  • 1. Data: 2009-06-29 20:49:52
    Temat: Burza + radiolinia STM1 z Netii = problemy
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Witam,

    Nad Łodzią szaleje burza i znowu zerwało nam w firmie link radiowy.
    Mieliśmy poprzednio już inne radiolinie i nie zauważałem takich
    zależności. Byś może były, ale nie monitorowaliśmy wtedy łącz tak
    dokładnie jak teraz, więc nic nie zauważaliśmy... Jakie są wasze
    doświadczenia z wpływem warunków pogodowych na tego typu radiolinie?

    --
    Sławek Lipowski

  • 2. Data: 2009-06-29 21:06:03
    Temat: Re: Burza + radiolinia STM1 z Netii = problemy
    Od: "zeluq" <z...@U...com>

    Sławek Lipowski wrote:
> [...]
    > dokładnie jak teraz, więc nic nie zauważaliśmy... Jakie są wasze
    > doświadczenia z wpływem warunków pogodowych na tego typu radiolinie?

    Od kiedy mam sagema (4 miesiace) w czasie obfitego deszczu 3 razy na kilka
    minut mi link zerwalo. Odleglosc niecale 3km, anteny 60, lekka przesada.
    Pewnie cos zle zwizowane, niedlugo sprawdze. Wczesniej przez prawie 2 lata
    byl ericsson, anteny 30, zerwalo moze z raz.

    --
    zeluq

  • 3. Data: 2009-06-29 21:07:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sławek,

    Monday, June 29, 2009, 10:49:52 PM, you wrote:

> [...]
    > dokładnie jak teraz, więc nic nie zauważaliśmy... Jakie są wasze
    > doświadczenia z wpływem warunków pogodowych na tego typu radiolinie?

    Myślę, że jest to kwestia nasilenia burzy - ta burza (według tego co
    widzę na stronach IMGW) jest naprawdę solidna.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2009-06-29 21:56:21
    Od: Ślązak <s...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Sławek Lipowski napisał:
> [...]
    > dokładnie jak teraz, więc nic nie zauważaliśmy... Jakie są wasze
    > doświadczenia z wpływem warunków pogodowych na tego typu radiolinie?

    To zależy jak bardzo z zapasem został link zestawiony. Jeśli został
    zestawiony wg. wartości standardowych, to przy lejącym się wiadrami deszczu
    moze się rozpinać. W szczególności dotyczy to linii radiowych na
    częstotliwościach od 23 GHz w górę. Przy czym często nawet nie chodzi o
    spadek poziomu sygnału, tylko o spadek jego jakości - gwałtownie rośnie BER,
    a przy osiągnięciu wartości rzędu 1e-03 czy 1e-06 (w zależności od radia)
    link przestaje nadawać się do spożycia i radio wyłącza porty albo poprostu
    się rozpina. Zależy również jaka modulacja została użyta - na pewno np.
    16QAM jest bardziej odporne na jakosć sygnału niż 256QAM.

    --
    Ślązak

  • 5. Data: 2009-06-29 21:56:59
    Od: Ślązak <s...@k...org.pl>

    Użyszkodnik zeluq napisał:

> [...]
    > przesada. Pewnie cos zle zwizowane, niedlugo sprawdze. Wczesniej przez
    > prawie 2 lata byl ericsson, anteny 30, zerwalo moze z raz.

    jaka częstotliwość?

    --
    Ślązak

  • 6. Data: 2009-06-29 22:02:04
    Od: Adam Paluch <a...@-...com.pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Myślę, że jest to kwestia nasilenia burzy - ta burza (według tego co
    > widzę na stronach IMGW) jest naprawdę solidna.

    jest jeszcze kwestia modulacji, przy STM1 zapewne jest to 128QAM a jak
    mozna sie domyslec jest to dosc czula modulacja

    Trudno mi powiedziec jaki jest zapas mocy ale niesadze aby netia niedala
    zapasu (odpowiedniego w/g obliczen)
    "slabsze" modulacje sa bardziej odporne, pozatym jest wtedy wieksza czulosc

    --
    Adam Paluch

  • 7. Data: 2009-06-29 22:07:16
    Od: "zeluq" <z...@U...com>

    Ślązak wrote:

    > jaka częstotliwość?

    38GHz.

    --
    zeluq

  • 8. Data: 2009-06-29 22:13:07
    Od: Marek Burzyński <m...@c...pl>

    Nie wiem czy burza jest problemem polskiego Internetu, nie wiem też czy
    twoje lokalne problemy z dostępem są - u mnie dla przykładu SOA #1 ;-)

    Natomiast żeby już nie robić OT i nie przepisywać danych dostępnych via
    google - każdy link radiowy ma pewną dostępność.
    Najczęściej podaje się ją w skali roku: dostępnośc 100% = idealna,
    dostępność 0% - no coś jest nie tak ;-)
    Dla linii radiowych wylicza się takie rzeczy za pomocą kalkulatorów,
    które używając do tego celu modeli i danych klimatycznych (musisz
    zdefiniować strefę w jakiej sie znajdujesz przed wykonaniem obliczeń)
    wyliczają ile twój link będzie miał przerwy w roku.
    Ericsson np. zakłada kilka wariantów "w standardzie": 99,999% 99,99% lub
    99,9% - co nie zmienia faktu że można używać innych kalkulatorów i
    przyjąć własne "normy".

    Link zaprojektowany i wykonany na 99,999% jest praktycznie całkowicie
    bez awaryjny (przerwa w roku to pojedyncze minuty - widać ją podczas
    naprawdę niesprzyjających warunkach pogodowych)
    Problem się pojawia, kiedy podwykonawca robiący radio dla twojego ISP,
    policzył linka na 98%, albo nie policzył go wcale (częściej)
    Ostatnio w temacie "dużych" radiolinii pojawia się coraz więcej firm
    "NAJ[1]" i później dochodzi do takiego stanu rzeczy jak u Ciebie.

    Co można zrobić z tematem ( w kolejności którą IMO proponuje ):
    1. Przeczytanie warunków SLA od ISP
    2. Jeżeli SLA != rzeczywistość -> kontakt z operatorem i wnioskowanie o
    odszkodowanie
    3. Jeżeli SLA = rzeczywistość -> patrz punkt 1

    Jeżeli chodzi z kolei o technikę (kolejność dowolna) to można:
    * Zmniejszyć częstotliwość pracy linku (im niższa częstotliwość tym
    odporność na warunki pogodowe rośnie - najczęściej)
    * Zwiększyć średnice misek (im większe tym większy zysk anteny)
    * Do wizować anteny
    * Zmienić modulacje (im prostsza tym mniejszy SNR potrzebny do
    poprawnego działania)
    * Zwiększyć moc/czułość radia (wymiana modelu ODU na wersje długodystansowe)
    * Możliwe że problem wynika z niestabilności masztu na którym wisi link
    - warto by maszt był odpowiednio stabilny do wymagań producenta linii

    [1]TAŃSZE :-)

  • 10. Data: 2009-06-29 22:43:46
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Myślę, że jest to kwestia nasilenia burzy - ta burza (według tego co
    > widzę na stronach IMGW) jest naprawdę solidna.

    Takie burze są w Łodzi co roku.

    Objawy są o tyle dziwne, że zwykle zrywa link raz na kilka/kilkanaście
    sekund (dziś wyjątkowo na ok. 2 minuty, krótko - w sensie kilkanaście
    sekund - przed i po notowaliśmy straty na linku) i spokój.

    --
    Sławek Lipowski