  • Data: 2011-04-16 16:16:21
    Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 16/04/2011 15:40, Wojciech Jaczewski wrote:

    > Z tego co kojarzę, częściej stosuje się spisane zasady w firmach dużych, niż
    > w firmach małych.

    A skąd niby to kojarzysz? Robiłeś jakieś badania? Masz doświadczenie z
    setek małych i dużych firm? Czytałeś jakieś artykuły na ten temat?

    Poza tym ja nic nie mówiłem o tym, czy te zasady mają być _spisane_ czy
    nie. Być może tak jest, że przy pięciu programistach potrzeba spisywania
    zasad jest mniejsza.

    > I jakoś tak zwykle się dzieje, że firma gdy już stanie się
    > dużą, traci umiejętność samodzielnego tworzenia dobrych produktów. Myślisz,
    > że to przypadek?

    Myślę, że to nieprawda. Skąd masz takie informacje?

    > Bo ja uważam, że jest to WYNIK zbyt szczegółowego
    > regulowania zasad w firmie - w tym zasad tworzenia oprogramowania.
    > Patrząc np. na liczbę zatrudnionych w wielkich korporacjach tworzących
    > oprogramowanie, wydawać by się mogło że powinni tworzyć na prawdę mnóstwo
    > świetnych produktów. Tymczasem dobre produkty pozyskują zwykle poprzez
    > wykupienie małej firmy, a nie samodzielne zrobienie.

    Tu jest kilka spraw. Po pierwsze jak najbardziej duże firmy potrafią
    tworzyć dobre oprogramowanie. Osobna sprawa, że są to najczęściej
    kolejne wersje wydawanych wcześniej produktów, ale to się wiąże z
    kalkulacją ryzyka: robienie nowego produktu od zera jest ryzykowne, nie
    wiadomo, czy uda się go skończyć, czy trafi się w rynek, czy znajdzie
    się klientów. Z drugiej strony takie firmy mają i tak permanentny brak
    mocy przerobowych do rozwijania produktów, które już sprzedają. Co
    oczywiście nie znaczy, że to się nie zdarza, choćby Google jest przecież
    taką firmą, która regularnie wypuszcza nowe produkty generalnie niezłej
    jakości.

    Z drugiej strony z małymi firmami jest tak, że bardzo wiele nigdy nie
    dochodzi do etapu, gdzie mają "shippable" produkt, a w wielu przypadkach
    te ich produkty, które zostają wydane lub oddane klientowi są niskiej
    jakości. Tylko że w większości o nich nie słyszysz, bo takie firmy nie
    stają się duże, a raczej bankrutują. Te, które zostają wykupione przez
    duże firmy to 0.01% ogółu, który zostają wybrane dlatego, że pozostałe
    99.99% to krap.