    From: "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Boje w sądzie z firmą ubezpieczeniową zakończone
    Date: Tue, 30 Aug 2011 14:07:30 +0200

    Dnia Mon, 29 Aug 2011 17:58:00 +0200, r...@k...pl napisał(a):

    > Nie poda, bo nie ma.
    > Już to kiedyś przerabialiśmy.
    >
    > Tylko skończony idiota może w ogóle chcieć _próbować_ pozywać sprawcę zamiast
    > TU. Być może Cavallino by tak zrobił.

    Niestety, Cavalino ma rację.

    Co mię obchodzi, czy sąsiad z góry który mi zalał mieszkanie, ma
    ubezpieczenie OC, czy nie ma? Co mnie obchodzi, czy ktoś kto mi uszkodzi
    auto, ma ubezpieczenie, czy nie ma?

    Generalnie stosunek między sprawcą a ubezpieczycielem jest umową CYWILNĄ
    pomiędzy nimi, a poszkodowany ma roszczenie do SPRAWCY.

    KC Art 415. Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do
    jej naprawienia.

    Nie ubezpieczyciel, tylko sprawca!

    Ubezpieczony (sprawca) oczywiście ma regres do ubezpieczyciela.

    Wprawdzie
    KC Art. 805. § 1. Przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się,
    w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone
    świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a
    ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.

    § 2. Świadczenie ubezpieczyciela polega w szczególności na zapłacie:
    1) przy ubezpieczeniu majątkowym - określonego odszkodowania za szkodę
    powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku;

    Ale to jest stosunek prawny pomiędzy UBEZPIECZYCIELEM a SPRAWCĄ a nie
    poszkodowanym.

    Jeżeli poszkodowany poweźmie wiadomość o zawarciu przez sprawcę umowy
    ubezpieczenia, może (powołując się na jej zapisy) pozwać solidarnie sprawcę
    i ubezpieczyciela.

    Nie robi się tego z prostego powodu - szkodę trzeba dowieść dokładnie tak
    samo w obu przypadkach, zaś w razie problemów z egzekucją, komornikowi dużo
    łatwiej przeprowadzić windykację z rachunku bankowego Warty czy innego PZU
    niż od Jana Kowalskiego. Tak więc pozywanie solidarnie sprawcy wypadku to
    jedynie kłopot - będzie on dodatkową stroną próbującą udowodnić
    bezpodstawność roszczenia, przeciągającą terminy, nie odbierającą listów
    poleconych itd.

    Pozwanie samego sprawcy nic nie da, bo on zażąda od ubezpieczyciela
    wykonania umowy ubezpieczenia, i ubezpieczyciel i tak będzie stroną w tej
    umowie.

    Raf :-)