  • Data: 2009-07-12 21:29:57
    Temat: Re: CF 300x porównywalna do HDD IDE co do szybkości?
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Jul 12, 7:17 pm, Radosław Sokół <r...@m...com.pl> wrote:
    > Że gwarancja przestaje obowiązywać w momencie wyjścia
    > danego elementu z produkcji lub oferty producenta.

    To wiesz, cóż to ma za znaczenie jeśli za jakieś 2 lata te CFy będą do
    wyrzucenia! Pojawią się na rynku 2x szybsze, 4x pojemniejsze, i 2x
    tańsze!

    > A niektórzy, że Windows tak samo ;)

    Nie no, niektórzy uważają, że linuks wymyślili lewaccy terroryści żeby
    odebrać ludziom "American Way" ;)

    > Wywołanie sync() *musi* skutkować zapisaniem danych na
    > nośniku. Aplikacja wywołująca tę funkcję ma mieć pewność,
    > że może "paść" lub wyłączyć komputer i dane się nie stracą.

    Ale laptop na ogół ma cały czas baterię więc padnięcie kompa jest mało
    prawdopodobne. A co do zawieszenia się to przypominam: mówimy tu o
    linuksie!

    > Z kolei systemy plików mogą na różne sposoby zarządzać
    > pamięcią podręczną stron. Ext3 co 5 sekund zrzuca wszystkie
    > dane na nośnik. Ext4 robi to dużo rzadziej (30-60 sekund)
    > i w efekcie źle napisane aplikacje tracą dane w momencie
    > zaniku zasilania lub zawieszenia się komputera.

    eee tam! ja miałem na myśli ciekawsze systemy plików, jak jfs, xfs,
    Bcrt - pierwsze 2 mają pełną kontrolę użytkownika nad parametrami
    buforowania (w ext3/4 tego nie ma) a Bcrt jeszcze dodatkowo ma
    wbudowaną kompresję w locie (znacznie wydajniejszą niż Ntfs) co
    jeszcze dodatkowo przyspieszy szybkość zapisu na flaszowym "dysku"!

    > Oczywiście ext3 i ext4 honorują odwołania do sync() i ap-
    > likacja ma wybór, czy zrzuca dane natychmiast sama, czy
    > czeka na system plików.
    >
    > Wydłużenie okresu zrzucania wymagałoby zastosowania jakie-
    > goś dwupoziomowego systemu plików działającego jak RAM-dysk
    > z drugoplanowym buforem na nośniku fizycznym.

    Już jest takie rozwiązanie, nazywa się AUFS:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aufs
    http://aufs.sourceforge.net/
    Jest to nakładkowo-kombinowany system gdzie na fs na konkretnym
    nośniku fizycznym nałożony jest wirtualny fs rezydujący w RAM, na
    początku ten w RAM ma wielkość 0MB bo jak system coś czyta to czyta
    bezpośrednio z fs na fizycznym nośniku. Dopiero jak system coś chce
    zapisać to ten zapis trafia właśnie do tego fs na RAM - i tam właśnie
    zmienione i nowe pliki są przechowywane - aż do momentu kiedy
    użytkownik zażąda uaktualnienia zmian na nośniku fizycznym (dysku)!

    Czyli działa to podobnie jak ten EWF z wXP, i o to przecież chodzi, no
    nie?

    > Nie wiem, czy się tak opłaca kombinować.

    Chodzi ci o czas? (Bo pieniądze tu nie są potrzebne.) Przecież dla
    ludzi związanych z IT to bardzo potężne narzędzia i warto je lepiej
    poznać! A najlepiej człowiek się uczy... bawiąc się, no nie?

    > To nie jest takie istotne w sumie. Różnice nie są wielkie.

    Zaraz... Normalne 2.5" HDD o 5400om biorą ~2.5W, najnowsze z 7200om
    już >5W, SSD Transcenda ~1.5W a 2xCF ile może pobierać?

    Można zaoszczędzić ~2W, fakt że nie za wiele, szczególnie w
    zestawieniu z CPU co normalne biorą po ~40W. Wyjątkiem jest Atom co
    pobiera 5W ale jest wolny. Ale jak się te szybsze procki przepuści
    przez undervolting i cpufreq_governor=ondemand to faktyczne zużycie
    mocy przez to co dotychczas brało 40W spada do ~10W...
    A przy tym już owe 2W mogą być nie do pogardzenia...