  • 11. Data: 2014-02-20 10:24:08
    Temat: Re: Bezkrokowo krokowiec
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-02-20 02:01, Pawel "O'Pajak" pisze:
    > Powitanko,

    > Cena zabija, ale z pdfa mozna cos podpatrzec, dzieki.
    Może podpatrzysz, ale co z jego funkcjonalności zrobisz u siebie i
    taniej? To jest jednak gotowiec z podwójnym mostkiem H do 7A, wszelkimi
    zabezpieczeniami. Poza tym jest w dwóch różnych obudowach i ceną się one
    różnią. Specjalnie dla Ciebie nagrałem wideo:
    https://drive.google.com/file/d/0B5OcDmfuxNsdbHJEY2V
    fUC15RkE
    (film trzeba ściągnąć, bo podgląd jest kompresowany i wygląda, jakby
    szarpało wałem). Silnik typu ldo-42sth47 0,5A przy 12V.

    Eksperymentowałem jeszcze z L9942. Od poprzedniego jest mniej
    zaawansowany, maksymalnie 8 mikrokroków na krok, ale też o ile pamiętam
    kręcił 'gładko' (w moim przypadku nie miało to znaczenia). Też ma stall
    detect.

    --
    Michał

  • 12. Data: 2014-02-20 10:45:51
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Nie wiem na co wczoraj patrzylem, ale od dystrybutora mozna kupic tanio
    (a przez noc sie nie wzbogacilem;-))
    Narazie sampla zamowilem, jak w 1 osi bedzie dobrze, to reszte na tym
    samym pojdzie.

    > Specjalnie dla Ciebie nagrałem wideo:

    Dzieki, jaki podzial kroku zastosowales?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 13. Data: 2014-02-20 11:26:07
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-20 01:59, Pawel O'Pajak pisze:
    > Powitanko,

    > Daj spokoj, walczylem z tym i nic gorszego nie moglo byc. Silniczek taki
    > jak w Twoim linku od FDD 5i1/4" 1,8o/krok, na tym lekka akrylowa tacka
    > 400x400x3mm. Sterowanie 1/8 kroku. I ta tacka po kazdym (mikro)kroku
    > robila ruch w przod, w tyl i tak kilka razy.
    No to do kitu wyszło, bo zrobiłeś rezonans mechaniczny, a nie
    tłumienie+masę dającą bezwładność.

    Przy takich maleństwach to ja nie wiem, ale przy silnikach typu nema23
    po 2-3Nm stosuję drivery na TB6600HQ, który ma 4bitowy mikrokrok, przy
    ustawionym mikro-kroku 1/16 i dobrze wyregulowanym prądem choppera-
    przyczepiona do osi silnika (200kr/obrót razy 16 = 3200 kroków na obrót)
    linijka o długości ~0.5m robi swoim końcem naprawdę przyjemnie płynne
    ruchy (obwód rysowany 3.14m, co daje 1krok = ruch o 0.981mm)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2014-02-20 11:52:35
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-02-20 10:45, Pawel O'Pajak pisze:
> [...]
    > samym pojdzie.

    > Dzieki, jaki podzial kroku zastosowales?

    8 mikrokroków na 1 krok.

    --
    Michał

  • 15. Data: 2014-02-20 12:01:27
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-02-20 09:54, Pawel O'Pajak pisze:
    > A1316 na gotowej plytce Pololu md09h
    Nie znajduję takiej kości, link podaj.

    --
    Michał

  • 16. Data: 2014-02-20 23:00:13
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Nie znajduję takiej kości, link podaj.

    Przepraszam, nie te cyferki odczytalem, to jest A 4988
    http://www.allegromicro.com/Products/Motor-Driver-An
    d-Interface-ICs/Bipolar-Stepper-Motor-Drivers/A4988.
    aspx
    Gdzie kupowales te L6470? Mi ST napisalo, ze sampla mi nie wysla, bo nie
    i juz.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 17. Data: 2014-02-21 14:29:54
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-02-20 23:00, Pawel O'Pajak pisze:

> [...]
    > http://www.allegromicro.com/Products/Motor-Driver-An
    d-Interface-ICs/Bipolar-Stepper-Motor-Drivers/A4988.
    Nie taki głupi ten układ. Powinien dobrze sterować silnikiem. Czy
    dobierałeś rezystory wyjść SENSE i napięcie Vref? Czy napięcie jest
    wystarczające? Mój silnik jest na 12V, ale sterownikowi muszę podać 24V
    bo przy większej prędkości za mały prąd płynął (chociaż przy takiej
    prędkości przełączał się już zapewne na pracę pełnokrokową). Być może
    Twój silnik nie nadaje się do pracy mikrokrokowej?

    > Gdzie kupowales te L6470? Mi ST napisalo, ze sampla mi nie wysla, bo nie
    > i juz.
    Na testy miałem evala, potem do serii prototypowej prawdopodobnie były
    kupione w Rutroniku.

    --
    Michał

  • 18. Data: 2014-02-21 15:23:49
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Nie taki głupi ten układ. Powinien dobrze sterować silnikiem. Czy
    > dobierałeś rezystory wyjść SENSE i napięcie Vref?

    To jest gotowa plytka (Pololu) i tam sa dobrze dobrane elementy (jak w
    datashicie kosci). Do tego jest potencjometr, jak sie nim odpowiednio
    pokreci, to slychac jak pracuje PWM. W wolnej chwili pobadam czemu to
    nie pracuje jak bym chcial.

    > Czy napięcie jest
    > wystarczające?

    12v, ale mi zalezy na bardzo powolnej pracy, nie musi tez ruszac z
    kopyta, a obciazenie nie jest takie straszne.

    > Być może
    > Twój silnik nie nadaje się do pracy mikrokrokowej?

    Zasiales u mnie niepokoj;-), a moze tak byc? Od czego to zalezy?
    Dotychczas wydawalo mi sie, ze kazdy silnik tak mozna pogonic i to
    zalezy wylacznie od sterowania.

    > kupione w Rutroniku.

    OK, tez wczoraj u nich zamowilem. Jak jest z platnoscia, trzeba im
    przelewac w Euro (narazie nie przyslali nic na ten temat, tylko wypisane
    zamowienie), czy da sie jakos przez polskie przedstawicielstwo?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 19. Data: 2014-02-21 17:28:28
    Od: s...@g...com

    użytkownik Pawel O'Pajak napisał:

> [...]
    >
    > datashicie kosci). Do tego jest potencjometr, jak sie nim odpowiednio
    >
    > pokreci, to slychac jak pracuje PWM. W wolnej chwili pobadam czemu to

    W dataszicie nie ma wartosci rezystorow bocznika, jest tylko wzor. Jak w twojej
    plytce sa 0,05R to mocno zalecam wymiane na 0,33-0,5R jak jest w normalnych
    sterownikach. Bawilem sie kedys sterownikiem firmy M..... , ten sam objaw co u
    ciebie, cholernie szarpalo nawet przy podziale kroku 1/16. Swoja droga odradzam
    podnoszenie napiecia pow. 28V jak nie masz zewnetrznych diod.

  • 20. Data: 2014-02-21 17:54:01
    Od: s...@g...com

    użytkownik Michał Lankosz napisał:
    > Mój silnik jest na 12V, ale sterownikowi muszę podać 24V
    >
    > bo przy większej prędkości za mały prąd płynął (chociaż przy takiej
    >
    > prędkości przełączał się już zapewne na pracę pełnokrokową).

    Chyba takiej automatyki ta nie ma, im nizsze napiecie tym gorsze osiagi przy wiekszej
    predkosci. Przy 12V, silniku 200krok/obr. 3 obr/sek i podziale kroku 1/16
    pseudo-sinus na cewce jeszcze wyglada jak sinus, jak przy 12V podniesiesz obroty do
    8/sek to musisz podniesc napiecie, inaczej sinus zamieni sie w cos piło-podobne.