwyt to nie tyle wskaznik na resource co na jakis
    bufor do resourca itd) nie zmianiaja jednak ogolnie dobrego sostrzezenia ze w
    wywaleniu uchwytow miescilaby sie ew pewna wartosc

    proponuje jednak odlozyc ten temat na dluzszy czas (np do czasu az dowiem
    sie jak takie resourcy rozwiazuje sie na niskim poziomie), to glebszy temat
    a jakmowilem musze zrobic lub przynajmniej postarac sie zrobic w weekend
    pewne okropnie zagmatwane rzeczy tak ze wole nie wdawac sie tymczasem az w
    tak odrebnie angazujace topiki - zwlaszcza ze i te tez okazuja sie nieco
    zagmatwane

  • 228. Data: 2011-04-16 09:13:14
    Od: p...@p...onet.pl

    > Przecież z całego tego tekstu widać, że koleś jest idiotą, który
    > wypowiada się na tematy, o których nie ma pojęcia.

    dodaj jeszcze ze ma "nasrane we lbie" to juz zupelnie pochwalisz
    sie swoim poziomem - widocznie w tym temacie jestes specjalista
    skoro uzywasz tych okreslen, musi byc ze znasz sie na tym

  • 229. Data: 2011-04-16 10:21:00
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 14/04/2011 20:53, Wojciech Jaczewski wrote:

    > Cóż poradzić.

    No, to chyba ty pierwszy użyłeś w tym wątku jako argumentu tego, że w
    coś nie wierzysz. :)

    > W takim razie co innego niż moda sprawia, że programowanie obiektowe jest
    > tak popularne?

    Korzyści, jakie odnosi się w bardzo wielu przypadkach, _zwłaszcza_ w
    stosunku do programowania proceduralnego/strukturalnego. Szybsze
    tworzenie programów, mniej błędów, ułatwienie współpracy wielu
    programistów nad tym samym kodem, lepszy code reuse itd.

    > Dla mnie "porządnie" oznacza, że umiem osiągnąć określony cel. I tę
    > umiejętność w dziedzinie programowania w jakimś tam stopniu nabyłem.

    Cieszę się niezmiernie, ale "określony cel" to może znaczyć cokolwiek i
    nic. "Określony cel" może nawet określić ktoś, kto potrafi napisać tylko
    program "Hello World" w BASIC'u na C64.

    Z punktu widzenia projektu ważne są różne cele, m.in. takie żeby program
    można było łatwo i szybko modyfikować, nie wprowadzając przy tym zbyt
    wielu błędów. I w sytuacji, kiedy nad kodem pracuje wielu programistów,
    (i powiedzmy mamy możliwość zatrudnienia programistów znających
    odpowiednie techniki), to narzucenie użycia technik obiektowych, w
    języku wspiejającym obiektowość, znacznie skuteczniej osiąga ten cel niż
    robienie tego proceduralnie/strukturalnie.

    > Nie wiem dlaczego miałbym się uczyć, jak osiągnąć ten sam cel przy pomocy
    > dłuższej, mniej czytelnej, ale za to obiektowej struktury programu.

    To się zgadza - nie wiesz.

  • 230. Data: 2011-04-16 11:25:16
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    >
    > Z punktu widzenia projektu ważne są różne cele, m.in. takie żeby program
    > można było łatwo i szybko modyfikować, nie wprowadzając przy tym zbyt

    Tylko nie można tłumacząc się wizją ewentualnych późniejszych modyfikacji
    odwlekać powstania programu, który ma zrealizować założenia, które już w
    danym momencie są znane.

> [...]
    > języku wspiejającym obiektowość, znacznie skuteczniej osiąga ten cel niż
    > robienie tego proceduralnie/strukturalnie.

    To jest zawsze coś za coś. Można znacząco zwiększyć zespół, lub znacząco
    wydłużyć czas powstawania projektu (tym samym znacząco zwiększając jego
    koszt, lub sprawiając że potencjalny zamawiający w ogóle nie będzie
    zainteresowany), trzymać się jakiejś ustalonej formy i mniej martwić
    ewentualnymi zmianami pracowników. Jest to tym łatwiejsze im mniej
    powstanie, dzięki narzuceniu ograniczeń.
    Inna opcja to zaryzykować, zrobić coś szybciej, a w razie czego trochę
    więcej czasu poświęcić na przejmowanie przez jednego pracownika, tego co
    zrobił inny. Trudność jest tu tym większa w porównaniu z bardziej
    sformalizowanym sposobem prowadzenia projektu, że do przejęcia jest dużo
    więcej - bo to więcej w ogóle miało szansę powstać.

    > To się zgadza - nie wiesz.

    Z takimi wypowiedziami kojarzą mi się trafiające się z rzadka dyskusje o
    metodologii "agile" (co do której mam stosunek obojętny). Ktoś stosował te
    zwyczaje i projekt mu się udał ---> udał się DZIĘKI "agile". Ktoś stosował i
    się nie udał ---> stosował "agile" nieudolnie.