  • 11. Data: 2009-06-29 23:08:49
    Temat: Re: Burza + radiolinia STM1 z Netii = problemy
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Marek Burzyński pisze:
    > Nie wiem czy burza jest problemem polskiego Internetu, nie wiem też czy
    > twoje lokalne problemy z dostępem są - u mnie dla przykładu SOA #1 ;-)

    Rozumiem, że lokalne problemy wp.pl powodujący, że będzie niedostępny
    dla pół Polski też uznasz za problem niezwiązany z problemem polskiego
    Internetu?

    Ale jeśli ktoś jeszcze uważa, że NTG, to proszę dać znać, zakończę dyskusję.

> [...]
    > google - każdy link radiowy ma pewną dostępność.
    > Najczęściej podaje się ją w skali roku: dostępnośc 100% = idealna,
    > dostępność 0% - no coś jest nie tak ;-)
    > Dla linii radiowych wylicza się takie rzeczy za pomocą kalkulatorów,
    > które używając do tego celu modeli i danych klimatycznych (musisz
    > zdefiniować strefę w jakiej sie znajdujesz przed wykonaniem obliczeń)
    > wyliczają ile twój link będzie miał przerwy w roku.
    > Ericsson np. zakłada kilka wariantów "w standardzie": 99,999% 99,99% lub
    > 99,9% - co nie zmienia faktu że można używać innych kalkulatorów i

    Tak... Tylko że 99,9% dostępności pozwala tej radiolinii zrywać się na
    ok 30 sekund 2 razy w tygodniu i mniej więcej to ma miejsce ostatnio (z
    powodu burz).

    > Link zaprojektowany i wykonany na 99,999% jest praktycznie całkowicie
    > bez awaryjny (przerwa w roku to pojedyncze minuty - widać ją podczas
    > naprawdę niesprzyjających warunkach pogodowych)

    A konkretnie? Nawałnica, śnieżyca? Masz doświadczenie z problemami z
    radioliniami STM1? W jakich warunkach występowały?

    > Problem się pojawia, kiedy podwykonawca robiący radio dla twojego ISP,
    > policzył linka na 98%, albo nie policzył go wcale (częściej)

    Nie przesadzajmy... :)

    > Ostatnio w temacie "dużych" radiolinii pojawia się coraz więcej firm
    > "NAJ[1]" i później dochodzi do takiego stanu rzeczy jak u Ciebie.

    Radiolinie odbierali technicy z Ericssona.

    > Co można zrobić z tematem ( w kolejności którą IMO proponuje ):
    > 1. Przeczytanie warunków SLA od ISP
    > 2. Jeżeli SLA != rzeczywistość -> kontakt z operatorem i wnioskowanie o
    > odszkodowanie

    Masz jakieś doświadczenie ze zgłaszaniem takich reklamacji dużemu
    operatorowi pokroju Netia?

    > 3. Jeżeli SLA = rzeczywistość -> patrz punkt 1
    >
    > Jeżeli chodzi z kolei o technikę (kolejność dowolna) to można:
    > * Zmniejszyć częstotliwość pracy linku (im niższa częstotliwość tym
    > odporność na warunki pogodowe rośnie - najczęściej)

    ... a dostępna przepustowość maleje... Przecież nie postawie tego linku
    na 5GHz...

    > * Zwiększyć średnice misek (im większe tym większy zysk anteny)
    > * Do wizować anteny
    > * Zmienić modulacje (im prostsza tym mniejszy SNR potrzebny do
    > poprawnego działania)
    > * Zwiększyć moc/czułość radia (wymiana modelu ODU na wersje
    > długodystansowe)

    To już nie moja broszka w sumie, link nie jest mój, a Netii, ja odbieram
    ten link na Gigabitowym porcie radia. To co jest dalej w stronę
    operatora leży w gestii Netii, do której mam ograniczone zaufanie. Czy
    ktoś z Was ma podobny link od Netii, żeby porównać stabilność? Może
    linki od innych operatorów?

    > * Możliwe że problem wynika z niestabilności masztu na którym wisi link
    > - warto by maszt był odpowiednio stabilny do wymagań producenta linii
    >

    > [1]TAŃSZE :-)

    Tak jak pisałem wcześniej, linie odbierał Ericsson. Zakładam, że
    wszystko jest w normie. Z naszej strony antena jest przymocowana do
    muru, a nie masztu, więc... :)

    --
    Sławek Lipowski

  • 12. Data: 2009-06-30 00:41:33
    Od: Adam Paluch <a...@-...com.pl>

    Sławek Lipowski pisze:
    <wielkie ciach>

    > Tak jak pisałem wcześniej, linie odbierał Ericsson. Zakładam, że
    > wszystko jest w normie. Z naszej strony antena jest przymocowana do
    > muru, a nie masztu, więc... :)

    to teraz pobawmy sie w purystow ...

    jezeli do muru to niewykluczone ze powstajace odbicia sa na tyle
    niefatowne ze wplywaja na stabilnosc ...

    inna sprawa, jezeli sa burze to pewnie i wyladowania atmosferyczne,
    jezeli wyladowania to pojawiaja sie zaklocenia elektromagnetyczne,
    jezeli pojawiaja sie ... dalej chyba nie musze :)

    --
    Adam Paluch

  • 13. Data: 2009-06-30 06:26:34
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > powodu burz).
    >
    > Masz jakieś doświadczenie ze zgłaszaniem takich reklamacji dużemu

    1. ostatnie burze i deszcze sa naprawde uciazliwe. Bardzo intensywne i mocno
    utrudniajace zycie.

    2. poprawne konstrukcje, poprawne wizowanie, poziom sygnalu ponad miare z
    zapasem czasami nie pozwala na utrzymanie transmisji ze wzgledu na
    ograniczone mozliwosci gdy masz tone wody pomiedzy jednym radiem a drugim

    3. dostepnosc dla radia 99,9% jest bardzo dobra i to wlasnie oznacza
    zrywanie gdy jest taki intensywny deszcz.

    4. ja bym zaczal od sprawdzenia jakie masz radio (jaki poziom sygnalu i
    szumu), jak radio sprawdzali spece od ericssona to na 1000% wylaczone jest
    ATPC (bo oni twierdza, ze zle dziala a terenie zurbanizowanym). Sprawdz ile
    jeszcze masz zapasu mocy nadawania.

    5. nie wiem jaki masz model, bo stm-1 mozna zestawic za pomoca paru modeli.
    Zakladam, ze HC. Zarzadzanie ma strasznie z dupy i pod tym wzgledem jest
    mala kicha. Wez voltomierz, podejrz do RAU, odkrec koreczek "aligment" i
    zmierz napiecie".

    6. jezeli poziom sygnalu masz nie nizszy niz w mojej ocenie
    (doswiadczalnej) -48dB to jest OK. Producent dopuszcza jeszcze nizszy do
    dzialania. Jezeli jeszcze masz zapas mocy nadawania to wlaczasz ATPC i masz
    wieksza dostepnosc zakladajac, ze nie zacznie to fiksowac.

    7. jaki dystans? Jakie anteny ?

    Icek

  • 14. Data: 2009-06-30 08:29:58
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Parametrów radiolinii zmieniać ani nie chcę, ani nie mogę. To jest
    sprzęt Netii. Chodziło mi głównie o ustalenie, czy takie zachowanie się
    tego typu radiolinii jest typowe, czy nie. W 2gim przypadku rozważyłbym
    możliwość marudzenia operatorowi, żeby coś z tym zrobili.

    --
    Sławek Lipowski

  • 15. Data: 2009-06-30 08:46:37
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Sławek Lipowski said the following on 29.06.2009 22:49:
    > Witam,
    >
    > Nad Łodzią szaleje burza i znowu zerwało nam w firmie link radiowy.
    > Mieliśmy poprzednio już inne radiolinie i nie zauważałem takich
    > zależności. Byś może były, ale nie monitorowaliśmy wtedy łącz tak
    > dokładnie jak teraz, więc nic nie zauważaliśmy... Jakie są wasze
    > doświadczenia z wpływem warunków pogodowych na tego typu radiolinie?

    Radiolinia ericssona z netii to potrafi padac srednio co 2 tygodnie w
    sloneczna pogode ;)

    Wczoraj podczas warszawskiej burzy, mini-link atm'a umarl na godzine,
    Jak do tej pory, problemy z powodu warunkow pogodowych mielismy tylko we
    'wczesnych' latach radiolinii (24GHz?) tak gdzies ok roku 2000-2001.
    No i teraz z ericssonem ;)

    S.

  • 16. Data: 2009-06-30 08:55:39
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Tue, 30 Jun 2009 10:46:37 +0200, Sebastian Sawicki
    <f...@s...edu.pl> wrote:

> [...]
    >Jak do tej pory, problemy z powodu warunkow pogodowych mielismy tylko we
    >'wczesnych' latach radiolinii (24GHz?) tak gdzies ok roku 2000-2001.

    Ja mam jeden link na 5,8GHz z GTS-u na Aperto. Tak ~2km od Intraco na
    Stawki. Mimo ściany wody wczoraj wieczorem działał bezproblemowo.

    Zdrówko

  • 17. Data: 2009-06-30 08:55:49
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Sławek Lipowski pisze:
> [...]
    > dokładnie jak teraz, więc nic nie zauważaliśmy... Jakie są wasze
    > doświadczenia z wpływem warunków pogodowych na tego typu radiolinie?

    Strefa opadow H, Czas niedostepnosci dla SLA 99,99% 5 minut.
    Maksymalne opady dla ktorych liczone sa linki radiowe
    33litry/m2/h teoria mowi ze daje to maksymalnie 5 min
    rocznie. No to wczoraj wykorzystalismy pare lat :)

  • 18. Data: 2009-06-30 08:57:19
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Ślązak pisze:

> [...]
    > zestawiony wg. wartości standardowych, to przy lejącym się wiadrami
    > deszczu moze się rozpinać. W szczególności dotyczy to linii radiowych na
    > częstotliwościach od 23 GHz w górę. Przy czym często nawet nie chodzi o
    > spadek poziomu sygnału, tylko o spadek jego jakości - gwałtownie rośnie
    > BER, a przy osiągnięciu wartości rzędu 1e-03 czy 1e-06 (w zależności od
    > radia) link przestaje nadawać się do spożycia i radio wyłącza porty albo
    > poprostu się rozpina. Zależy również jaka modulacja została użyta - na
    > pewno np. 16QAM jest bardziej odporne na jakosć sygnału niż 256QAM.

    Teoretycznie mozna skorzystac z adapcyjnej modulacji dale to nawet 10dBm
    roznicy miedzy rozpieciem linku a obnizeniem szybkosci z pwoodu spadku
    modulacji

  • 19. Data: 2009-06-30 09:10:39
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Maciek "Babcia" Dobosz wrote:

    > Ja mam jeden link na 5,8GHz z GTS-u na Aperto. Tak ~2km od Intraco na
    > Stawki. Mimo ściany wody wczoraj wieczorem działał bezproblemowo.

    Bo ta częstotliwość jest (prawie) niewrażliwa na opady.

    --
    Ślązak

  • 20. Data: 2009-06-30 09:11:33
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Maciek "Babcia" Dobosz pisze:

    > Ja mam jeden link na 5,8GHz z GTS-u na Aperto. Tak ~2km od Intraco na
    > Stawki. Mimo ściany wody wczoraj wieczorem działał bezproblemowo.

    Jaki masz sygnal w normalna pogode wzgledem czulosci odbiornika jak
    wiekszy niz te 40dBm to zadna pogoda deszczowa nei straszna
    \