-
51. Data: 2023-04-28 10:43:00
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 28.04.2023 o 07:00, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>>>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
>>>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
>>>> A moze jednak co 5, bo ?
>>> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
>>>
>> Z tymi cyklami to nie tak chyba. Cykl należy rozumieć jako
>> rozładowanie pełne i naładowanie.
>
> Wpisz w google: lifepo4 Number of cycles vs. Depth of discharge
> i przełącz się na grafikę.
>
Hmm, liczyłem że nie ma aż takiego wpływu, kiedy bateria jest
rozładowana w 70%. No to kucha :) Co prawda wykresy pokazują ładowanie
do pełna a nie np z 60% do 80% ale wynika jednak, że idzie to liniowo i
nie ma zmiłuj. Bo jeśli (przykładowo) z 50% do 100% daje 7tys a z zera
do 100% 3,5tys cykli to wychodzi, że to obojętne bardziej, chociaż nie
zgodziłbym się z tą temperaturą podczas długiego ładowania.
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
52. Data: 2023-04-28 11:30:15
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 27.04.2023 16:51, Shrek wrote:
> Ja to wiem, ale skoro pojemność spadła o 20% to zasięg powinien
> proporcjpnalnie.
Wzrost rezystancji nie musi być proporcjonalny do pojemności, to tak nie
działa.
> Jeśli pojemność spadła o 20% a zasięg o 50% to znaczy że albo pojemność była
"wirtualna" albo energia gdzieś się rozproszyła - dlatego pisałem o oporach i nie
miałem na myśli wezystancji wewnętrznej.
Zmierzona pojemność zależy od prądu rozładowywania. To nie jest tak, że
jak przez 10h ładowaliśmy 1A, to potem przez 1h możemy pobierać 10A.
> Nie prawda - wzrost rezystancji wewnętrznej jest oznaką zmniejszenia się pojemności
ogniwa i jest jego skutkiem.
Rezystancja wewnętrzna może ale nie musi rosnąć wraz ze spadkiem
pojemności. Może też rosnąć bez spadku pojemności.
> Jeśli samochód przejeżdza połowę początkowego zasięgu to znaczy że mniej więcej o
połowę mniej energii jesteś w stanie wydusić z accu.
Chyba że zmniejszy obciążenie prądowe - spójrz na odpowiedź Tomasza G. i
tryb "eco" - wtedy się okaże że pojemność jest jednak większa.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
53. Data: 2023-04-28 11:32:55
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 27.04.2023 17:01, Shrek wrote:
>> Które to współczesne, a które prehistoria?
>
> O kurcze - to w 2035 będą traciły 40% przy wyjeździe z salonu:)
Humorystycznie :-)
A realnie, z dużym prawdopodobieństwem w tym czasie w samochodach
najpopularniejsze będą już pewnie inne baterie niż Li-ion i opisana
przypadłość zostanie zamienione czymś innym - masą, rozmiarem,
szybkością ładowania etc.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
54. Data: 2023-04-28 11:40:28
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 28.04.2023 10:43, LordBluzg(R)?? wrote:
> Bo jeśli (przykładowo) z 50% do 100% daje 7tys a z zera do 100% 3,5tys
> cykli to wychodzi, że to obojętne bardziej, chociaż nie zgodziłbym się z
> tą temperaturą podczas długiego ładowania.
To nie to samo. Z 50% do 100% będzie "pół cykla", czyli akumulator
naładujesz 14tys razy (pół cykli, co daje 7tys pełnych), a od 0% do 100%
3,5tys razy (pełnych cykli).
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
55. Data: 2023-04-28 14:09:00
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 28-04-2023 o 07:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> Sprawdź w goglach to co napisałem dla Twojej baterii - nie ma znaczenia
> czy to jest litowo-jonowa czy
> LiFePO4 - różna będzie tylko krzywa, ale zależność ta sama.
W sensie że ładowanie 40-50% będzie uważane za jeden cykl?
No to ja do tej pory czytałem tylko DOKŁADNIE ODWROTNE informacje.
-
56. Data: 2023-04-28 14:43:03
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .04.2023 o 14:09 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
> W dniu 28-04-2023 o 07:26, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>
>> Sprawdź w goglach to co napisałem dla Twojej baterii - nie ma znaczenia
>> czy to jest litowo-jonowa czy
>> LiFePO4 - różna będzie tylko krzywa, ale zależność ta sama.
>
> W sensie że ładowanie 40-50% będzie uważane za jeden cykl?
> No to ja do tej pory czytałem tylko DOKŁADNIE ODWROTNE informacje.
Podałem zapytanie do googla, zobacz wykresy i sam wyciągnij wnioski.
Przy litowych nie ma żadnych "pełnych cykli", tam kluczowe jest to co
podałem - głębokość rozładowania.
Jak będziesz rozładowywał tylko 10% to ogniwo wytrzyma kilkadziesiąt
tysięcy takich rozładowań. Jak rozładujesz do 50% to ta liczba zmaleje do
kilku/kilkunastu tysięcy. Po tej liczbie (ładowań i rozładowań) akumulator
idzie na śmietnik. Tak definiuje żywotność ogniw każdy ich producent.
Oczywiście dochodzą inne czynniki, które skracają dodatkowo żywotność -
temp, prąd rozładowywania, prąd ładowania, kluczowe jest jednak to co
podałem.
TG
-
57. Data: 2023-04-28 14:54:01
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .04.2023 o 10:43 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:
> W dniu 28.04.2023 o 07:00, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>
>>>>> Zakładając, że dzienny przebieg wymaga 20 albo 13% pojemnosci ..
>>>>> to lepiej doładowywac codziennie, co 2 dni czy co 3?
>>>>> A moze jednak co 5, bo ?
>>>> Im mniej cykli ładowania tym lepiej, chyba to jest oczywiste.
>>>>
>>> Z tymi cyklami to nie tak chyba. Cykl należy rozumieć jako
>>> rozładowanie pełne i naładowanie.
>> Wpisz w google: lifepo4 Number of cycles vs. Depth of discharge
>> i przełącz się na grafikę.
>>
> Hmm, liczyłem że nie ma aż takiego wpływu, kiedy bateria jest
> rozładowana w 70%. No to kucha :) Co prawda wykresy pokazują ładowanie
> do pełna a nie np z 60% do 80% ale wynika jednak, że idzie to liniowo i
> nie ma zmiłuj. Bo jeśli (przykładowo) z 50% do 100% daje 7tys a z zera
> do 100% 3,5tys cykli to wychodzi, że to obojętne bardziej, chociaż nie
> zgodziłbym się z tą temperaturą podczas długiego ładowania.
Jak chcesz aby Ci aku (Litowy) żył 15-20 lat to go musisz trzymać w
widełkach podanych przez producenta, to jest zazwyczaj bardzo wąski
zakres, 20-40% pojemności.
TG
-
58. Data: 2023-04-28 15:22:24
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 28-04-2023 o 14:43, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>> W sensie że ładowanie 40-50% będzie uważane za jeden cykl?
>> No to ja do tej pory czytałem tylko DOKŁADNIE ODWROTNE informacje.
>
> Podałem zapytanie do googla, zobacz wykresy i sam wyciągnij wnioski.
> Przy litowych nie ma żadnych "pełnych cykli", tam kluczowe jest to co
> podałem - głębokość rozładowania.
To jest zupełnie inny parametr, jedno z drugim funkcjonuje równolegle, a
nie w zamian.
Nie o tym mówimy.
-
59. Data: 2023-04-28 15:35:38
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .04.2023 o 15:22 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
> W dniu 28-04-2023 o 14:43, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>
>>> W sensie że ładowanie 40-50% będzie uważane za jeden cykl?
>>> No to ja do tej pory czytałem tylko DOKŁADNIE ODWROTNE informacje.
>> Podałem zapytanie do googla, zobacz wykresy i sam wyciągnij wnioski.
>> Przy litowych nie ma żadnych "pełnych cykli", tam kluczowe jest to co
>> podałem - głębokość rozładowania.
>
> To jest zupełnie inny parametr, jedno z drugim funkcjonuje równolegle, a
> nie w zamian.
>
>
> Nie o tym mówimy.
Ja się odniosłem do tego:
"Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
temperatury itd)"
Przy litowych nie ma pojęcia "pełny cykl" - jest to co napisałem.
Producenci podają żywotność ogniw w odniesieniu do poziomu ich
rozładowywania.
TG
-
60. Data: 2023-04-28 15:49:10
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 28-04-2023 o 15:35, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> Ja się odniosłem do tego:
> "Liczą się TYLKO pełne cykle, a zdecydowanie gorsze od częstego
> doładowywania, jest ładowanie w złych warunkach (0-10%,80-100%, ujemne
> temperatury itd)"
>
> Przy litowych nie ma pojęcia "pełny cykl"
Oczywiście że jest.
To co sam podawałeś to też właśnie ilości pełnych cykli, a nie
każdorazowego podpięcia do zasilacza..