  • 121. Data: 2022-06-08 19:18:28
    Temat: Re: Będzie hejt!
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-06-08 o 19:09, Shrek pisze:
    > No ale w pewnym momencie się okarze, że oni się przesiądą i już nie
    > będzie wolno. Oficjalnie ma być do 2050.

    Panie, to jest prawie 30 lat. 30 lat temu nie było internetów, telefonów
    a ludzie w samochody rzucali oszczepami bo myśleli że diabeł :>

    > No nie wiem - ile te magazyny mają - bo mówimy o gigawatogodzinach?

    Australopiteki już z rok temu stawiali takie po 450MWh, generalnie to
    jest skalowalne w zależności od tego ile masz w portfelu :> Wiadomo że
    nawet kilkanaście takich nie pociągnie kraju, ale piki i doliny z OZE
    ogarnie a o to w tym chodzi. I nawet ma szansę się utrzymać samo z
    siebie bo będzie skupować kiedy nadmiar a sprzedawać kiedy niedobór.

    > Nie sądzę:)

    Osobiście widziałem jak 180MW leciało pędzone olejem opałowym z wodą w
    proporcji 1:1,2. Śmiem przypuszczać że jakby zamiast opału puścili
    rzepak z jakimś dodatkiem przeciwnagarowym to by sobie poradziło :P

    Ja to bym sobie Stirlinga postawił pędzonego chrustem, oponami i
    butelkami PET. Taki zestaw surivivalowy :]

    L.

  • 122. Data: 2022-06-08 19:26:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.06.2022 o 19:18, Lisciasty pisze:

    > Panie, to jest prawie 30 lat. 30 lat temu nie było internetów, telefonów
    > a ludzie w samochody rzucali oszczepami bo myśleli że diabeł :>

    W sumie... Chyba nie pierwszy raz co celu nie dotrzymają.

    > Australopiteki już z rok temu stawiali takie po 450MWh, generalnie to
    > jest skalowalne w zależności od tego ile masz w portfelu :>

    No wiem - pytanie ile kosztują powiedzy 4 po 1 GWh?

> [...]
    > ogarnie a o to w tym chodzi. I nawet ma szansę się utrzymać samo z
    > siebie bo będzie skupować kiedy nadmiar a sprzedawać kiedy niedobór.

    Wiem do czego to służy - pytanie po ile?

> [...]
    >
    > Ja to bym sobie Stirlinga postawił pędzonego chrustem, oponami i
    > butelkami PET. Taki zestaw surivivalowy :]

    Skoro tak twierdzisz, to muszę ci wierzyć;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 123. Data: 2022-06-08 19:45:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Lisciasty,

    > W kraju mamy 10mln gospodarstw domowych, niech połowa będzie miała klimę
    > i ją włączy, to mamy pobór 10GW. Tak wiem nierealne, ale podobnie jak
    > chrzanienie o milionie elektryków ;P

    Klima dobrze się koreluje z nadmiarem energii z PV...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 124. Data: 2022-06-08 19:48:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Klima dobrze się koreluje z nadmiarem energii z PV...

    Natomiast samochody przeciwnie.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 125. Data: 2022-06-08 20:02:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-06-08 o 19:26, Shrek pisze:
    > No wiem - pytanie ile kosztują powiedzy 4 po 1 GWh?

    Systemy wielkoskalowe szacują ponoć na 150 dolców za kWh, więc takie
    1GWh to koszt 150 mln dolków. Czyli 650 baniek na nasze. Hm nawet chyba
    nie aż tak szokująco dużo, za jedną Ostrołękę można by postawić 6 takich.

    > Skoro tak twierdzisz, to muszę ci wierzyć;)

    Turbina gazowa nie jest wybredna, coś jak silnik samolotu. Zje co tam
    wpuścisz, nawet bociana. Kwestia żeby wpuścić coś czym się nie udławi :]

    L.

  • 126. Data: 2022-06-08 21:26:11
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.06.2022 o 17:51, Lisciasty pisze:

    > Unia srunia, przy tych cenach gazu ludzie sami od tego odejdą, tak samo
    > było z olejem opałowym i innymi wynalazkami. Przy każdej zmianie jest
    > raban i dziamgolenie, niektórzy inaczej nie potrafią.

    Jakie znaczenie dla ludzi, którzy ogrzewają się gazem ma czy ktoś zakaże
    go używać, czy cena będzie zaporowa? Muszą i tak przejść na prąd,
    którego nie mamy tyle, żeby jednocześnie napędzać pompy ciepła i samochody.

    > Węgiel jako baza i gorąca rezerwa, OZE + magazyny energii (ale takie
    > duże, nie popierdółki w domach, choć to też coś daje)

    Latem OK, ale zimą marnie to widzę. Nie jesteśmy Australią, gdzie słońce
    napieprza cały dzień, przez okrągły rok.

    > kilka dużych
    > gazówek bo są tanie w budowie, szybko startują a jak nie są potrzebne to
    > można wyłączyć.

    A gaz do tych gazówek to skąd? Bo jak tani z Rosji, to dla mnie OK.
    Tylko taki średni sens ma spalanie gazu w elektrowni żeby ogrzewać domy.

  • 127. Data: 2022-06-08 21:48:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.06.2022 o 20:02, Lisciasty pisze:

    > Systemy wielkoskalowe szacują ponoć na 150 dolców za kWh, więc takie
    > 1GWh to koszt 150 mln dolków. Czyli 650 baniek na nasze. Hm nawet chyba
    > nie aż tak szokująco dużo, za jedną Ostrołękę można by postawić 6 takich.

    Zaskakująco tanio. Tylko na ile starczają te akumulatory?

    > Turbina gazowa nie jest wybredna, coś jak silnik samolotu. Zje co tam
    > wpuścisz, nawet bociana. Kwestia żeby wpuścić coś czym się nie udławi :]

    Ok - jak jest wpisane w specyfikację, że można lać to na pewno można.
    Jak nie ma to raczej nikt nie zaryzykuje - nawet jak wiadomo, że się uda.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 128. Data: 2022-06-08 21:55:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-06-08 o 21:48, Shrek pisze:
    > Zaskakująco tanio. Tylko na ile starczają te akumulatory?

    Przy użytkowaniu 20%-80% i w stabilnej temperaturze to prawdopodobnie
    kilkanaście tysięcy cykli.

    L.

  • 129. Data: 2022-06-08 21:58:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-06-08 o 21:26, nadir pisze:
    > Jakie znaczenie dla ludzi, którzy ogrzewają się gazem ma czy ktoś zakaże
    > go używać, czy cena będzie zaporowa? Muszą i tak przejść na prąd,
    > którego nie mamy tyle, żeby jednocześnie napędzać pompy ciepła i samochody

    Jak nie mamy? Styczeń-kwiecień w tym roku prawie codziennie był export
    od nas na poziomie kilkuset MW.

    > Latem OK, ale zimą marnie to widzę. Nie jesteśmy Australią, gdzie słońce
    > napieprza cały dzień, przez okrągły rok.

    Ale wiatr wieje zimą. Warunki są jakie są, na OZE nie polecisz i to jest
    tylko uzupełnienie, ale robi robotę.

    > A gaz do tych gazówek to skąd? Bo jak tani z Rosji, to dla mnie OK.
    > Tylko taki średni sens ma spalanie gazu w elektrowni żeby ogrzewać domy.

    Żeby mieć awaryjnie co włączyć. Jak jest duży popyt to i ekonomia się
    zgadza nawet na drogim gazie :>

    L.

  • 130. Data: 2022-06-09 06:24:07
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.06.2022 o 21:55, Lisciasty pisze:

    > Przy użytkowaniu 20%-80% i w stabilnej temperaturze to prawdopodobnie
    > kilkanaście tysięcy cykli.

    Dwadzieścia lat... to mało.

    --
    Shrek