  • 1. Data: 2009-07-14 21:41:08
    Temat: Bramka sms, najlepiej płatna
    Od: Peter <p...@p...fm>

    Czy może ktoś zasugerować dostawcę usług wysyłania sms-ów? Nie myślę tu
    o darmowych bramkach, ale o takim podmiocie, co zapewni jakieś api i
    wsparcie.

    --
    Peter

  • 2. Data: 2009-07-15 06:46:35
    Temat: Re: Bramka sms, najlepiej płatna
    Od: "toudidel" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Peter" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Czy może ktoś zasugerować dostawcę usług wysyłania sms-ów? Nie myślę tu
    > o darmowych bramkach, ale o takim podmiocie, co zapewni jakieś api i
    > wsparcie.

    http://public.infobip.com/Products/SmsGateway.aspx

    nie orientuję się jak teraz, ale w kwietniu orientacyjne ceny były następujące:
    Era: 0,018 EUR
    Play: 0,018 EUR
    Orange: 0,025 EUR
    Polkomtel: 0,025 EUR

    czyli jakieś 7, 10 gr za sms

    --
    td
    http://xmlguru.net

  • 3. Data: 2009-07-16 21:38:41
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Peter <p...@p...fm> wrote:

    > Czy może ktoś zasugerować dostawcę usług wysyłania sms-ów? Nie myślę tu o
    > darmowych bramkach, ale o takim podmiocie, co zapewni jakieś api i wsparcie.

    Za mało danych podajesz. Bawię się w to mogę się podzielić wiedzą...

    Ile tych SMSów chcesz wysyłać miesięcznie?

    Jak rozumiem chcesz wysyłać do wszystkich sieci?

    Jakie masz wymagania dotyczące dostępności usługi (SLA)?

    Chcesz wysyłać po jednym SMSie czy bawić się w pakiety (coś w rodzaju sesja
    N*pytanie-odpowiedź)?

    SMS ma być wysyłany z numeru (nadawca np. 9123 - można oddzwonić/odpowiedzieć)
    czy tekstowego identyfikatora (nadawca np. PeterCorp - nie można
    oddzownić/odpowiedzieć)?

    Interesuje Cię geolokalizacja skąd pochodził SMS?

    Odnośnie API to czy zadowala Cię jedynie coś w rodzaju fire-and-forget (wyślij
    i zapomnij) i potem miesięczne zestawienie czy chcesz też okresowo sprawdzać
    status wiadomości (doręczona, niedoręczona)?

    Odnośnie API to czy chcesz za pomocą niego jednocześnie kontrolować rozliczenie
    usługi (np. autoryzować płatność za każdego SMS na podstawie przekazanego do
    bramki tokenu, który pojawia się w zwrotnym zestawieniu)?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 4. Data: 2009-07-17 07:09:47
    Od: Peter <p...@p...fm>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Za mało danych podajesz. Bawię się w to mogę się podzielić wiedzą...

    Za mało danych podaję, bo nie mam w tym doświadczenia. Dlatego chętnie
    wysłucham kogoś, kto już przeszedł boje z tą usługą.

    > Ile tych SMSów chcesz wysyłać miesięcznie?

    Tego tak na prawdę nie wiadomo. Wiem jedno: nie będzie setek tysięcy.
    Sądzę, że to będzie ilość na poziomie kilkuset. Może kilka tysięcy, choć
    wątpię.

    > Jak rozumiem chcesz wysyłać do wszystkich sieci?

    Tak.

    > Jakie masz wymagania dotyczące dostępności usługi (SLA)?

    W ciągu 1-2h musi sms być wysłany.

    > Chcesz wysyłać po jednym SMSie czy bawić się w pakiety (coś w rodzaju sesja
    > N*pytanie-odpowiedź)?

    Po jednym w zasadzie.

> [...]
    > oddzownić/odpowiedzieć)?

    Tekstowego identyfikatora.

    > Interesuje Cię geolokalizacja skąd pochodził SMS?

    Nie.

    > Odnośnie API to czy zadowala Cię jedynie coś w rodzaju fire-and-forget (wyślij
    > i zapomnij) i potem miesięczne zestawienie czy chcesz też okresowo sprawdzać
    > status wiadomości (doręczona, niedoręczona)?

    Na razie "fire-and-forget".

    > Odnośnie API to czy chcesz za pomocą niego jednocześnie kontrolować rozliczenie
    > usługi (np. autoryzować płatność za każdego SMS na podstawie przekazanego do
    > bramki tokenu, który pojawia się w zwrotnym zestawieniu)?

    Nie. Przynajmniej w początkowej fazie działania usługi.

    --
    Peter

  • 5. Data: 2009-07-17 22:32:48
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Peter <p...@p...fm> wrote:

    > Tego tak na prawdę nie wiadomo. Wiem jedno: nie będzie setek tysięcy. Sądzę,
    > że to będzie ilość na poziomie kilkuset. Może kilka tysięcy, choć wątpię.

    Ale bierzesz pod uwagę ew. rozwój itd.?

    (...)

    > W ciągu 1-2h musi sms być wysłany.

    Takie SLA to będzie dodatkowe *kilka* tysięcy złotych miesięcznie - nie wiem
    czy przy tej skali (kilkaset SMS miesięcznie) w ogóle Ci się to będzie
    kalkulować bo wyjdzie jakieś 4 złote za SMS (tak z grubsza licząc 500 i 2000zł
    za SLA).

    Tzn. pytanie jest - co jeżeli SMS w ciągu 1-2h nie zostanie wysłany? Jedyna
    sensowna konstrukcja to jest kara pieniężna dla dostawcy np. za każdego nie
    wysłanego w terminie SMSa dostawca płaci 50zł.

    Szczerze mówiąc Twoje wymaganie w tym zakresie jest stosunkowo wysokie -
    porozmawiaj z beneficjentem/sponsorem tego systemu i wyjaśnij mu, że
    zapewnienie dostępności na tym poziomie po prostu kosztuje - przecież dostawca
    musi zapewnić sztab operatorów monitorujących 24/7/365, sztab administratorów,
    którzy są w stanie reagować 24/7/365 oraz utrzymać nadmiarowość infrastruktury
    (w zasadzie backupowe DC).

    > Po jednym w zasadzie.

    Czyli tylko wysyłać - bez interakcji i odbierania?

    > Tekstowego identyfikatora.

    Rejestracja identyfikatora to jednorazowa opłata rzędu 1000zł - dostawca musi
    przejść procedury w centrach SMSC każdej z sieci (!) aby zarejestrować taki
    identyfikator. Kiedyś mając dostęp do SMSC dało się słać z dowolnym
    identyfikatorem tekstowym ale stwarzało to podatność dla systemów np. tokenów
    przy płatnościach itd.

    (...)

    > Na razie "fire-and-forget".

    To jak chcesz weryfikować czy dostawca nie wystawia Ci złej faktury? Nie chodzi
    mi implikowanie złej woli w przypadku takich pierdalamentów w rodzaju różnicy
    kilku złotych tylko o to, że jak to się mówi kontrola najwyższą formą zaufania.
    :)

    Poza tym to też zależy od tego dla jakiej organizacji/instytucji implementowany
    jest ten system. Np. u mnie jakby jakaś kontrola wewnętrzna (a mogę liczyć, że
    będzie ich przynajmniej dwie prędzej czy później) wykryłaby, że jakiś tam SMS
    nie został wysłany, został zafakturowany, a umowa przewiduje karę umowną to by
    mnie ścigali, że działam na szkodę... :)

    > Nie. Przynajmniej w początkowej fazie działania usługi.

    Moim zdaniem jednak warto coś takiego mieć (chociażby dla kontroli działania) -
    jeżeli API to udostępnia i nie trzeba za to dopłacać to warto.

    Tzn. chodzi mi o coś takiego, że wywołując wysłanie SMS np. za pomocą
    pseudokodu:

    sendSMS(rcpt,body,id)

    W parametrze id przekazujesz jakiś identyfikator i potem w miesięcznym raporcie
    z rozliczeniem masz listę wszystkich SMS w formie tabeli:

    data,status,rcpt,body,id

    I możesz sobie skorelować to co wysyłasz od siebie z tym co jest billingowane u
    operatora - przecież bez tego nie jesteś w stanie weryfikować czy wspomniane
    1-2h jest realizowane prawda?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 6. Data: 2009-07-17 22:39:47
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Konrad Kosmowski <k...@k...net> wrote:

    Jeszcze uzupełnię...

> [...]
    > identyfikator. Kiedyś mając dostęp do SMSC dało się słać z dowolnym
    > identyfikatorem tekstowym ale stwarzało to podatność dla systemów np. tokenów

    Identyfikator tekstowy może mieć do 11 znaków oraz raczej bez umowy (dosyć
    skomplikowanej) z brokerem (dostawcą) się nie obędzie ponieważ oznacza to, że
    broker rejestruje identyfikator w Twoim imieniu i przyjmuje wobec operatora
    zobowiązania. Czyli tutaj musi być jakaś forma umowy - przy zwykłym numerze
    pewnie dałoby się po prostu jakoś online płacić za usługę akceptując regulamin
    i to by wystarczyło.

    W ogóle umowa z brokerem to jest ciężki kawałek prawniczego bełkotu gdyż między
    innymi ma zabezpieczać przed spamem i podobnymi działaniami co jest dosyć
    trudne do zdefiniowania.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 7. Data: 2009-07-18 08:28:43
    Od: Peter <p...@p...fm>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Ale bierzesz pod uwagę ew. rozwój itd.?

    Zależy, jak zdefiniujemy ten "rozwój". Raczej nie przewiduję, aby był
    bardzo progresywny. Cała rzecz w tym, że usługa ta jest potrzebna do
    powiadamiania o nowym zdarzeniu w określonym programie. Natomiast ilość
    tych zdarzeń nie rośnie w tempie "kwadratowym".

> [...]
    > którzy są w stanie reagować 24/7/365 oraz utrzymać nadmiarowość infrastruktury

    To wiele wyjaśnia. Gdyby jednak przyjąć, że ten sms może być wysłany,
    ale niekoniecznie z takim czasem, jak 1-2h, tylko po prostu wysłany, to
    mamy dwie sytuacje:

    * sms dojdzie, kiedy będzie mógł; to oznacza, że może dojść nawet w
    ciągu kilku godzin (nie wiem czy też nawet nie w ciągu 24h, choć to
    chyba skrajność)
    * beneficjent takiej usługi nie musi ponosić kosztów z tytułu utrzymania
    wysokich warunków SLA

    Wynika z tego, iż muszę ustalić, czy wiadomość wysłana sms-em jest
    priorytetowa. W tym sensie, czy jej dostarczenie jest bezwzględnie
    wymagane w ciągu określonego czasu, czy też nie jest. Jeśli założę (na
    ten moment), że dostarczenie sms-a nie jest istotne w sensie 1-2h, no to
    przynajmniej jedną sprawę będę miał jasną. A z drugiej strony czy
    wysłany sms po n godzinach będzie nadal miał sens? Chodzi o to, że
    podaną wiadomość odczytam dawno w programie, po czym po paru godzinach
    dostanę wiadomość dokładnie taką samą, ale sms-em.

    W takim przypadku kompromisem byłoby móc anulować wysłanie sms-a, zanim
    się go otrzyma. Np. kiedy wiadomość odczytam już w programie, to sms już
    nie jest mi potrzebny. A zatem mógłbym dokonać anulowanie wysyłki sms-a.
    Pytanie tylko czy to możliwe?

    > Czyli tylko wysyłać - bez interakcji i odbierania?

    Tak, ponieważ ten sms zawierać ma informację "tylko do odczytu".

> [...]
    > identyfikator. Kiedyś mając dostęp do SMSC dało się słać z dowolnym
    > identyfikatorem tekstowym ale stwarzało to podatność dla systemów np. tokenów

    W takim razie mogę śmiało uznać, że wystarczy, jeśli to będzie z numeru.
    Jakiegokolwiek. To w zupełności wystarczy. Ten sms nie ma jakiejś
    krytycznej wartości, a ma być jedynie nośnikiem informacji, gdyby nie
    było się w tym momencie przy komputerze.

> [...]
    > kilku złotych tylko o to, że jak to się mówi kontrola najwyższą formą zaufania.

    No ba! "Zaufanie to piękna rzecz, ale kontrola jeszcze lepsza" - to
    prawda. Praktycznie powinno dać się zweryfikować to, bo przecież za
    pomocą jakiegoś API wysyłam sms-a i mogę zliczać liczbę wysyłek. Pytanie
    czy takie coś wystarczy? A co z tymi sms-ami, które anulowałem? (o ile
    da się)

> [...]
    > nie został wysłany, został zafakturowany, a umowa przewiduje karę umowną to by
    > mnie ścigali, że działam na szkodę... :)

    No właśnie. Dlatego, jak podałem wyżej, można by zliczać po swojej
    stronie ilość wysłanych sms-ów i porównywać to z danymi od operatora.
    Pytanie tylko na ile operator w ogóle weźmie pod uwagę ilość podaną
    przez beneficjenta w przypadku reklamacji? Musiałby istnieć jakiś system
    weryfikacji danych.

> [...]
    > operatora - przecież bez tego nie jesteś w stanie weryfikować czy wspomniane

    O proszę. A parę linii wyżej właśnie o to się martwiłem, po czym widzę,
    że jednak jest możliwa weryfikacja kontroli działania usługi. Pozostaje
    mi tylko pytanie czy można anulować wysyłkę sms-a, jeśli jeszcze go nie
    otrzymałem, a wiem np., że już go nie potrzebuję.

    --
    Peter

  • 8. Data: 2009-07-18 08:30:45
    Od: Peter <p...@p...fm>

    Konrad Kosmowski pisze:
> [...]
    > pewnie dałoby się po prostu jakoś online płacić za usługę akceptując regulamin

    Muszę to sprawdzić, ale wydaje mi się, że w tym przypadku identyfikator
    tekstowy nie będzie konieczny.

    > W ogóle umowa z brokerem to jest ciężki kawałek prawniczego bełkotu gdyż między
    > innymi ma zabezpieczać przed spamem i podobnymi działaniami co jest dosyć
    > trudne do zdefiniowania.

    A to już inna sprawa. Czasem nawet "2 słowa" potrafią diametralnie
    zmienić sens umowy.

    --
    Peter

  • 9. Data: 2009-07-20 23:04:58
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Peter <p...@p...fm> wrote:

    (Ciach SLA)

    > To wiele wyjaśnia. Gdyby jednak przyjąć, że ten sms może być wysłany, ale
    > niekoniecznie z takim czasem, jak 1-2h, tylko po prostu wysłany, to mamy dwie
    > sytuacje:

    Nie. Ale to nie rozumiemy się. W *normalnej* sytuacji SMS jest wysyłany od
    Ciebie do bramki z prędkością jakieś 50 szt. na sekundę. Dalej bramka brokera
    rozsyła do danych SMSC ale generalnie trwa to momentalnie (o ile odbiorca ma
    włączony telefon, nie występuje np. świąteczne przeciążenie sieci GSM itd.).

    O czym ja mówię to sytuacja, w której brokerowi pada datacenter i wyniku tego
    Ty nie możesz nic wysłać przez jakiś czas.

    > * sms dojdzie, kiedy będzie mógł; to oznacza, że może dojść nawet w ciągu
    > kilku godzin (nie wiem czy też nawet nie w ciągu 24h, choć to chyba
    > skrajność)

    Ale to nie o to mi chodziło (chociaż de facto chodzi o fakt dojścia SMS) -
    chodzi mi o to, że bramka dostawcy padła i jej nie ma.

    > * beneficjent takiej usługi nie musi ponosić kosztów z tytułu utrzymania
    > wysokich warunków SLA

    No to nie ma uzasadnienia dla płacenia za SLA. Nie napisałeś nic o tym jaka to
    usługa dlatego zwracam na to uwagę.

    Np. są usługi w których Ty klientowi gwarantujesz, że co by się nie stało to
    dostanie SMS w ciągu N jednostek czasu, a jak nie dostanie to Ty wypłacasz
    odszkodowanie. Jeżeli klient sobie tego życzy to odpowiednio zapłaci. W takiej
    sytuacji Ty z kolei wymagasz od brokera zbliżonych parametrów, aby było tak, że
    jak Ty się nie wywiążesz z usługi to płacisz klientowi odszkodowanie z tego co
    Ci broker wypłacił. :) Mniej więcej po to jest SLA.

    (...)

    > A z drugiej strony czy wysłany sms po n godzinach będzie nadal miał sens?
    > Chodzi o to, że podaną wiadomość odczytam dawno w programie, po czym po paru
    > godzinach dostanę wiadomość dokładnie taką samą, ale sms-em.

    Od tego to jest ważność wiadomości SMS, którą respektuje SMSC operatora
    komórkowego - i to jest kolejny (o ile Ci to potrzebny) parametr, który
    chciałbyś przekazywać do brokera wywołując API.

> [...]
    > mi potrzebny. A zatem mógłbym dokonać anulowanie wysyłki sms-a. Pytanie

    Ja się pogubiłem w tym co napisałeś. Generalnie przez brokera w prosty sposób
    to się odbywa tak:

    1. Wysyłasz przez API wywołanie wysłania SMS do brokera.
    2. Broker przetwarza wywołanie i przesyła do właściwego SMSC (wcześniej jeszcze
    odpytuje SMSC o przynależność numeru bo obecnie prefiks nie definiuje z jakiej
    sieci jest numer).
    3. SMSC odbiera wiadomość SMS, kolejkuje i dostarcza (bądź nie - abonent
    niedostępny) wiadomość.

    W między czasie broker może odpytywać SMSC operatora o status wiadomości
    (odebrana, oczekuje, zły numer itd.), a Ty możesz odpytywać o to brokera.
    Działanie asynchroniczne.

    Co może pójść nie tak?
    1. Połączenie do brokera nie jest dostępne - padła sieć.
    2. Połączenie do brokera jest ale wysypał im się serwer/usługa i nie odpowiada.
    3. Połączenie do brokera i usługi jest, ale oprogramowanie brokera zwariowało i
    faktycznie nic nie wysyła.

    I to samo powyższe na styku broker/operator. Do tego dodaj jeszcze odpytywanie
    o status itd. :)

    (...)

    > Tak, ponieważ ten sms zawierać ma informację "tylko do odczytu".

    Ale jedną wiadomość w ciągu N czasu czy może to będzie tak, że w ciągu
    przewidywalnego czasu do odbiorcy wyślesz kilka wiadomości? Jeżeli tak to
    pogadaj z brokerem o pakietach - duzi operatorzy już je obsługują. Chodzi mi o
    to, że jeżeli wyjdzie Ci, że przy jednej "transakcji" w systemie statystycznie
    wychodzi 2,3 wysłanych wiadomości SMS w ciągu np. doby to warto pomyśleć o
    pakietach (to jest po prostu forma rozliczenia).

    (...)

> [...]
    > wartości, a ma być jedynie nośnikiem informacji, gdyby nie było się w tym

    No ale to powinieneś napisać od razu. :)

    (...)

> [...]
    > przypadku reklamacji? Musiałby istnieć jakiś system weryfikacji danych.

    Musisz po swojej stronie zapisywać wszystko co wysyłasz (log po prostu data, nr
    odbiorcy, treść, identyfikator transakcji itd.), od dostawcy wymagaj, aby taki
    sam log (tylko od swojej strony) przekazywał Ci w raporcie billingowym do
    faktury. A potem przy rozliczeniu weryfikuj. Dodanie przekazywania unikatowego
    (ten definiujesz Ty) identyfikatora aby się pojawiał w raporcie zwrotnym
    ułatwia przetwarzanie takich danych no bo wiąże to co jest u Ciebie, z tym co
    Ci liczy dostawca.

    Przy czym kontrola jest dlatego, że każdy może się pomylić. Nie sądzę aby na
    sensownych warunkach umowy dostawca miał motyw do tego aby robić drobne
    przekręty w ten sposób. Po prostu chodzi o wykrywanie pomyłek, a dalsze
    postępowanie to przecież zależy od zaufania i woli współpracy - najczęściej jak
    dostawca się pomyli i stwierdzi to u siebie na podstawie Twojego raportu to do
    jakiegoś kompromisu dojdziecie np. policzy Ci mniej za następny miesiąc.

    (...)

    > O proszę. A parę linii wyżej właśnie o to się martwiłem, po czym widzę, że
    > jednak jest możliwa weryfikacja kontroli działania usługi.

    No tak. Tylko, że ja zupełnie nie mam doświadczenia z takimi masowymi bramkami.
    To co my mamy to API było tworzone pod nasze wymagania i tam to precyzowaliśmy,
    nie wiem jak jest u masowych (ale to logiczne jest aby była taka funkcjonalność
    - zwróć na to uwagę).

    > Pozostaje mi tylko pytanie czy można anulować wysyłkę sms-a, jeśli jeszcze go
    > nie otrzymałem, a wiem np., że już go nie potrzebuję.

    Szczerze mówiąc nie wiem. Anulować możesz tylko wiadomości oczekujące na
    doręczenie. A wydaje mi się, że zaksięgują Ci płatność za wysyłkę bez względu
    na to czy odbiorca miał włączony czy wyłączony telefon.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 10. Data: 2009-07-22 20:41:20
    Od: Peter <p...@p...fm>

    Konrad Kosmowski pisze:
> [...]
    >
    > O czym ja mówię to sytuacja, w której brokerowi pada datacenter i wyniku tego
    > Ty nie możesz nic wysłać przez jakiś czas.

    W porządku. Powyższe jednak nie stanowi problemu, ponieważ wiadomość
    wysłana sms-em nie jest krytyczna, tzn. nie musi być dostarczona w
    określonym przedziale czasowym. Nie jestem pewien, czy dobrze się
    rozumiemy, ale może trzeba więcej informacji.

    > Ale to nie o to mi chodziło (chociaż de facto chodzi o fakt dojścia SMS) -
    > chodzi mi o to, że bramka dostawcy padła i jej nie ma.

    Wtedy powinienem mieć przynajmniej jakiś komunikat zwrotny. O ile jest
    taka możliwość. Padnięcie usługi nie oznacza od razu brak kontaktu z
    serwerem brokera. Chociaż nie mogę tego wykluczyć.

    > No to nie ma uzasadnienia dla płacenia za SLA. Nie napisałeś nic o tym jaka to
    > usługa dlatego zwracam na to uwagę.

    Jest program, w którym użytkownicy wpisują swoje zdarzenia. Każde nowe
    zdarzenie musi generować sms-a na konkretny numer telefonu. Sms ów nie
    jest informacją krytyczną, a jedynie treścią tzw. "do wiadomości". Nie
    jest wymagane jej dostarczenie natychmiast, ale tak, jak jest to w
    rzeczywistości - wysyłam i... czekam, aż dojdzie. Przy czym sądzę, że
    kilka godzin oczekiwania zupełnie jest do przyjęcia, ale już kilkanaście
    powoduje to, że treść tego sms-a staje się bezwartościowa, bo dana osoba
    mogła już w programie dawno odczytać wiadomość.

    A zatem musiałby istnieć jakiś mechanizm dzięki któremu będzie można
    anulować dostarczenie sms-a. O ile takowy istnieje.

> [...]
    > jak Ty się nie wywiążesz z usługi to płacisz klientowi odszkodowanie z tego co
    > Ci broker wypłacił. :) Mniej więcej po to jest SLA.

    To trochę ryzykowne, bo wpakowuję się w przepychanki prawne w razie
    draki. W zasadzie nie chciałbym być "pomiędzy" i wolałbym, aby klient
    miał z brokerem bezpośredni kontakt. Ja wolałbym tylko stworzyć
    odpowiednie narzędzie do kontaktu pomiędzy klientem a brokerem.

> [...]
    > komórkowego - i to jest kolejny (o ile Ci to potrzebny) parametr, który
    > chciałbyś przekazywać do brokera wywołując API.

    A zatem mogę ustawić ważność czasu wiadomości, ale anulować jej wysłania
    nie mogę. Tak?

> [...]
    > sieci jest numer).
    > 3. SMSC odbiera wiadomość SMS, kolejkuje i dostarcza (bądź nie - abonent

    Ok, mechanizm jest zrozumiały.

    > W między czasie broker może odpytywać SMSC operatora o status wiadomości
    > (odebrana, oczekuje, zły numer itd.), a Ty możesz odpytywać o to brokera.
    > Działanie asynchroniczne.

    To ważne, aby mieć stały kontakt z brokerem.

> [...]
    > faktycznie nic nie wysyła.
    >
    > I to samo powyższe na styku broker/operator. Do tego dodaj jeszcze odpytywanie

    Wygląda na to, że jest trochę z tymi sms-ami problemów, ale da się je
    rozwiązać. Zapewne zależy wiele od jakości brokera i operatora.

> [...]
    > wychodzi 2,3 wysłanych wiadomości SMS w ciągu np. doby to warto pomyśleć o
    > pakietach (to jest po prostu forma rozliczenia).

    Dziękuję. Zwrócę uwagę na pakiety. W sumie rzeczywiście może się okazać,
    że jeśli średnia ilość na miesiąc wychodzi n, to może warto będzie
    negocjować pakiety.

    > No ale to powinieneś napisać od razu. :)
    >
    > (...)

    No cóż. Pierwszy raz badam ten temat, a zatem mogę błądzić ;-)

> [...]
    > jakiegoś kompromisu dojdziecie np. policzy Ci mniej za następny miesiąc.

    To takie działanie prewencyjne, ale potrzebne.

> [...]
    > nie wiem jak jest u masowych (ale to logiczne jest aby była taka funkcjonalność

    Być może będzie możliwość "doszlifowania" API.

    > Szczerze mówiąc nie wiem. Anulować możesz tylko wiadomości oczekujące na
    > doręczenie. A wydaje mi się, że zaksięgują Ci płatność za wysyłkę bez względu
    > na to czy odbiorca miał włączony czy wyłączony telefon.

    A to trochę nie do końca sprawiedliwe, bo w końcu anulowałem usługę i
    nie powinna być ona wykonana. Myślę, że to mogą precyzować warunki
    umowy, z którym trzeba się dokładnie zapoznać.

    --
    Peter