  • 1. Data: 2009-01-22 11:03:16
    Temat: CE a biznesplan
    Od: "nn" <n...@o...pl>

    Tematyka CE nie jest za często poruszana, stąd moja i (pewnie nie tylko)
    niewiedza.
    Czy ktoś mółby powiedzieć, jakie mogą być szacunkowe koszty zrobienia
    certyfikatu CE dla urządzenia elektronicznego (powiedzmy, niech to będzie coś
    na kształt jakiegoś prostego mierniczka elektronicznego - procesor,
    wyświetlacz, te sprawy). Interesują mnie wszystkie ewentualne koszty, nie
    tylko związane z badaniami pod kątem EMC.
    Czy w ramach certyfikatu sprawdzane są (ewentualnie przez kogo?) warunki
    produkcji, np. na okoliczność późniejszego dotrzymania jakości i parametrów
    urządzenia.
    Wiem, że badania EMC nie muszą zakończyć się sukcesem za pierwszym podejściem.
    Czy laboratoria pobierają zawsze jednakowe opłaty, bez względu na to, które to
    jest podejście? Jakiego rzędu wielkości są to stawki?
    Czy można ewentualnie zrobić jakieś badania wstępne (po niższj cenie)? Innymi
    słowy - czy o koszcie decyduje wydanie stosownego zaświadczenia, czy jest to
    po prostu koszt badań?
    Mam wrażenie, że jest to wiedza tajemna i mało kto chce się nią dzielić, ale
    może...
    Najlepiej, gdyby wypowiedział się ktoś, kto miał już przktyczne doświadczenia
    w tym temacie.

  • 2. Data: 2009-01-22 11:43:18
    Temat: Re: CE a biznesplan
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    nn wrote:

> [...]
    > ale może...
    > Najlepiej, gdyby wypowiedział się ktoś, kto miał już przktyczne

    Aby nakleic znak CE z formalnego punktu widzenia nie musisz nic zrobic,
    tylko nakleic. Odpowiadasz wlasna kieszenia (i ewentualnie dupa, jak sie
    cos stanie), ze twoje urzadzenie spelnia normy. Dlatego lepiej jest zrobic
    badania na bezpieczenstwo i EMC. Innych papierow nie musisz robic. To, co
    ty opisujesz to jest czesc ISO 900x. Jezeli jednak robisz produkty dla
    kogos (np. na zlecenie), ale tez handlarz sprzedajacy twoje ustrojstwa
    dalej moze zarzadac innych papierow, takze takich na utrzymanie warunkow
    produkcji.
    Badania EMC i na bezpieczenstwo na przykladzie naszego ustrojstwa (komputer
    + karty + oswietlenie IR + laser) kosztowaly kilka kEUR. W laboratorium
    EMC, gdzie badamy nasze rzeczy placimy za efekt koncowy, w sumie za godzine
    pracy laboratorium, ale nie bardzo liniowo. Te kilka kEUR to na ogol 10-20h
    pomiarow. W twoim przypadku pewnie bedzie taniej, bo nasze urzadzenie
    podlega pod przepisy medyczne, oprocz tego mierzymy nie tylko CE, ale tez
    FDA i FCC. Dlatego tez musimy dodatkowo miec certyfikat dla kazdego
    urzadzenia, w naszym przypadku robi to TÜV za ok. 200EUR sztuka.

    Laboratorium EMC w ktorym robimy pomiary pomaga tez w rozwiazaniu problemu.
    Przy nowym urzadzeniu zawsze wystarczyly gora 2 sesje pomiarowe. W
    pierwszej stwierdzalismy ze ustrojstwo strasznie syfi + diagnoza. W drugiej
    bylo juz ok.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-01-22 14:53:42
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:6tr4eoFc4j16U1@mid.uni-berlin.de...

    > Aby nakleic znak CE z formalnego punktu widzenia nie musisz nic zrobic,
    > tylko nakleic. Odpowiadasz wlasna kieszenia (i ewentualnie dupa, jak sie
    > cos stanie), ze twoje urzadzenie spelnia normy.

    Idąc tym tropem to z formalnego punktu widzenia nie musisz przestrzegać
    przepisów drogowych. Odpowiadasz własną kieszenią itd..
    P.G.

  • 4. Data: 2009-01-22 16:37:54
    Od: "Dino" <din0@[spamerownielubie]gazeta.pl>

    Piotr Gałka napisawszy:

    > Idąc tym tropem to z formalnego punktu widzenia nie musisz
    > przestrzegać przepisów drogowych. Odpowiadasz własną kieszenią itd..
    > P.G

    I tak jest. Łamiesz przepisy (przekraczasz prędkość, źle parkujesz,
    jedziesz pod prąd) = płacisz mantat.
    Czyż nie?

    pozdro
    DIno

  • 5. Data: 2009-01-22 17:42:55
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > I tak jest. Łamiesz przepisy (przekraczasz prędkość, źle parkujesz,
    > jedziesz pod prąd) = płacisz mantat.
    > Czyż nie?

    czy kolega jest w stanie podac choc jeden przyklad w odniesieniu do urzadzen
    elektronicznych , gdzie organ nadzorujacy nalozyl kare na producenta

  • 6. Data: 2009-01-22 18:42:10
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "nenik" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

    > czy kolega jest w stanie podac choc jeden przyklad w odniesieniu do
    > urzadzen
    > elektronicznych , gdzie organ nadzorujacy nalozyl kare na producenta

    Rzuciłem okiem tylko na pierwszy tydzień 2009:
    http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/create_rape
    x.cfm?rx_id=218
    Ostatnia pozycja na liście, z powodu niezgodności z EN60950 - wycofywanie z
    rynku jest kosztowne.

    Jakby przjrzeć całą historię:
    http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/rapex_archi
    ves_en.cfm
    to z pewnością się znajdzie inne.

    P.G.

  • 7. Data: 2009-01-22 19:49:18
    Od: " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl>

    Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> napisał(a):

    > Aby nakleic znak CE z formalnego punktu widzenia nie musisz nic zrobic,
    > tylko nakleic. Odpowiadasz wlasna kieszenia (i ewentualnie dupa, jak sie
    > cos stanie), ze twoje urzadzenie spelnia normy.
    Szkoda ze nie dodałeś że jak masz badania to tak samo odpowiadasz własną
    kieszenią i ewentualnie dupą, jak byś badań nie miał. Dodając do tego
    argumentację z jakiego powodu można coś wycofać z rynku, podaną przez kogoś w
    linku, wszystkie starania można sobie odpuścić. Jeśli powodem wycofania ma być
    atrakcyjny dla dzieci wygląd to znaczy że można zakwestionować wszystko. Pewno
    dlatego chleb nie ma CE bo nie wolno by było go sprzedawać.

  • 8. Data: 2009-01-22 20:03:30
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > produkcji, np. na okoliczność późniejszego dotrzymania jakości i parametrów

    Nie ma czegoś takiego jak certyfikat.
    Musisz jedynie wystawić deklarację CE stwierdzającą zgodność z
    odpowiednimi dyrektywami i podpisać się po nią.

    W praktyce najpierw musisz napisać instrukcję do swojego urządzenia.
    Na jej podstawie określasz do jakiej grupy należy produkt i jakie
    dyrektywy ma spełniać. Następnie sprawdzasz krok po kroku czy urządzenie
    je spełnia. Jeśli czegoś nie jesteś pewien to możesz zlecić jakieś
    badania określając ich zakres. Pamiętaj, że ocenie zgodności podlega
    produkt jako całość czyli komplet tego co dostaje klient np. kabelki,
    zasilacz, instrukcja, śrubki, oprogramowanie itp.

    Paweł

  • 9. Data: 2009-01-22 20:07:15
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Paweł pisze:

> [...]
    > produkt jako całość czyli komplet tego co dostaje klient np. kabelki,
    > zasilacz, instrukcja, śrubki, oprogramowanie itp.

    Są pewne wyjątki - aby wystawić deklarację zgodności na sprzęt z
    nadajnikiem radiowym (ot chociażby robisz własną komórkę GSM),
    potrzebujesz raportu z badań certyfikowanej jednostki i jej numer
    wpisujesz przy znaczku CE. Czyli nie zawsze można wystawić deklarację
    wyłącznie wg własnego widzimisię.

    BTW: Własną komórkę teraz robimy w firmie i już przeszliśmy badania na CE:
    <reklama>
    http://tl2000.com.pl/produkty/telefony_gsm/xaos_gamm
    </reklama>

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2009-01-23 06:42:02
    Od: "M M" <n...@i...pl.uk>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:497888ae$1@news.home.net.pl...

    > Idąc tym tropem to z formalnego punktu widzenia nie musisz przestrzegać
    > przepisów drogowych. Odpowiadasz własną kieszenią itd..
    > P.G.
    nie. nie. nie.
    idac tym tropem musisz przestrzegac przepisów drogowych.
    natomiast nie musisz miec prawa jazdy. Roznica jest znaczaca
    dla wszystkich.

    Michal m.