  • 211. Data: 2011-04-15 17:23:04
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Zbigniew Malec <a...@i...invalid>

    On Fri, 15 Apr 2011 19:05:33 +0200, p...@p...onet.pl wrote:

    > a jak to ma wygladac? jest w tym cos szczegolnego - nigdy nie
    > uzywalem takiego kodu;

    Koledze chodzi o to (tak podejrzewam), że za uchwytem, oprócz identyfikacji
    samego pliku, stoi też stan z nim interakcji. Np. na którym bajcie masz
    właśnie wskaźnik odczytu pliku itp. Można by każdy taki parametr wyrzucać
    na zewnątrz, a potem go z powrotem podawać przy każdym wywołaniu funkcji z
    danym plikiem związanej, ale to by było strasznie niewygodne. A tak masz to
    zaenkapsulowane z dala od niepokojów programisty.

    Zbyszek Malec

  • 212. Data: 2011-04-15 17:37:02
    Od: Zbigniew Malec <a...@i...invalid>

    On Fri, 15 Apr 2011 18:51:59 +0200, p...@p...onet.pl wrote:

    > a pozniej mozna by probowac
    > je wykorzystac a nie robic za kazdym razem - stringi i tak sa przekazywane
    > przez adres, trzeba by wiec tylko pozapewniac ze to nie sa odrebne kopie
    > tylko ten sam wskaznik

    No i właśnie wymyśliłeś uchwyt. To jest taki "wskaźnik", który mapujesz raz
    przy użyciu open, a potem używasz w innych wywołaniach. U ciebie akurat
    jest o tyle gorzej, że dochodzi jeszcze jeden, zupełnie zbędny poziom
    odniesienia.

    > openFile(@"ala.txt");
    > printToFile(@"ala.txt", "yo man");
    > closeFile(@"ala.txt");

    W ten sposób wprowadzasz dodatkową składnię do języka, która reprezentuje
    pewną funkcjonalność, która nie jest powszechnie używana w samym języku.
    Poza tym, jaka wartość dodana jest w twojej propozycji? A jak napiszesz
    funkcję, która robi coś na zadanym pliku? Przekażesz napis jako argument?
    Czyli dokładnie tak samo jak byś postąpił z uchwytem. Twoje rozwiązanie
    niestety nie wnosi nic pozytywnego, a jedynie dodaje kolejny poziom
    odniesienia, zaśmieca język oraz jest wolniejsze, niż użycie po prostu
    uchwytów.

    > - robi to jak widac pewne drobne roznice ale wynika z tego
    > ze jest to semantycznie nieco inna rzecz - raczej da sie zrobic; bedzie
    > chyba nawet drobinke _szybciej_ niz z uchwytami (bo nie ma uchwytow
    > ktorych obsluga to maly koszt) i nie ma uchwytow - sa tylko identyfikatory

    Nie będzie szybciej, bo to co proponujesz, to są właśnie uchwyty, tylko że
    napisowe, a nie liczbowe i jeszcze ze specjalną składnią w języku. I tak
    trzeba w jakiś sposób powiązać mnóstwo informacji wynikającej z danej
    interakcji z danym plikiem.
    Wspomnę o jeszcze jednym aspekcie, o którym widocznie nie pomyślałeś.
    Użycie uchwytów do plików pozwala na takie samo używanie socketów jak i
    zwykłych plików, natomiast wprowadzenie uchwytów napisowych powiązanych
    tylko ze zwykłymi plikami powoduje koniecznośc istnienia podwójnego api,
    jednego do zwykłych plików, które da się nazwać tekstowo oraz drugiego,
    związanego z socketami. Że już nie będę wspominał o systemach, gdzie nie ma
    czegoś takiego jak nazwa pliku, bo nie ma fizycznie czegoś takiego jak
    plik, a są jedynie rekordy w bazie danych.

    Zbyszek Malec

  • 213. Data: 2011-04-15 17:52:51
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Powtarzam raz jeszcze - uchwyt daje Ci (tylko?) to, że nazwa nie musi być:

    > a) za każdym razem rozwiązywana na nowo

    > b) nie musisz trzymać zasobów niejawnie w jakiejś globalnej tablicy

    > JD

    a)

    nazwa nie musi byc rozwiazywana za kazdym razem, musi byc rozwiazana
    raz - po czym uzywany identyfikator moze miec juz docelowa wartosc

    fakt ze w uzyciu

    openFile(@"x.txt")
    printToFile(@"x.txt")
    closeFile(@"x.txt")

    zaciemiona jest asymetria w zwiazku z tym ze przy open jest rozwiazywana
    a pozniej juz rozwiazana - ale mozna i na to cos wymyslec np

    link_resource("x.txt") //jawny statement do podlinkowania resourca
    czy jakies mount(@"x.txt");

    tutaj wszystkie @"x.txt" maja juz rozwiazana wartosc

    inna opcja o uzywanie zwyklych stringow przez wskazniki - trudno
    mi sie zdecydowac ktora z tych opcji jest lepsza a jak mowie nie
    mam teraz mozliwosci dluzej tego porozwazac - kluczowym stwierdzeniem
    jest to ze nie jest dobrze musiec babrac sie z uchwytami kiedy
    wystarcza identyfikatory

    b) nie powinienes uzywac nazwy 'global' tylko 'internal'
    - to ze te dane nie sa wywlwczone i rozwleczone po uchwytach to
    wlasnie zaleta - i tak nie wiem czy np PE nie ma juz jakiejs takiej
    tablicy w procesie

  • 214. Data: 2011-04-15 18:35:39
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > przy użyciu open, a potem używasz w innych wywołaniach. U ciebie akurat
    > jest o tyle gorzej, że dochodzi jeszcze jeden, zupełnie zbędny poziom

    mowie, jestem zmeczony i mam troche rzeczy do zrobienia totez nie
    moge wdawac sie w jakies dlugie zastanowienia ale zeby zrekapitulowac

    nie jest tak jak to niektorzy tu wspomnieli ze jedyne co sie zyskuje
    to wiekszy koszt niz dostep przez uchwyt - bo to co sie przede
    wszystkim zyskuje to * kompletny brak uchwytow *

    jesli pominiemy trudnosci ze zwiekszonymi kosztami
    to wartosc tego rozwiazania polega na tym ze nie ma uchwytow (czasem
    setek uchwytow) i koniec podajesz po prostu nazwy zasobow

    sprawa zniesienia kosztow to druga sprawa i robi sie troche trudniej
    ale wydaje sie ze koszt jakiegos

    printToFile(resource "x.txt", "zzzz");

    wobec

    printToFile(h, "zzzz");

    nie powinien byc wiekszy bo zasadniczo w pierwszym wypadku mozna zrobic
    'automatycznie' rzecz podobna do tego co robi sie recznie w drugim wypadku
    (czyli rozwiazanie resourca i zapisanie adresu w pamieci)
    - sa pewne subtelnsci i trudnosci do pokonania - w wiekszosci
    wspomniane tj chodzi o to ze wyrazenie resource "x.txt"
    powinno raz rozwiazac resourca a ozostale razy zwrocic adres - chyba
    zeby zrobic z tego wewnetrzny mechanizm i np wyrazenie
    resourceid "a.txt" powinno robic za nowy typ typu resourceid 'rejestrowany'
    przy pierwszym uzyciu - cos w tym stylu

  • 215. Data: 2011-04-15 19:12:45
    Od: gregorius <grzegorz.gruza@spamerom_nie.gmail.com>

    W dniu 2011-04-15 19:23, Zbigniew Malec pisze:

> [...]
    > danym plikiem związanej, ale to by było strasznie niewygodne. A tak masz to
    > zaenkapsulowane z dala od niepokojów programisty.

    O to właśnie koledze chodzi :-).
    Ale jak profesor nigdy nie używał takich programów (np. serwerowej bazy
    danych) to podejrzewam, że ciężko jest mu sobie coś takiego wyobrazić -
    pewnie stąd jego wątpliwości.

    gregorius

  • 216. Data: 2011-04-15 19:23:50
    Od: gregorius <grzegorz.gruza@spamerom_nie.gmail.com>

    W dniu 2011-04-15 19:52, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
> [...]
    [...]
> [...]
    > a pozniej juz rozwiazana - ale mozna i na to cos wymyslec np
    >
    > link_resource("x.txt") //jawny statement do podlinkowania resourca

    Czy w swoich rozważaniach bierzesz pod uwagę to, że to "x.txt" może być
    budowane dynamicznie w czasie działania programu?
    Pytam, bo nie bardzo rozumiem tego ostatniego zdania.

    gregorius

  • 217. Data: 2011-04-15 19:25:20
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    gregorius <grzegorz.gruza@spamerom_nie.gmail.com> napisał(a):

    > O to właśnie koledze chodzi :-).
    > Ale jak profesor nigdy nie używał takich programów (np. serwerowej bazy
    > danych) to podejrzewam, że ciężko jest mu sobie coś takiego wyobrazić -
    > pewnie stąd jego wątpliwości.

    zastanawiam sie czy nie wolalbym by mowic mi raczej per 'GENERALE'
    (generale kenobi) a mniej per 'profesorze' (mozna tez mowic by mi
    per generale w roznych jezykach przyanjmniej nauczylbym sie jak jest
    general w roznych jezykach)

    nie jesem zadowolony ze swoich ustalen co do tego jak by nalezalo zrobic
    te odwolania przez identyfikatory - moze olac przesadna moze dbalosc
    o cykle i adresowac przez stringi - nie wiem; oleje chyba jednak
    ten problem pozostajac przy konstatacji ze najlepsze rozwiazanie
    gdzies nienaruszalnie czeka a genaralna zasada by nie przesadzac z uchwytami
    jest ciekawa

  • 218. Data: 2011-04-15 19:50:18
    Od: "Waldek M." <w...@l...localdomain>

    Dnia Fri, 15 Apr 2011 19:25:20 +0000 (UTC), f...@g...SKASUJ-TO.pl
    napisał(a):
> [...]
    > (generale kenobi) a mniej per 'profesorze' (mozna tez mowic by mi
    > per generale w roznych jezykach przyanjmniej nauczylbym sie jak jest

    Raczej per 'pacjencie' kenobi.

    Grupo szanowna - dajcie już sobie na wstrzymanie, błagam.
    Naprawdę trudno zdzierżyć banialuki tego gościa na codzień,
    nie musicie go jeszcze podpuszczać.

    Waldek

    P.S. Znowu zmienił maila i wylazł z KF... ech...

  • 219. Data: 2011-04-15 19:58:17
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Czy w swoich rozważaniach bierzesz pod uwagę to, że to "x.txt" może być
    > budowane dynamicznie w czasie działania programu?
    > Pytam, bo nie bardzo rozumiem tego ostatniego zdania.
    >
    > Pozdrawiam

    tak to chyba nie ma specjalnego znaczenia - trzeba po prostu raz
    w runtime przetlmaczyc "identyfikator" na docelowa z'cache'owana wartosc
    ktora np oznaczam @"identyfikator" - ale troche wnerwia mnie to ze trzeba
    sie w to bawic - cos tu jest nieladnie; np czy ta heca z tymi 'docelowymi
    wartosciami' jest wata wyprawki i czy to naprawde wazne by miec ta liczbe
    - z tymi resourcami moze byc jakos inaczej a ja nie wiem jak o tam
    underlaying w systemie z ymi resourcami jest - gdybym sieskupil to moze
    bym usalil co mnie u wnerwia ale wogle to mam dylemat czy nie lepiej
    zawiesic i olac sprawy poki co - o ile identyfikatorami resorce'ow
    sa nazwy to moze jednak powiny one byc adresowane przez nazwy a z tymi
    wartosciami adresami to jakis humbug

  • 220. Data: 2011-04-15 19:59:07
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>