  • 51. Data: 2010-12-13 14:54:32
    Temat: Re: CMS - jak powinno wyglądać wprowadzanie treści?
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-12-13 15:26, Marek wrote:
    [8<]
    > Wyszukiwarki same tego nie zrobią bo nie potrafią
    > rozumieć kontekstu dokumentu. Po to wymyślono semantykę dokumentu: tagi
    > typu <title>, <hx), <strong> aby twórcy tych dokumentów mieli narzędzie
    > do m.in. informowania wyszukiwarek co do tego co jest najbardziej
    > istotne w danym artykule a co jest wątkiem pobocznym, mniej istotną
    > wzmianką etc.

    Akurat w Twoim przykładzie przeciwwskazania MZ są <em>bardzo</em> ważne
    ;) i zasługują na stronga. Poza tym zobacz na przykłady ze strong w
    dokumentacji HTML4 czy 5, nie za bardzo nadają się do pozycjonowania.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 52. Data: 2010-12-13 15:50:18
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-12-13 15:41, Michał Gancarski pisze:
    > Jeśli koniecznie ma być wytłuszczony to chyba nie jest nieistotny?

    :-)))
    Istotny jest dla człowieka czytającego stronę aby sobie zabiegiem nie
    zaszkodził. Jednakże nieistotny dla tego samego człowieka siedzącego w
    Googlach w celu znalezienia produktu. Nasza strona nie ma na celu
    promowania przeciwwskazań lecz produkt. Jeśli ktoś będzie szukał w sieci
    przeciwwskazań do tego zabiegu to nasza strona powinna być na szarym
    końcu. Jeśli istniałby znacznik <maloistotne> to używałbym go zamiast <b>.

  • 53. Data: 2010-12-13 15:59:54
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-12-13 15:54, Paweł Piskorz pisze:

    > Akurat w Twoim przykładzie przeciwwskazania MZ są <em>bardzo</em> ważne
    > ;) i zasługują na stronga.

    Już odpisałem Michałowi w tej kwestii. :-) Bardzo ważne są one w chwili
    gdy czytamy o produkcie. Czytanie to czynność wizualna więc wizualnie
    jest to wyróżnione. Jednakże naszym celem nie jest promowanie
    przeciwwskazań. Promowania w maszynach dokonujemy z udziałem struktur
    semantycznych. Dlatego to co ma być ważne dla maszyn powinno inaczej być
    wyróżnione. Albo inaczej: to co powinno być bardzo słabo wyszukiwalne w
    maszynach powinno mieć w jakiś sposób obniżone znaczenie. Niestety nie
    ma znacznika <maloistotne>.

    > Poza tym zobacz na przykłady ze strong w
    > dokumentacji HTML4 czy 5, nie za bardzo nadają się do pozycjonowania.

    To czy się nadają lepiej lub gorzej dane struktury to już inny temat.
    Wyszukiwarki na to reagują więc nie ma za bardzo możliwości innego
    podejścia. Pomijam "nielegalne" sztuczki. Ważność treści dokumentu
    określają słowa ubrane w semantykę HTML. Nie ma innych mechanizmów.
    Prawda? :-)

  • 54. Data: 2010-12-13 16:06:36
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Mon, 13 Dec 2010 16:50:18 +0100, Marek wrote:

    > :-)))
    > Istotny jest dla człowieka czytającego stronę aby sobie zabiegiem nie
    > zaszkodził.

    Czyli dla człowieka korzystającego z wyszukiwarki?

    > Jednakże nieistotny dla tego samego człowieka siedzącego w
    > Googlach w celu znalezienia produktu.

    Ale skąd pomysł, że wiesz czego szukają ludzie, którzy powinni trafić na tę
    stronę? O ile można stwierdzić jakie frazy są interesujące dla Was, o tyle
    w żaden sposób nie da się stwierdzić jakie informacje mogą być ważne dla
    internautów w powiązaniu z Waszymi produktami.

> [...]
    > przeciwwskazań do tego zabiegu to nasza strona powinna być na szarym
    > końcu. Jeśli istniałby znacznik <maloistotne> to używałbym go zamiast <b>.

    I jeśli trafi do Was człowiek szukający przeciwskazań to co dokładnie się
    stanie? Co najwyżej zamówi produkt. W dodatku znajdzie go po treści ważnej
    nie tylko dla niego samego (bo wpisał frazę w wyszukwiarkę) ale i znaczącej
    z punktu widzenia użytkowania produktu (bo tekst został, z jakichś powodów,
    przez redaktora serwisu specjalnie oznaczony).

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 55. Data: 2010-12-13 16:06:56
    Od: Piotr Siudak <s...@x...pl>

    W dniu 13.12.2010 15:44, Paweł Piskorz pisze:

    > Jak ma preferować strong nad b, skoro ich nie rozróżnia?

    pokaż mi tezę gdzie twierdzę że preferuje.

    > Od czerwca 1993 to już kilka nowszych wersji HTMLa jest, zaktualizuj
    > wiedzę.

    zapytałes od kiedy wiec ci odpoweiedziałem od kiedy. Wtedy była pierwsza
    wersja która tak miała. Jest jakaś nowsza wersja w której jest inaczej?

    --
    Piotr Siudak
    s...@x...pl

  • 56. Data: 2010-12-13 16:16:05
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Sat, 11 Dec 2010 19:14:15 +0100, Marek wrote:

    > Nie chcę cytować URL jednakże konkretnie: mamy stronę opisującą jakiś
    > zabieg kosmetyczny. Opisana jest technologia tego zabiegu i promujemy
    > nazwę tej technologii.
    >
    > Na końcu dłuższego artykułu są wyróżnione przeciwwskazania. Zależy nam
    > bardzo aby rzuciły się one w oczy czytającemu i w żadnym przypadku nie
    > stały się celem pozycjonowania.

    A dlaczego? Bo internauta dowie się, że istnieją przeciwskazania o jedno
    kliknięcie szybciej? A może dostaniecie w ten sposób więcej wejść, bo
    ludzie będą szukać frazy "zabieg przeciwskazania" i jeszcze się okaże, że
    strona udzieliła znaczącej informacji i macie plus jeden do charyzmy?

    > Zmienia się przelicznik kodu do treści gdy boldy zaczniemy robć jako:

    > zamiast
    >
    > <b>xxx</b>

    Jestem dziwnie pewien, że nie dbacie o każdy możliwy znak, który mógłby ale
    nie musiał znaleźć się w kodzie strony. Skracaie nazwy klas? Wysyłacie
    stronę skompresowaną? Kompresujecie dodatkowo treść JS, wycinając puste
    znaki? Każdy obrazek idealnie zoptymalizowany? Jeśli odpowiedziałeś na te
    pytania twierdząco, to można rzeczywiście zacząć martwić się o spany.

    > Ja z tym nie mam problemów :-) Mnóstwo opcji redagowanego dokumentu
    > uzależnionych jest od sekcji w jakiej go tworzymy. Np. jeśli serwis jest
    > sklepem to dokument może mieć cechy cena i rozmiar w kategorii obuwia, a
    > w akcesoriach do tenisa tylko cena. To tylko wierzchołek góry tego co
    > "samo" się dostosowuje do potrzeb danego typu dokumentu.

    > Hmmm... dziwne dla mnie byłoby takie podejście szczerze mówiąc. Przede
    > wszystkim niepotrzebnie kosztowne.

    Tzn. jakie podejście? Sam piszesz, że wszystko 'się dostosowuje', więc
    edytor jest automatycznie jedynie elementem tego, z czego korzysta
    redaktor.

    > Ale tylko o nim mówimy.

    Ale w konkretnym kontekście. Bez kontekstu ten wątek w ogóle nie powinien
    zaistnieć. No bo lepsza jest opona zimowa czy letnia? A samochód
    małolitrażowy czy monstrum 4x4?

    > Ok. Mamy serwis z białym tłem czarne litery 12px Arial. W edytorze też
    > tak widzimy. Skórka się zmienia bo ktoś umarł. Strona staje się czarna,
    > białe litery, Times 10px. Edytor wyświetla nasz dokument po staremu
    > jeśli go nie przerobimy.
    >
    > A co jeśli serwis ma N skórek do wyboru przez użytkownika? N edytorów
    > będzie potrzebnych?

    Ale po co? Nie ma możliwości podejrzenia w bieżącej skórce tego co zostało
    stworzone w edytorze?

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 57. Data: 2010-12-13 17:55:19
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-12-13 17:06, Piotr Siudak wrote:

    > pokaż mi tezę gdzie twierdzę że preferuje.

    W takim razie na jakiej podstawie uważasz, że użytkownik (wstaw Twoje
    twierdzenie) strong a nie b?

    > zapytałes od kiedy wiec ci odpoweiedziałem od kiedy. Wtedy była pierwsza
    > wersja która tak miała.

    Pokaż mi tezę gdzie dokumentacja HTML twierdzi iż: "strong to jest
    wyróżnianie tekstu przez pogrubienie".

    > Jest jakaś nowsza wersja w której jest inaczej?

    Łącznie z tą na którą się powołujesz, będzie (w zależności od tego jak
    liczysz) od 3 do 6.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 58. Data: 2010-12-13 18:08:16
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-12-13 16:59, Marek wrote:
    > Już odpisałem Michałowi w tej kwestii. :-) Bardzo ważne są one w chwili
    > gdy czytamy o produkcie. Czytanie to czynność wizualna więc wizualnie
    > jest to wyróżnione.

    Dla Ciebie i dla mnie tak, ale są ludzie którzy słuchają stron - czy dla
    nich wyróżnienie jest nieważne? MZ jest to ważne dla każdego kto szuka
    informacji o danym produkcie, niezależnie od tego w jakiej postaci je
    dostaje.

    > Jednakże naszym celem nie jest promowanie przeciwwskazań.

    To strona a nie strong ma promować produkt ;)
    W takim razie co wrzucasz w stronga? Nazwę produktu? Przecież to
    semantycznie bez sensu, a tylko robienie pod wyszukiwarki (o ile to
    biorą pod uwagę), a fe!

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 59. Data: 2010-12-13 21:30:30
    Od: Piotr Siudak <s...@x...pl>

    W dniu 13.12.2010 18:55, Paweł Piskorz pisze:

    > Pokaż mi tezę gdzie dokumentacja HTML twierdzi iż: "strong to jest
    > wyróżnianie tekstu przez pogrubienie".

    poczawszy od

    http://www.w3.org/MarkUp/draft-ietf-iiir-html-01.txt

    gdzie po raz pierwszy pojawił sie ten znacznik tak i w kolejnych
    wersjach jest on definiowany jako "Stronger emphasis" i gdzie (jak i w
    kolejnych wersjach) sugeruje sie twórcom aplikacji typu visual user
    agents by do renderowania tego tagu uzyto pogrubionego kroju czcionki.

    nie masz dość już tej przepychanki?

    > Łącznie z tą na którą się powołujesz, będzie (w zależności od tego jak
    > liczysz) od 3 do 6.

    masz jakiś link, czy coś?

    --
    Piotr Siudak
    s...@x...pl

  • 60. Data: 2010-12-13 21:33:24
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-12-13 17:06, Michał Gancarski pisze:

    > Ale skąd pomysł, że wiesz czego szukają ludzie, którzy powinni trafić na tę
    > stronę?

    Odwrotnie: wiem jako redaktor dla kogo content jest dedykowany.
    Kompletnie nie zależy mi na grupie osób szukających przeciwwskazań do
    promowanej usługi. Szeroko na ten temat piszą inne źródła a moja strona
    zawiera tylko wzmianki na ten temat bez szczegółowych objaśnień. Jeśli
    ktoś szukający przeciwwskazań trafi na moja stronę będzie zawiedziony
    ogólnikowością informacji i potraktuje tą stronę jako śmieciową w tej
    tematyce. Po co mam przebijać lepsze źródła, a które np. nie zadbały
    prawidłową semantykę i są daleko w wynikach?

    > O ile można stwierdzić jakie frazy są interesujące dla Was, o tyle
    > w żaden sposób nie da się stwierdzić jakie informacje mogą być ważne dla
    > internautów w powiązaniu z Waszymi produktami.

    Wiesz... jestem przeciwnikiem zaśmiecania internetu. Takie podejście
    traktuję jako naganne. Wiele razy udawało mi się trafić szukając czegoś
    na strony, które tylko wzmiankowały o tym. Przykładanie się do
    jakiegokolwiek promowania treści zaledwie wzmiankowanych w dokumencie
    nazywam tworzeniem spamu.

    > I jeśli trafi do Was człowiek szukający przeciwskazań to co dokładnie się
    > stanie?

    Wkurzy się, że trafił na kolejną bezwartościową stronę.

    > Co najwyżej zamówi produkt.

    Serio? :-D No tak, to chyba jakaś nowoczesna forma marketingu :-D
    Konkretniej zatem: kosmetyczka szuka informacji w internecie na temat
    usługi, którą zamierza świadczyć. Chce wiedzieć jakie są doświadczenia
    innych, jakie problemy mogą wystąpić i czy warto inwestować dziesiątki
    tys. zł w sprzęt do jakiegoś zabiegu. W zamian dostaje stronę j/w i
    potem kolejną i kolejną. Niczego się nie dowiedziała po godzinie
    spędzonej przed monitorem. Przyglądałem się jej pracy i zdumiony byłem
    ilością śmieci i to w dość wąskiej dziedzinie kosmetologii. Tworząc jej
    serwis przyłożyłem się do tego aby nie stał się kolejnym śmieciem. Jeśli
    ktoś szuka usługi jaką ona świadczy: znajdzie ją szybko. Jeśli ktoś
    szuka TREŚCIWYCH przeciwwskazań do tej usługi - znajdzie je w lepszych
    miejscach.

> [...]
    > z punktu widzenia użytkowania produktu (bo tekst został, z jakichś powodów,
    > przez redaktora serwisu specjalnie oznaczony).

    A'propos... czy na poziomie bloku można dla Googli (przede wszystkim)
    zdefiniować nieindeksowanie?