    From: Peter <p...@p...fm>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Bramka sms, najlepiej płatna
    Date: Sat, 18 Jul 2009 10:28:43 +0200

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Ale bierzesz pod uwagę ew. rozwój itd.?

    Zależy, jak zdefiniujemy ten "rozwój". Raczej nie przewiduję, aby był
    bardzo progresywny. Cała rzecz w tym, że usługa ta jest potrzebna do
    powiadamiania o nowym zdarzeniu w określonym programie. Natomiast ilość
    tych zdarzeń nie rośnie w tempie "kwadratowym".

> [...]
    >
    > Tzn. pytanie jest - co jeżeli SMS w ciągu 1-2h nie zostanie wysłany? Jedyna
    > sensowna konstrukcja to jest kara pieniężna dla dostawcy np. za każdego nie
    > wysłanego w terminie SMSa dostawca płaci 50zł.
    >
    > Szczerze mówiąc Twoje wymaganie w tym zakresie jest stosunkowo wysokie -
    > porozmawiaj z beneficjentem/sponsorem tego systemu i wyjaśnij mu, że
    > zapewnienie dostępności na tym poziomie po prostu kosztuje - przecież dostawca
    > musi zapewnić sztab operatorów monitorujących 24/7/365, sztab administratorów,
    > którzy są w stanie reagować 24/7/365 oraz utrzymać nadmiarowość infrastruktury

    To wiele wyjaśnia. Gdyby jednak przyjąć, że ten sms może być wysłany,
    ale niekoniecznie z takim czasem, jak 1-2h, tylko po prostu wysłany, to
    mamy dwie sytuacje:

    * sms dojdzie, kiedy będzie mógł; to oznacza, że może dojść nawet w
    ciągu kilku godzin (nie wiem czy też nawet nie w ciągu 24h, choć to
    chyba skrajność)
    * beneficjent takiej usługi nie musi ponosić kosztów z tytułu utrzymania
    wysokich warunków SLA

    Wynika z tego, iż muszę ustalić, czy wiadomość wysłana sms-em jest
    priorytetowa. W tym sensie, czy jej dostarczenie jest bezwzględnie
    wymagane w ciągu określonego czasu, czy też nie jest. Jeśli założę (na
    ten moment), że dostarczenie sms-a nie jest istotne w sensie 1-2h, no to
    przynajmniej jedną sprawę będę miał jasną. A z drugiej strony czy
    wysłany sms po n godzinach będzie nadal miał sens? Chodzi o to, że
    podaną wiadomość odczytam dawno w programie, po czym po paru godzinach
    dostanę wiadomość dokładnie taką samą, ale sms-em.

    W takim przypadku kompromisem byłoby móc anulować wysłanie sms-a, zanim
    się go otrzyma. Np. kiedy wiadomość odczytam już w programie, to sms już
    nie jest mi potrzebny. A zatem mógłbym dokonać anulowanie wysyłki sms-a.
    Pytanie tylko czy to możliwe?

    > Czyli tylko wysyłać - bez interakcji i odbierania?

    Tak, ponieważ ten sms zawierać ma informację "tylko do odczytu".

    > Rejestracja identyfikatora to jednorazowa opłata rzędu 1000zł - dostawca musi
    > przejść procedury w centrach SMSC każdej z sieci (!) aby zarejestrować taki
    > identyfikator. Kiedyś mając dostęp do SMSC dało się słać z dowolnym
    > identyfikatorem tekstowym ale stwarzało to podatność dla systemów np. tokenów
    > przy płatnościach itd.
    >
    > (...)

    W takim razie mogę śmiało uznać, że wystarczy, jeśli to będzie z numeru.
    Jakiegokolwiek. To w zupełności wystarczy. Ten sms nie ma jakiejś
    krytycznej wartości, a ma być jedynie nośnikiem informacji, gdyby nie
    było się w tym momencie przy komputerze.

    > To jak chcesz weryfikować czy dostawca nie wystawia Ci złej faktury? Nie chodzi
    > mi implikowanie złej woli w przypadku takich pierdalamentów w rodzaju różnicy
    > kilku złotych tylko o to, że jak to się mówi kontrola najwyższą formą zaufania.
    > :)

    No ba! "Zaufanie to piękna rzecz, ale kontrola jeszcze lepsza" - to
    prawda. Praktycznie powinno dać się zweryfikować to, bo przecież za
    pomocą jakiegoś API wysyłam sms-a i mogę zliczać liczbę wysyłek. Pytanie
    czy takie coś wystarczy? A co z tymi sms-ami, które anulowałem? (o ile
    da się)

    > Poza tym to też zależy od tego dla jakiej organizacji/instytucji implementowany
    > jest ten system. Np. u mnie jakby jakaś kontrola wewnętrzna (a mogę liczyć, że
    > będzie ich przynajmniej dwie prędzej czy później) wykryłaby, że jakiś tam SMS
    > nie został wysłany, został zafakturowany, a umowa przewiduje karę umowną to by
    > mnie ścigali, że działam na szkodę... :)

    No właśnie. Dlatego, jak podałem wyżej, można by zliczać po swojej
    stronie ilość wysłanych sms-ów i porównywać to z danymi od operatora.
    Pytanie tylko na ile operator w ogóle weźmie pod uwagę ilość podaną
    przez beneficjenta w przypadku reklamacji? Musiałby istnieć jakiś system
    weryfikacji danych.

> [...]
    > jeżeli API to udostępnia i nie trzeba za to dopłacać to warto.
    >
    > Tzn. chodzi mi o coś takiego, że wywołując wysłanie SMS np. za pomocą
    > pseudokodu:
    >
    > sendSMS(rcpt,body,id)
    >
    > W parametrze id przekazujesz jakiś identyfikator i potem w miesięcznym raporcie
    > z rozliczeniem masz listę wszystkich SMS w formie tabeli:
    >
    > data,status,rcpt,body,id
    >
    > I możesz sobie skorelować to co wysyłasz od siebie z tym co jest billingowane u
    > operatora - przecież bez tego nie jesteś w stanie weryfikować czy wspomniane

    O proszę. A parę linii wyżej właśnie o to się martwiłem, po czym widzę,
    że jednak jest możliwa weryfikacja kontroli działania usługi. Pozostaje
    mi tylko pytanie czy można anulować wysyłkę sms-a, jeśli jeszcze go nie
    otrzymałem, a wiem np., że już go nie potrzebuję.

    --
    Peter